<strong>NYE REGLER:</strong> EU-kommisjonens nye regler kan gi billigere verkstedregninger. Foto: COLOURBOX
NYE REGLER: EU-kommisjonens nye regler kan gi billigere verkstedregninger. Foto: COLOURBOXVis mer

Billigere å fikse bilen

Nye EU-regler kan gjøre bilholdet ditt rimeligere.

EU-kommisjonen mener at bileiere blir rammet av konkurransehemmende strategier i verksted- og servicebransjen, og sier at konkurransen på verkstedtjenester og reservedeler er for svak. Dessuten har kostnadene ved vedlikehold økt mer enn bilprisene de siste fem årene.

Det er bakgrunnen for at EU-kommisjonen har vedtatt nye regler for bilbransjen, som kan gi deg bedre råd. Det dreier seg om endringer i det såkalte gruppeunntaket, og disse gjelder hovedsaklig servicemarkedet.

Les også: Nå glemmer du ikke EU-kontrollen

Vil ha mer konkurranse

Fra og med 1. juni reduseres merkeforhandleres muligheter til å forlange at du reparerer bilen hos utvalgte verksteder ytterligere.

- Bilen er den dyreste gjenstanden en person eier når vi ser bort fra bolig. Det er derfor vitalt å få gode konkurranseregler på dette feltet, sier EUs konkurransekommisær, Joaquin Almunia i følge magasinet Euractiv.

Kostnader knyttet til reparasjon og vedlikehold av bil er høye. EU-kommisjonen hevder at vedlikehold kan utgjøre 40 prosent av de totale kostnadene ved å eie bil (tall fra EU - ikke nødvendigvis anvendelig på norske forhold.)

Bilhold dyrere og dyrere

Også prisen for norsk bilhold øker. Opplysningsrådet for Veitrafikken opplyser at kostnadene ved bilhold i Norge har økt med mellom 3 og 5 prosent i løpet av siste år. (Dette omfatter avskrivninger, drift, vedlikehold og forsikringer mellom annet).

Les også: Så mye bruker rikingene på bil

Også på grunn av sikkerheten

Det er ikke bare konkurranse og pris som ligger til grunn for et frislipp av konkurransen om verkstedkundene. EU-kommisjonen argumenterer også med miljøhensyn og sikkerhet.

- Om prisene er for høye, vil bileierne dra sjeldnere til verkstedet, og bilene kan bli farligere og forurense mer, sier Almunia.

Les også: Slik holder bilen lenger

Endrer krav til garanti

Konkurransereglene på dette området har ikke vært revidert siden 2002. Men nå skal altså uavhengige verksted få bedre tilgang til reservedeler og teknisk informasjon fra bilprodusentene.

Dessuten begrenser EU-kommisjonen forhandlernes mulighet til å nekte garantier om bilen er reparert på uautorisert verksted og med uoriginale deler. (Unntaket er garantireparasjoner som dekkes av forhandler/produsent.)

Les også: Norges smarteste nybilkjøp

Les flere detaljer hos Euractiv og hos EU-kommisjonen. Og her får du spørsmål og svar om temaet fra EU-kommisjonen.

De nye reglene gjelder frem til 2023.