Billige triks fra Volkswagen

Volkswagens miljøarbeid virker litt tamt sammenlignet med bransjens fremste. Se hvorfor.

Volkswagen lanserer nå nok en Bluemotion-modell. Fra før finnes både Passat og Polo, og nå er det Golf som kommer i "miljøutgave". Denne modellen skiller seg fra vanlig Golf på flere punkter som til sammen gir en forbruksgevinst.

Golf uten Bluemotion bruker 0,50 liter på blandet kjøring, og slipper 135 gram Co2 per kilometer. Bluemotion senker forbruket til 0,45 liter per mil, og Co2-utslippet til 119 gram per kilometer. Grepene som er gjort er mange, men forholdsvis enkle. Girkassa har fått ny utveksling, motoren har ny motorstyring, bilen er senket (litt mer foran enn bak), den har plater under for mindre luftmotstand og girskiftindikator.

På veien merker man ingenting til Bluemotion-effekten, bortsett fra at forbruket er lavt. Det er fullt mulig å kjøre på cirka 0,4 liter per mil på landeveien, men da skal man virkelig ta det pent. Det lønner seg også å følge girskiftindikatoren. Det er ikke alltid logisk, og den høye giringen på kassa gjør at du må gire ned tidligere i motbakkene enn det man kanskje skulle tro.

Det mest negative med bilen er støynivået. Både motor og dekk støyer betydelig. I motsetning til Polo Bluemotion har ikke Golf Bluemotion egne dekk. Dekkene på testbilen er helt ordinære Continental Contipremiumcontact 2 i dimensjonen 205/55-16. Dette ble for bråkete i Golf Bluemotion.

Bråkete

VW Golf Bluemotion. Vis mer

Billige triks fra Volkswagen

  1. Store bilder av Golf
BMW 118d. Vis mer


Motoren er heller ikke uskyldig i det uheldige støybildet. Dette er den samme 1,9-literen som VW-konsernet bruker i en rekke biler, også Skoda- og Audimodeller. Den yter 105 hestekrefter og 250 newtonmeter.

I Golf Bluemotion klarer den 0 til 100 på 11,3 sekunder, og toppfarten er 190 kilometer i timen. Volkswagen jobber nå med å innføre common-rail innsprøytning, det samme som alle andre bruker, mens denne motoren har det spesielle pumpedyse-systemet, som gjør at motoren støyer og vibrerer en god del.

Blumotion har også tvillingsystemer i Audi og Skoda. På Audi heter det E og på Skoda heter det samme systemet Green Line. Audi har E på samme motor som Golf, 1,9 tdi, og Skoda Fabia Green Line deler samme motor som Polo Bluemotion.

Konkurrenter

I utgangspunktet ser dette vel og bra ut, men når andre produsenter gjør en betydelig større innsats, blekner Bluemotion en smule.

BMW har et konsept som de kaller Efficient Dynamics. Dette finnes på svært mange BMW-modeller, og i motsetning til hos Volkswagen kan man ikke velge en 118d uten Efficient Dynamics. Efficient Dynamics består av effektive motorer, start og stopp-funksjon, girskiftindikator, bremsing som genererer strøm og en elektrisk servostyring som kobler ut når det ikke er behov for assistanse. I tillegg kobler generatoren seg ut når bilen ruller fritt, og vannpumpe og klimaanleggkompressor er koblet fra når de ikke er nødvendige.

Den er også utstyrt med elektriske flaps i fronten som kun åpner seg så mye at bilen får det den trenger av luft. Store åpninger i fronten lager luftmotstand, og derfor bør fronten være mest mulig lukket.

I forhold til Golf Bluemotion kan vi sammenligne med en BMW 118d. Den koster cirka 32.000 kroner mer med Efficient Dynamics, hvilket ikke er til å unngå. For den ekstra summen får du 136 hestekrefter, 300 newtonmeter og 0 til 100 på 9,2 sekunder. BMW 118d er oppgitt til 0,45 liter per mil og 119 gram Co2 per kilometer. Med andre ord samme utslipp og forbruk som Golf Bluemotion.

Konklusjon

BMW har altså samme utslipp med en betydelig kraftigere motor, mye bedre ytelser, er mer stillegående og har bakhjulsdrift som er mye mer kostbart i produksjon.

Den koster mer, og for dere som synes 1-eren ser rar ut, kjøper vi den. Den er mindre enn Golfen, men likevel er den et mye bedre produkt som rent teknisk ligger langt foran Golf Bluemotion.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder

  • Her finner du mer Volkswagen-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder