ENKEL LØSNING: Du kjøper deg en FM-sender og rasker med deg en DAB-radio du allerede har. Og vips! Så har du DAB i bilen. Se video lenger nede i artikkelen. Foto: Per Ervland
ENKEL LØSNING: Du kjøper deg en FM-sender og rasker med deg en DAB-radio du allerede har. Og vips! Så har du DAB i bilen. Se video lenger nede i artikkelen. Foto: Per ErvlandVis mer

Hvordan få DAB i bil

Billig-løsningen på DAB-problemet

En enkel FM-sender til 219 kroner fungerer faktisk.

Onsdag denne uka ble samtlige NRK-kanaler flyttet fra FM til DAB+ i Nordland. Og resten av landet vil følge etter i månedene som kommer.

Resultatet er et stadig stillere FM, der de riksdekkende kanalene vil forsvinne for godt i løpet av året.

Likevel er det ikke alle som er klar for DAB-alderen.

Gidder ikke fikle med kabler og antenne

Mens 74 prosent av norske hjem nå har en DAB-radio stående, er det fortsatt bare 32 prosent av bilistene som har en slik radio i kjøretøyet sitt.

– Jeg har DAB-radio hjemme, men ikke i bilen. Jeg gidder ikke å betale flere tusenlapper og få masse ekstra kabler i bilen, uttalte Stian Kristiansen i Bodø til NRK like før omleggingen.

Vi i Dinside kan nå trøste Kristiansen med at det trenger han ikke.

FM-sendere får du fra 150 kroner og oppover, til et par-tre hundrelapper.

I tillegg trenger du naturligvis en DAB-radio. Du kan bruke en hvilken som helst batteridrevet modell - helst så liten som mulig.

Og så må du selvsagt ha en FM-radio i bilen, men det har vel de fleste.

Fungerer med den gamle radioen

En FM-sender er en liten batteridrevet dings som du kobler til DAB-radioen, mobiltelefonen eller hvilken som helst annen lydavspiller med hodetelefonutgang.

Signalet blir så sendt til FM-radioen, akkurat som en vanlig FM-stasjon.

Først finner du en frekvens (vi brukte 88.1) der det ikke er noen stasjon. Så stiller du inn FM-senderen til å sende på den samme frekvensen.

UTE AV SYNE: Både senderen og radioen trivdes godt i hanskerommet i vår testbil. Foto: Per Ervland Vis mer

I motsetning til FM-stasjoner med rekkevidde på flere kilometer, er FM-senderen begrenset til noen få meter. Dette for ikke å forstyrre annen radiotrafikk.

Kjapp løsning til lite penger

DAB-adaptere er ofte også utstyrt med en slik FM-sender, i tillegg til kabelforbindelse og eventuelt Bluetooth.

Disse koster omtrent det samme som en FM-sender og en DAB-radio samlet, altså rundt en tusenlapp. Du sparer altså ikke de store pengene på å kjøpe en frittstående FM-sender om du ikke har DAB-radio som kan brukes fra før.

Men en adapter krever jo både antenne og ledninger, en smule tålmodighet og ikke altfor mange tommeltotter.

Vi ville prøve «fort og gæli»-løsningen for å se om det virkelig fungerer i praksis.

Vi tok oss erfor en tur ned til Clas Ohlson og kjøpte oss en Belkin Tunecast II FM-sender. Denne fås andre steder til under 150 kroner, men så vidt vi kan se er det ikke alltid lagervare. Det finnes likevel flust med alternativer, og mange koster mindre enn denne.

Da FM-senderen var vel i hus, rasket vi med oss vår batteridrevne Tiny M3, som til daglig står på badet. Denne fås kjøpt til mellom 500 og 700 kroner, avhengig av butikk.

MYE BEDRE: Det hjalp stort da vi fjernet antenne på taket. (Foto: Per Ervland) Vis mer

Alt sammen i hanskerommet

Så var vi klare for en kjøretur rundt omkring i Oslo med DAB-radio og FM-sender i hanskerommet.

Etter noen forsøk med ulike plasseringer rundt om i førerhuset fant vi ut at den optimale plasseringen faktisk var i hanskerommet, praktisk ute av syne.

Men også her ble vi plaget med litt sus og skurr innledningsvis.

Så kom vi på at vi burde fjerne antenna på taket. Det hjalp stort.

Slike antenner fanger jo bare opp støy fra trafikken rundt, og er ikke nødvendig for å fange opp den lille FM-senderen i hanskerommet.

Vår FM-sender klarer seg fint med ledningen som går internt fra den gamle radioen og ut til antenne.

Slik gikk det da vi tok en kjøretur rundt i Oslo med vår «hjemmestrikka» DAB-løsning. ViDEO: Per ErvlandVis mer Vis mer

God lyd hele veien

I bilen som fungerte som testmodellen, en Toyota Yaris Verso fra 2001, passerer antenneledningen rett forbi hanskerommet. Dette er åpenbart svært gunstig for mottakskvaliteten.

Alle biler er ikke bygget på samme måte, og vi kan derfor ikke garantere at hanskerom-løsningen vil fungere i akkurat din bil.

Men DAB-dekning er DAB-dekning, og her vil vi tro at funnene våre gjelder alle biler, om ikke alle steder i landet.

Vi kjørte på hovedveier, i tunneler og gjennom tett bebygde områder med høyhus. Bortsett fra et kort bortfall på en veistrekning ved Helsfyr, hadde vi stabilt DAB-signal hele veien.

Passer ikke for alle

Batterilevetiden på en DAB-radio er ikke all verden, så det vil nok være smart å ta med seg et sett AA-batterier eller to på bilturen. Det samme gjelder FM-senderen, som bruker AAA.

For å skifte kanal må du altså inn i hanskerommet og fikle med DAB-radioen. Det er absolutt ikke å anbefale mens du kjører.

Vi snakker med andre ord ikke om verdens mest praktiske løsning. Men den kan være verd å prøve før du blar opp tusenlapper for DAB-radio bilen.

LES OGSÅ:
Test av 8 DAB-adaptere for bilen
Disse bil-antennene er best for DAB
Glassantenne eller trådantenne? Vi har testet