Billig bil med firehjulsdrift

Suzuki har spesialisert seg på biler i segmenter der det er lite konkurranse. Det vil de nok en gang gjøre med den nye Swift. Mot slutten av året kan nemlig Suzuki levere en småbil på størrelse med Toyota Yaris, med firehjulsdrift.

Billig bil med firehjulsdrift

  1. Store bilder


MONACO (DinSide Motor): Starten på den nye Swift ble vist allerede på bilutstillingen i Paris i 2002. Da avduket Suzuki en konseptbil med navnet Concept-S. Neste steg mot Swift var konseptbilen Concept-S2 som ble vist i Frankfurt i 2003. Så ble det stille frem til den pågående Genève-utstillingen i år. Da ble nye Swift lansert.

Størrelse

Suzuki Swift er 3,7 meter lang og er dermed 9 centimeter lengre enn en Toyota Yaris. Swift er også ganske bred. Den er 1,69 bred og Yaris er 1,66 bred. Det høres kanskje ikke så mye ut, men 3 centimeter er en del på en slik liten bil. Bagasjerommet rommer 213 liter. Til tross for beskjedne utvendige mål rommer bilen ganske greit fire voksne. Undertegnede som er godt over 190 høy kan sitte med hevet hode både foran og bak. Inn- og utstigning bak er lett siden karmen rundt vinduet er strukket lang bakover. Dette gjør at både mennesker og gjenstander går greit inn i baksetet. Bagasjerommet er ikke stort, men akseptabelt for klassen. Andre japanske produsenter har løst problemet med manglende benplass med et baksete som kan justeres i lengden. Det går ikke her. Bagasjerommet er også dypt, med en stor kant, slik at gjenstander må løftes høyt rett opp når de skal ut av bilen igjen. Trenger man mye plass kan bakseteryggen legges ned og hele baksetet kan vippes opp mot ryggen på forsetene. Baksetet er også delt i forholdet 60:40.

Motor

Swift produseres med tre forskjellige motorer, men det er bare den minste bensinmotoren som skal leveres i Norge. Det kommer av den enkle årsak at det kun er den motoren som kan leveres med firehjulsdrift, og det er det Suzuki vil satse på her hjemme. Motoren som leveres med firehjuldrift er en 1,3-liter med 93 hestekrefter og 116 newtonmeter ved 4.200 omdreininger. Siden firehjulsdrift kommer litt frem i tid fikk ikke vi testet det denne gangen. Vi fikk heller ikke kjøre 1,3-literen. Vi ble plassert i en bil med med en litt større motor med 1,5-liters slagvolum og 102 hestekrefter. Da ble Swift forholdsvis frisk. Ikke voldsom, men den hadde litt å gi. Den vil nok oppleves noe slappere med 93 hestekrefter, men snaut 100 hestkrefter i en småbil skal være greit. Drift på bakhjulene aktiviseres ved hjelp av en viskositetskobling.

På veien

På landeveien føles den fast og fin i fisken, nesten litt sportslig. Den sitter godt og krenger ikke spesielt mye. Det som kunne vært bedre er styringen. Den er litt lite presis i stor fart. Derimot er bilen perfekt til bykjøring. Den er lettkjørt; parkering går som en drøm og pedaler, gir og ratt kan håndteres uten bruk av makt. De kompakte målene gjør den også til en suveren bybil. Med firehjulsdrift vil du også få fremkommelighet godt utover det konkurrentene leverer med bare forhjulstrekk. Swift tilbyr også en grei komfort. Holder du turtallet på motoren under 5.000 omdreininger er den også forholdsvis stillegående.

Utstyr og pris

Bilen du vil finne i prislisten kommer altså med 1,3-liters motor med 93 hestekrefter, og firehjulsdrift. Den vil bli godt utstyrt med integrert radio og CD-spiller, setevarme, sentrallås, elektrisk justering av speil, elektrisk drift av vinduer foran, seks kollisjonsputer, manuelt klimaanlegg og aluminiumsfelger. Da er prisen 199.900 kroner. Det eneste som kommer i tillegg er vinterdekk og eventuelt metallic lakk. Vi synes det er litt merkelig at den har fått samme pris som Suzuki Ignis SUV som har samme motor og et mer jeep-aktig utseende, men det får bli Suzuki sin utfordring. Swift har gjort et bra inntrykk så langt og skal du har firehjuldsrift i denne klassen, må du over på Daihatsu Sirion eller Daihatsu YRV for prismessig å holde deg i nærheten av Suzuki Swift.

Bilen er på plass i Norge helt på slutten av året/begynnelsen av 2006.

Store bilder av Suzuki Swift

Her finner du mer Suzuki-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer