UKONSENTRERT: Bilister bruker mobilen, radioen eller i dette tilfellet også sminke, til å holde kjedsomheten unna når de er på veien.
UKONSENTRERT: Bilister bruker mobilen, radioen eller i dette tilfellet også sminke, til å holde kjedsomheten unna når de er på veien.Vis mer

Bilister "kobler ut" etter 11 minutters kjøring

Uoppmerksomhet er veldig vanlig bak rattet.

Har du noen gang opplevd at du drømmer deg bort bak rattet? At du kanskje velger feil rute eller blir stående selv om lyset er grønt fordi tankene er et annet sted?

En ny undersøkelse gjort av et britisk forsikringsselskap viser at det er svært vanlig at bilister går på "autopilot" når de er ute og kjører. Faktisk tar det bare 11 minutter før vi går over på autopilot og lar tankene begynne å vandre når vi er ute på veien. Det skriver Telegraph.co.uk.

I undersøkelsen svarte 22 prosent at de opplevde at de koblet ut og gikk over på autopilot når de kjørte bil. 25 prosent innrømte at de lett kjedet seg bak rattet.

Husker ikke kjøreturen, fikler med radioen

Over en tredjedel, eller 34 prosent, svarte at de hadde opplevd å komme fram til destinasjonen uten å huske noe fra selve kjøreturen. Noen kunne også ende opp på feil sted fordi de glemte seg bort. I stedet for å kjøre til butikken, kjørte de til kontoret, for eksempel.

32 prosent sa de skiftet radiokanal eller sjekket mobilen for å holde hjernen stimulert under kjøreturer.

Forstyrret? Skravling med passasjer verre en mobiltelefon

Søvnmangel og jobbstress

De vanligste grunnene som oppgis for sløvheten er trøtthet eller jobbstress. Å "skru av" mens du sitter bak rattet er selvsagt ikke bra. Å kjøre i trafikken krever fullt fokus, slik at du er oppmerksom om uforutsette hendelser oppstår.

Er du veldig trøtt, burde du ikke kjøre bil. Er du stressa, så prøv å legge dette fra deg før du setter deg inn i bilen. Du får ikke gjort noe med jobbproblemene når du sitter der, uansett.

På medikamenter? Sjekk om du har lov å kjøre

KAOS: Dersom du er opprørt eller satt ut av noe, bør du være forsiktig med å sette deg bak rattet. Foto: Colourbox Vis mer


Følelsesmessig kaos

Hvis du har opplevd noe som har gått følelsesmessig inn på deg, bør du også være forsiktig med å sette deg bak rattet. Journalisten kan komme med to konkrete eksempler.

Det ene er fra den gang familiehunden måtte til veterinær i hui og hast, men dessverre var det ingenting å gjøre. Da far i huset skulle kjøre hjem fra veterinæren etterpå, kolliderte han med en sykkel, fordi han var helt satt ut av kjæledyrets plutselige bortgang. Heldigvis var det snakk om lav fart, og syklisten kom ikke til skade.

Et annet eksempel var en politibetjent som vinket en veldig virrete bilist inn til siden. Bak rattet satt en kvinne gråtende. Hun var helt satt ut fordi hun var på vei til legen for å få vite om siste prøverørsforsøk hadde lykkes.

I begge disse tilfellene burde nok bilistene ha ventet med å kjøre til de hadde fått summet seg, eller fått noen andre til å sette seg bak rattet.

Uoppmerksomhet skyld i 30 prosent av ulykkene

I en artikkel fra 2010 skriver Trygg Trafikk at 30 prosent av trafikkulykker skyldes at sjåføren er uoppmerksom. Bare det å ta blikket fra veien i noen sekunder for å skifte cd, radiostasjon, åpne brusflaska eller lignende utgjør en risiko. Jo høyere fart, jo større er risikoen.

Les også: Svært mange mistet lappen i fjor