<b>UTEN BAKLYS:</b> Mange nyere biler har automatisk baklyssenor. Den er for mange koblet av, og må styres manuelt.  Foto: NTB/SCANPIX
UTEN BAKLYS: Mange nyere biler har automatisk baklyssenor. Den er for mange koblet av, og må styres manuelt. Foto: NTB/SCANPIXVis mer

Biler uten baklys utgjør en trussel i trafikken

Står bilen foran parkert, venter den på å få kjøre ut i veien, eller skal den bare slippe av noen i veikanten?

Du har sikkert observert nyere biler, gjerne elbiler, som kjører uten baklys, både på natt og ettermiddag. Dette kan være farligere enn du tror, ifølge ekspertene.

Kan gi alvorlige konsekvenser

Dette kan være direkte farlig om en ikke er ekstra oppmerksom i trafikken.

Med Norges varierende klima, med sol, regn, mørke og tåke om hverandre, er det ikke alltid like enkelt å henge med på når en skal forholde seg til manuell og automatisk belysning på bilen.

Sparer ingenting

Mange elbilbrukere tror de sparer strøm ved å kjøre uten lys, dette er bare en myte ifølge kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening, Petter Haugneland.

- Det er ikke nevneverdig det en sparer på å kjøre uten lys, risikoen en tar er absolutt ikke verdt det.

Glemmer baklysene

PASS PÅ: Selvom instrumentlysene er på, er ikke nødvendigvis baklysene det. Foto: Colourbox Vis mer

Nyere biler har som regel sensorer som forteller når baklyset går på og når det kan være av. Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, forteller at det er bilførers ansvar å påse at baklysene er på når en ferdes i trafikken.


- Etter at EU direktivene overkjørte veitrafikkloven for å gjøre det lettere for bilprodusenter å slippe å spesialprodusere biler for det nordiske markedet, har vi fått biler med denne funksjonen.

Dårlig sikt og godt lys

Engebretsen forteller videre at det er en grunn til at denne loven finnes, i og med at vi lever i et land med varierende vær og kjøreforhold.

- Det er ikke alle som er like oppmerksomme på at sensorene gjerne har vanskelig for å plukke opp dårlig sikt, når det fortsatt er godt lys ute. Da må en være på vakt som bilist, og sette på dette selv.

Tips: Slik får du bedre sikt

Spøkelser i trafikken

Seniorrådgiver i trygg trafikk, Bård Morten Johansen, forteller at han selv har sett biler som oppleves som ”hull i trafikken”, da de kan være vanskelig å oppdage bakfra i skumringsmørket.

- Det er nok først og fremst mangel på kunnskap, en er nødt til å prøve seg frem og finne ut av hvilke funksjoner som svarer til hvilke løsninger.

Lysene er viktigere enn du tror

Uvitende brukere

At vi er for dårlige til å sette oss inn bilens bruksområder, er nok ingen hemmelighet, og det er nok her mye av problemet ligger. Haugneland, forteller at dette problemet først og fremst gjelder alle nye biler, og i stor grad da elbiler.

- Det er nok mange som har gått fra en eldre bil, og kastet seg på elbilbølgen. Da er det gjerne flere ting å sette seg inn i manuelt, enn hva som falt naturlig og automatisk med den gamle bilen.