<b>ADVARES:</b> Både sjåfør og møtende trafikk vil i det nye systemet opplyses raskt om biler som er på vei i feil kjørefelt!  Foto: BOSCH
ADVARES: Både sjåfør og møtende trafikk vil i det nye systemet opplyses raskt om biler som er på vei i feil kjørefelt! Foto: BOSCHVis mer

Biler i feil kjørebane?

Bosch kommer med ny programvare som skal melde ifra om møtende trafikk som har havnet i feil kjørebane.

At bilister havner i feil kjørefelt på motorveien skjer dessverre titt og ofte. Nå skal Bosch ha kommet med en løsning som skal advare både sjåfør og møtende bilister om at noe er galt.

Skytsengel

Bosch har utviklet det de kaller en skytsengel for bilister. Den skal nemlig via programvare opplyse møtende trafikk om at det er fare på ferde.

Les også: Færre dør i trafikken, men reduksjonen er ikke tilstrekkelig

Ifølge en pressmelding fra Bosch ender hvert tredje tilfelle av bilister som kjører i feil retning på motorveien med en dødsulykke, allerede før kjørte 500 meter.

Du har kanskje sittet i bilen og hørt via radioen at en og annen bil har forvirret seg av utkjøringsrampen og inn på feil vei. Da har det gjerne gått flere minutter siden episoden først skjedde, og ulykken kan allerede være fatal.

Testet

SKYTSENGEL: En ny tilleggsfunksjon fra Bosch skal sørge for at sjåfører som havner i feil kjørebane blir advart raskt! Foto: NTB Scanpix / Illustrasjonsbilde Magnus G. Arnkværn Vis mer


Bosch tok tidligere i år med seg et knippe journalister for å teste det nye sikkerhetstiltaket.

- Vi opplevde at bilen bråstoppet så raskt den forstod at den var på vei i feil retning. Dette skjedde etter få sekunder, forklarer Lisa Berg Nielsen i Bosch.

Skybasert system

Varslingssystemet består av ren programvaremodul og kan uten større kostnader integreres i eksisterende apper, infotainmentsystemer (kommunikasjon og underholdning i bilen), eller standardiserte nødanropskonsepter.

Dette krever at varslingsfuksjonen har en uavbrutt forbindelse til internett. Er det ikke mulighet for det i bilen, kan en benytte smarttelefonens. Dette er Bosch avhengig av, ettersom en til en hver tid må ha kontakt med andre biler i nærheten.

Tilgjengelig fra 2016

Ifølge Bosch vil systemets skytjeneste være tilgjengelig allerede fra 2016.

Med dagens bilpark vil en veldig stor andel av bilene ha muligheter for en oppkobling, noe som gjør at det ikke er behov for supplerende maskinvare og utstyr.