Dette er den bensinbilen LeasePlan mener kommer til å holde seg best i verdi de neste fem årene: Subaru XV, En Impreza-basert kompakt-SUV som selger meget godt i Norge. Foto: Fred Magne Skillebæk
Dette er den bensinbilen LeasePlan mener kommer til å holde seg best i verdi de neste fem årene: Subaru XV, En Impreza-basert kompakt-SUV som selger meget godt i Norge. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Bilene som holder seg best i pris

VW Tiguan, Volvo XC70 og Nissan Qashqai tilhører eliten blant bilene som holder seg best i verdi.

Det hevder i hvert fall Norges største biladministrasjonsselskap, LeasePlan. Den norske LeasePlan-avdelingen administrerer i dag cirka 37.000 biler og selger rundt 8.000 biler i året. Dermed besitter selskapet særdeles høy kompetanse når det kommer til avskrivninger, verditap og annenhåndsverdi.

4x4 og diesel gjelder fortsatt

LeasePlans verdifallsstatistikk viser at den klassiske oppskriften for å oppnå lavt verditap på bilen fortsatt gjelder. De beskriver den slik: En moderat priset SUV eller høyreist stasjonsvogn med dieselmotor og 4WD som er nøkternt, men ikke gjerrig utstyrt, og som er en av modellene på topp 20 listen er fortsatt trygt. Men nye varianter blander seg inn i eliteserien av biler med lavt verditap.

Nå taper dieselbilene!

Mister over halve verdien

Hvorfor vi holder oss til topp 20-listen? Jo, bilene som ligger på topp 20 listen over Norges mest solgte biler utgjør til sammen om lag halvparten av alle solgte nye biler, og merkene er velkjente. De som kjøper en av disse modellene i dag må regne med at verdien er mer enn halvert i løpet av fem år. Om du velger rett modellvariant, som ofte også er den mest solgte. Velger du feil utstyr må du regne med at bilen kan falle vesentlig mer og at den kan være vanskelig eller tidkrevende å selge.

Noen av bilene på listen vil komme en del bedre ut enn resten, mener biladministrasjons- og analyseselskapet LeasePlan. Biler i det de kaller eliteserien kan du regne med vil falle inntil ti prosent mindre enn de andre bilene. Det betyr at du kan spare titusenvis av kroner på valget du gjør.

Her er LeasePlans oversikt

Vis mer


Skal vi tro LeasePlans analyser, og gitt at man velger den versjonen det refereres til i tabellen over, vil de modellene som gir lavest verdifall de neste fem årene være de følgende:


-> Volkswagen Tiguan

-> Volvo V70/XC70

-> Nissan Qashqai

-> Mitsubishi ASX

-> BMW X3

-> Subaru XV

Upresis vitenskap, men ...

Som vi har skrevet ved tidligere anledninger der vi videreformidler denne typen tall: Spådomskunst har alltid vært en upresis vitenskap og LeasePlan, som andre aktører, tar derfor en stor risiko ved å gå ut med slike tall. Årsaken til at DinSide velger å referere dem, er at vi av erfaring vet at LeasePlan besitter særdeles høy kompetanse på dette fagfeltet. Vi anser derfor at det er relativt stor sannsynlighet for at selskapets spådommer faktisk vil slå til - selv om fasiten ligger fem år frem i tid. Om du velger å lytte til rådene - og handle på grunnlag av dem - blir selvsagt til syvende og sist opp til deg.

Volkswagen på eiersiden

LeasePlan Corporation er verdens største biladministrasjonsselskap og er etablert i 30 land på fire kontinenter. Selskapet administrerer en bilflåte bestående av drøye 1,3 millioner kjøretøyer. For ordens skyld bør det nevnes at Volkswagen-gruppen eier 50 prosent av selskapet. Den norske LeasePlan-avdelingen understreker imidlertid at de "er merkenøytrale og at de ikke har interesse i å favorisere noe enkeltmerke".

Her er vinnerne og taperne i bilmarkedet

Hjelp til valg av både ny og brukt bil

Hva med deg?

Hvor stor vekt legger du på antatt verditap når du kjøper bil? (Avsluttet)
Ganske viktig for hvilken bil jeg velger(40%) 493
Lite viktig for hvilken bil jeg velger(26%) 324
Ingen betydning for hvilken bil jeg velger(21%) 254
Avgjørende for hvilken bil jeg velger(11%) 131
Vet ikke(2%) 26
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


LeasePlans verdifallsstatistikk er i to deler. En historisk del som viser hva en fem år gammel bil er verdt i dag - som vi vil ta for oss i neste artikkel - og en fremtidig del som viser hva en bil som er ny i dag forventes å være verdt om fem år. Det som gjør det desto mer interessant å studere denne, er selvsagt at det historisk sett har vist seg at tidligere projiseringer har vist seg å stemme ganske så bra med realiteten fem år senere.

Bensin på vei inn i varmen

Det er markedsdirektør Marius Paus (bildet) som presenterer de siste resultatene fra LeasePlans verdifall-analyse. Foto: Knut Moberg Vis mer


Nytt av året er at det blander seg en bensinbil inn blant 4x4/SUV/diesel-bilene, men som LeasePlan altså likevel forventer vil holde seg ekstra godt i verdi.

Subaru XV er en kompakt SUV-versjon av den siste generasjon Impreza - som for øvrig ikke kommer som Impreza hit til landet. Når det gjelder denne bilen vil også bensinvarianten holde seg bra, tror LeasePlans analytikere. Subaru er et merke hvor bensinvariantene tradisjonelt holder seg ganske bra, likevel tolker LeasePlan også dette som et tidlig tegn på at bensinmotorer kommer tilbake. De påpeker at dette gir muligheten til å bevege seg utenfor de opptråkkede stier og likevel få et lavere enn gjennomsnittelig verditap.

Endringer på vei

– En effekt av endrede avgifter, mer effektive bensinmotorer og miljøfokus, mener markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan.

– Bilbransjen er inne i en brytningstid. Endringer skjer fort. Vi har egne folk med dedikert oppgave å daglig følge med i markedet og trender. Vi er nødt. Det er umulig å gi gode råd i dag uten å ha en god formening om hvordan bilverdenen er i morgen, poengterer Paus.