Kia Sportage
Kia SportageVis mer

Bilene ingen vil ha

Enkelte bilmodeller er særdeles tungsolgte her i landet. Vi viser deg hvilke.

Ved utgangen av april i år, var det solgt snaue 27.000 personbiler her i landet. På toppen av salgsstatistikken finner vi Volkswagen Golf, som så langt har solgt i mer enn 1.400 eksemplarer. På andreplassen finner vi Volkswagens erkekonkurrent Toyota, som har klart å finne nesten 1.300 kjøpere til sin Avensis.

De færreste vil imidlertid la seg overraske over at Volkswagen Golf og Toyota Avensis ligger høyt på den norske bestselgerlisten - "alle" vet at disse modellene er blant hvetebrødene i norsk bilbransje. Hvilke biler som befinner seg i den andre enden av skalaen derimot, er mindre kjent. Visste du for eksempel at det så langt i år kun er solgt to eksemplarer av flerbruksbilen Volkswagen Sharan? Eller at Kia kun har klart å selge tre eksemplarer av folke-SUVen Sportage?

Hele listen finner du her.

Under 500.000 kroner

Vi har sett nærmere på registreringsstatistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) og har tatt for oss de minst populære bilmodellene. Alle vet at det av naturlige årsaker ikke selges spesielt mange Ferrarier eller Bentleyer her i landet og vi har derfor luket disse sjeldenhetene ut fra vår liste. I stedet har vi valgt å konsentrere oss om potensielt folkelige modeller og har valgt å sette grensen ved startpris på 500.000 kroner.

Hyundai Sonata Vis mer


Det betyr at store og dyre SUVer som Land Rover Discovery (2 stk) og Volkswagen Touareg (2) faller ut av listen. Det samme gjelder store flerbruksbiler som Chrysler Grand Voyager (7) og Renault Grand Espace (4), sportsbiler som Audi TT (6) og kabrioleter som Volvo C70 (5). Vi har også valgt å utelate personbilutgavene av typiske varebiler som Isuzu D-Max (5) og Peugeot Expert (3).

22 modeller

Men selv med 500.000-kroners-kriteriet inne, sitter vi igjen med hele 22 bilmodeller som så langt i år er solgt i færre enn 11 eksemplarer.

Helt på bunnen av listen finner vi kompaktbilen Alfa Romeo 147, kabrioleten Chrysler Sebring og mellomklassebilen Hyundai Sonata. Per utgangen av april i år hadde ikke de aktuelle forhandlerne klart å overtale en eneste kund til å kjøpe noen av disse bilmodellene.

Opel er nok heller ikke spesielt fornøyd med det norske Tigra-salget. De har nemlig ikke klart å selge mer enn ett eksemplar av den lille og rimelige toseter-kabrioleten.

Hele listen finner du her.

Sharan, 607 og Lacetti

Jaguar X-Type Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Vi har allerede nevnt at Volkswagen kun har klart å finne kjøpere til to eksemplarer av Sharan. Peugeot har heller ikke klart å bli kvitt flere enn to eksemplarer av den aldrende storbilen 607.

Det er også verdt å merke seg at det så langt i år kun er solgt fire eksemplarer av kompaktbilen Chevrolet Lacetti. Hvis dette salget skulle vise seg å bli representativt for resten av 2009, vil Chevrolet ende opp med kun 12 salg. I 2006 - Lacettis beste år - ble det solgt 119 Lacetti.

MX-5 og Grandis

Mazda har ikke klart å finne kunder til flere enn fem eksemplarer av den folkelige roadsteren MX-5. Minst like interessant er det at det har gått like dårlig med flerbruksbilen Mitsubishi Grandis. I 2004, 2005 og 2006 klarte Mitsubishi-forhandlerne i snitt å finne kunder til rundt 150 Grandis i året. I 2007 sank antallet til 96 og i fjor ble det kun solgt 37 Grandis. Så langt i år er det altså kun solgt fem eksemplarer - et interessant eksempel på at salgskurvene for mange bilmodellers vedkommende har en tett sammenheng med modellens alder.

Accent

Cadillac BLS Vis mer


Legg også merke til at det så langt i år kun er solgt åtte eksemplarer av Hyundai Accent. Som en artig kuriositet kan det nevnes at det i 1998 ble solgt 2.213 eksemplarer av forgjengeren. I Accent-sammenheng må det imidlertid understrekes at Hyundai i30 nå har erstattet Accent og at Hyundai har solgt hele 337 eksemplarer av i30.

X-type

Det går ikke spesielt raskt unna hos Jaguar i år. X-type, som er den mest populære Jaguar-modellen og som også er den eneste med startpris under 500.000 kroner, har så langt i år kun solgt i ni eksemplarer. X-type konkurrerer med biler som Audi A4 og BMW 3-serie, som til sammenligning er solgt i rundt 500 eksemplarer hver.

Listen kunne vært lengre

Kia Sportage Vis mer


Når du leser listen over Norges minst populære biler, er det viktig å være klar over at flere av disse modellene knapt markedsføres av den aktuelle importøren.

Det er også greit å være klar over at listen ville vært lengre hvis det ikke var for det faktum at flere importører rett og slett har kuttet ut deler av sin potensielle modellpalett. Citroën-importøren selger for eksempel ikke C2 i Norge, mens Hyundai har kuttet ut modellen Coupé. Bakgrunnen for at disse modellene er fjernet fra programmet, er høyst sannsynlig at de aktuelle importørene anser disse modellene som så tungsolgte at de det ikke er verdt bryet å forsøke å selge dem i det hele tatt.

Hele listen finner du her.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Les også:

  • DinSide Motors juveler