Vis mer

Bilen som ser selv

Kan to kameraer se bedre enn to øyne?

Kampen om å utvikle tekniske løsninger for å skape en sikrere hverdag i trafikken er evigvarende. Sikkerhetsbeltet har som kjent rukket å bli 52 år allerede. Vi har tidligere også omtalt Volvo sitt system som skal redusere påkjørsler av fotgjengere, og vi har blant annet omtalt løsninger som skal skåne myke trafikkanter så mye som mulig når uhellet først er ute. I Tyskland involverer nær halvparten av alle ulykker med hard skadde en myk trafikkant. Dette er det mange som vil til livs.

Blir denne fotgjengeren most?

Alltid oppmerksom

Continental har nå utviklet ytterligere et system de vil overtale bilprodusentene til å benytte. Denne gangen er det snakk om to kameraer som jobber i stereo. For selv om føreren har to øyne som forhåpentligvis jobber kontinuerlig med å observere trafikkbildet, så er det ikke gitt at de får med seg alt til enhver tid. I tillegg skal informasjonen bearbeides, og det skal reageres.

Nytt panser skal redde liv

En kompleks pakke

Kameraene som Continental har basert sin løsning rundt er plassert oppe ved speilet i midten av frontruten. Kameraløsningen er en del av en pakke kalt ContiGuard, et sikkerhetssystem som først gjør klar bremser for deg, og deretter tar over dersom du ikke reagerer. Fotgjengere er naturlig nok den parten som oftest ender opp med døden dersom de er innblandet i en ulykke, og Continental vil være med i kampen om å få implementert sitt system i så mange nye biler som mulig.

Førerassistanse fra innsiden

Kjemper mot Volvo

De to kameraene fungerer som to øyne, og systemet analyserer forskjellen i de to bildene. I motsetning til Volvo sitt system, som kjenner igjen fotgjengere, kan dette systemet også kjenne igjen dyr og andre objekter som ikke er ment å være i veibanen. Fordelen til Continental ligger i nettopp denne analysen, og er derfor ikke begrenset til bare å kjenne igjen objekter det på forhånd er lært til å kjenne igjen, hvilket er en stor begrensning. Med to kameraer får systemet også en kryssreferanse som gir mer eksakt mulighet for å beregne avstand til objektene. Foreløpig er det ukjent om det er begrensninger i hvilke hastigheter systemet virker i. Andre har som kjent laget systemer som er begrenset oppad til relativt lave hastigheter.

Burde navigasjon være forbudt?

3D x 2

Volvo S60 var første bil som fikk systemet som kjenner igjen fotgjengere. Vis mer


De to kameraene sitter i et og samme hus bak speilet, men ca. 20 cm fra hverandre. Et enkelt kamera kan også måle distansen, om enn ikke like nøyaktig, melder Continental. Fordelen med to kameraer er også at de kan måle høyden fra veibanen, i tillegg til avstanden. En annen er at to ser bedre enn ett under dårlige værforhold. Continental mener ikke å bare kunne lage 3D-simuleringer, men et slags 6D-bilde som gir bedre grunnlag for å se endringer som bør analyseres. Deriblant retningen på hvorvidt objektet er på vei inn i bildet, eller ut av det. Med beregning av størrelse, retning og hastighet på objektet ligger alt til rette for å vurdere om, hvor, og med hvilken kraft et sammentreff vil oppstå.

Denne holder deg våken

Kombinerer systemer

Systemet er i tillegg laget slik at det opererer sammen med bilens øvrige sikkerhetssystemer. Deriblant linjevarsler, bremsesystemer, og øvrig elektronikk. Hvor langt Continental har tenkt å gå i sin integrering er det enda ikke sagt noe om, men i utgangspunktet kan systemene samlet ta rimelig stor kontroll over bilen. Wilfried Mehr er sjef for utviklingen av avanserte systemer for førerassistanse hos Continental.

– I fremtiden vil vi kunne identifisere fotgjengere, syklister, rullestolbrukere og andre objekter som krysser veibanen, forteller han. Med dette systemet kan vi faktisk registrere et hvilket som helst objekt, avslutter han, med god tro om at bilprodusentene ikke bare vil trykke systemet til sitt bryst, men også installere det i kommende biler.
Når bile