Foto: COLOURBOX.COM
Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Bilen og statsbudsjettet

Solberg-regjeringen gjør endringer i avgiftsforslaget.

Stoltenberg-regjeringen rakk å legge frem forslag til nytt statsbudsjett, før de tok sin hatt og gikk. I dag har Solberg-regjeringen, med finansminister Siv Jensen lagt frem sitt forslag til endringer.


Når det gjelder produktet bil, så er det få endringer å melde. Det totale provenyet er fortsatt ment å være tilnærmet uendret. Det betyr at enhver lette må medføre en økning på andre områder.

Erik Andresen, direktør i Biilimportørenes Landsforening. Foto: B.I.L Vis mer


Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening er ikke videre begeistrert for de små justeringene.

- Endringene som Solberg-regjeringen nå foreslår går i motsatt retning av det som frem til nå har vært staket ut som kursen videre, forteller han til nettstedet Bilnytt.no.

Det totale provenyet består så godt som uendret. Det er derimot fordelingen han sikter til. Det nye forslaget betyr en økning i engangsavgifter for de bilene som slipper ut minst, og en reduksjon for de som slipper ut mer. Dette gir en vridning i feil retning i forhold til miljøhensynet.

Solberg-regjeringen har i stor grad akseptert og oppretthold forslaget fra Stoltenberg-regjeringen, med unntak av forslaget om å øke satsene for CO2-utslipp. Dette forslaget reverseres i forslaget fra den nye regjeringen.

Når det gjelder avgiften for motoreffekt, så ble denne i Stoltenberg-regjeringens forslag redusert med ca. 17 prosent. Solberg-regjeringen ønsker å redusere denne litt mindre, med om lag 14 prosent.

Ved ikke å øke avgiften for CO2-utslipp, men heller redusere avgiften for motoravgift noe mindre, vil det totale provenyet opprettholdes, og ikke gi riktig så skjeve utslag som det første forslaget fikk kritikk for å gi. Så snart et budsjett er satt kan du beregne avgiftens innvirkning i vår importkalkulator.

Her er andre bilrelaterte elementer i forslaget som ble fremlagt i dag:

• Regjeringen opprettholder den forrige regjeringens forslag om å øke avgiftene på klimagasser, men reverserer den foreslåtte økningen i satsene for CO2-utslipp i engangsavgiften for biler.

• Regjeringen vil ikke øke avgiften på elektrisitet slik regjeringen Stoltenberg II foreslår, og det blir dermed ikke dyrere å fylle elbilen.

• Regjeringen opprettholder forslaget om å øke de skattefrie kilometergodtgjørelsene ved yrkeskjøring med privatbil til samme nivå som kilometersatsene som er framforhandlet mellom staten og hovedsammenslutningene i staten. Godtgjørelsen blir dermed skattefri ved anvendelse av disse kilometersatsene.

• Enkelte andre beløpsgrenser mv. holdes også nominelt uendret fra 2013 til 2014, i tråd med den forrige regjeringens forslag. Det gjelder blant annet det særskilte fradraget i nedre grense og kilometersatsene i fradraget for reiser mellom hjem og arbeid.

Her finner du alle nyheter om tilleggsproposisjonen!