Her er en iPhone 5 på plass i enheten, og føreren kan starte bilen. Telefonen lades mens den er tilkoblet, men bilen stopper dersom du tar telefonen ut mens bilen er i fart. Foto: Produsenten
Her er en iPhone 5 på plass i enheten, og føreren kan starte bilen. Telefonen lades mens den er tilkoblet, men bilen stopper dersom du tar telefonen ut mens bilen er i fart. Foto: ProdusentenVis mer

Bilen nekter å kjøre

... om du ikke dropper tekstingen.

Denne uken ble det kjent at det nå er vedtatt forbud mot at førere sms-taster fra bilen.

– Trafikksikkerhet er prioritet nummer en! Bruk av mobiltelefon i bil kan forstyrre bilkjøring. Vi justerer derfor reglene for å gjøre det enda tryggere på norske veier, sa samferdselsminister Marit Arnstad i en melding fra Samferdselsdepartementet.

Fra 2. mai blir det helt forbudt med noen unntak.

Og forbudet er forsåvidt forståelig. Flere forskningsresultater og studier viser at førere som tekster fra mobilen underveis, er utsatte for å forårsake eller havne i ulykker.

Men det finnes systemer

Men kanskje kunne man unngå lovreguleringer av denne typen i fremtiden? Det finnes nemlig produkter og planer om produkter som effektivt kan hindre bilfører å tafse på mobiltelefonen underveis.

Amerikanske ORIGOSafe er et produkt av denne typen, som nå ifølge produsenten er like rundt hjørnet. Det hindrer rett og slett bilen i å starte, om ikke en forhåndsdefinert mobiltelefon er plugget inn.

Produktet rettes både mot førere som vil disiplinere seg selv, men ikke minst som en sikring for foreldre til voksne barn som låner bil, og til bedrifter som vil sikre selskapets kjøretøypark på denne måten.

Snakke, ikke taste

Sikkerhetskonstruksjonen installeres i kjøretøyets midtkonsoll, og der settes mobilen inn før bilen kan startes. Underveis sørger også enheten for at mobilbatteriet lades. Det fungerer også som håndfrienhet, slik at føreren kan ta imot, ringe og føre samtaler over Bluetooth.

Med håndbrekket på, kan mobilen fjernes selv om motoren går. Dermed blir det mulig å stoppe for å ta imot og sende sms-er eller gjøre andre oppgaver på mobilen.

SMS bak rattet? Verre enn promillekjøring

Fjernes telefonen fra enheten mens bilen er i fart, utløses en alarm, og sikkerhetsenheten må aktiveres på nytt av administrator (for eksempel eier/foreldre/selskapets biladministratorer), for at akkurat den mobilen igjen skal kunne starte bilen. Men hva man gjør om mobilen forsvinner eller blir ødelagt underveis, sier produsenten ingenting om.

Det finnes også andre systemer, som kan blokkere for signaler til mobilen i bilen, eller apper som merker at bilen er i bevegelse, og da hindrer sms-muligheter.

Les også: Jenter er verstinger på mobil i bil

Førers ansvar å være aktsom

Mange mener forøvrig at mobiltastingen allerede kan angripes gjennom Vegtrafikkloven. All bruk av utstyr som kan påvirke oppmerksomheten til fører i negativ retning er nemlig omfattet av lovens generelle aktsomhetsparagraf, paragraf tre, som pålegger fører å sørge for egen aktsomhet på veien.

Går du i fotoboksfella? Nå får boksene ny blits