<b>LADBAR:</b> Med stor plass, firehjulsdrift, og mulighet for å kjøre over 5 mil på strøm alene, er Outlander PHV det reneste kinderegget.  Foto: Mitsubishi
LADBAR: Med stor plass, firehjulsdrift, og mulighet for å kjøre over 5 mil på strøm alene, er Outlander PHV det reneste kinderegget. Foto: MitsubishiVis mer

Bilen i statsbudsjettet

Bilbransjen er skuffet. Ladbare hybrider er oversett - foreløpig.

Den store skuffelsen rundt bil i Statsbudsjettet var at det ikke kom noen endringer for ladbare hybrider, eller de mer miljøvennlige bilalternativene i sin helhet.

STEM PÅ DIN NESTE BIL
(nederst i saken)

Nesten en hel bransje forventet en omlegging som ville gitt lavere avgifter for disse ladbare hybridene, og dermed lavere utsalgspriser som ville gjort det mer interessant for bilkundene å velge en slik bil. Men neida, igjen er miljøvinnere feid av banen.

LES MER OM BILEN OG STATSBUDSJETTET

Regjeringen befaler

Regjeringen forteller at de trenger mer tid på å utarbeide gode nok rammer for de forskjellige energiklassene, og ikke kan gjøre noe med dette før ved revidert nasjonalbudsjett.

De har innsett at dette er en stor oppgave, for det handler ikke om rene avgifter, men også bruken.

Skal ladbare hybrider kunne stå på ladeplasser på lik linje med elbiler? Om ikke, hva er da hensikten med å gi avgiftslette for den elektriske fordelen?

Denne diskusjonen var sist oppe da Opel Ampera skulle inn på markedet. Opel brukte mye tid for å få den godkjent som en ren elbil, med resultatet ble at den avgiftsbelegges som en hybrid, og avgiftsfordelen ble ikke det de håpet på.

Eller hva med andre bruksfordeler som bussfilen, bomavgifter, parkering, eller firmabilbeskatningen?

Det er mange forhold som skal tas opp, og det er mange som har meninger i saken.

Størst på miljø

Harald A. Møller AS blir antagelig neste års største importør av både elbiler og ladbare hybrider. De har en klar formening.

- Ladbare hybrider må hjelpes inn på markedet, forteller de.

De importerer Skoda, Audi og VW, merker som alle kommer med ladbare hybrider. De første er på plass allerede i løpet av høsten.

FØRST UTE FRA VW: Den ladbare hybriden Golf GTE vil bli en av deres storselgere i 2015. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Elbilene

Fascinasjonen for elbil er større i Norge enn noe annet land, men motivet for å kjøpe en elbil er forskjellige.

Undersøkelser viser at det ikke er fraværet av avgifter som nødvendigvis er hovedårsaken til at det selges mye elbiler. Kundene ville brukt omtrent de samme pengene på bil uansett. Hadde derimot elbilen blitt belastet med engangsavgift i tillegg, så ville interessen vært marginal. Det kan også skje at elbilene blir 25 prosent dyrere over natta, selv om den sittende regjeringen ikke ønsker det.


Spørreundersøkelser viser at det er bompengene som er den økonomiske fordelen de helst vil slippe å miste.

Hvorvidt dette vekter som en større fordel enn det å kjøre i kollektivfeltet sier undersøkelsen ingen ting om, ettersom dette er en bruksfordel og ikke en økonomisk fordel.

Her er det komplette utvalget av elbiler

Hvorfor ladbar hybrid?

Det er en relativt samkjørt mening i bilbransjen om at ladbare hybrider vil være gjeldende som det beste miljøvennlige alternativet i ganske lang tid fremover.

Elbiler er fint, men dekker få familiers totale og primære bilbehov til fulle. Det vil en ladbar hybrid gjøre. De ladbare hybridene med lengst rekkevidde kan på strøm alene glatt kjøre 5 mil, noen enda lenger.

Dette dekker i stor grad det samme behovet som de fleste bruker en ordinær elbil til i løpet av en dag. I tillegg fungerer den på lengre distanser med fossilt drivstoff.

Da blir det faktisk et dårligere miljøregnestykke å sitte med to biler bare for å dekke opp for to typer bruk. En ladbar hybrid vil dessuten være snillere i forbruk enn en tilsvarende bil som går på rent fossilt drivstoff, så den er mer miljøvennlig også i den tid den ikke bare går på strøm alene.

Forundringspakke: En bil er ikke lenger hva den var. Slik ser infrastrukturen i Prius Plug-In hybrid ut. Foto: Toyota Vis mer


Ordinær hybrid

Toyota lanserte hybriden Prius i 1999. Deres holdning har hele tiden vært at det er mer å hente på å spare litt CO2 på et stort antall biler enn å spare alt på noen få. Derfor er det lite å se til en fullelektrisk bil fra Toyota.De ladbare hybridene vil etter hvert ta over for hybrider uten lademulighet.

Sistnevnte har likevel vært en banebryter i kampen om å redusere utslippet fra biler med forbrenningsmotor.

Et typisk CO2-utslipp for de forskjellige biltypene:
TypeCO2-utslipp:
Elbiler:0 g/km
Ladbare hybrider:10 - 50 g/km
Hybrider80 - 100 g/km


Hvilken type bil?

Din neste bil vil være en: (Avsluttet)
Ladbar hybrid(60%)
Ordinær forbrenningsmotor(23%)
Elbil(11%)
Hybrid(6%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.