Bilen for konger og keisere

Mercedes' nye Pullman er mer enn bare en forlenget S-klasse. Med sin forsterkede struktur, fullt utstyrte kontor og kjempesterke V12-motor frakter den uten komplekser både statssjefer og showbiz-elite.

Med den nye staselige limousinen holder Mercedes liv i en tradisjon som startet i 1928. Statsoverhoder som keiser Hirohito av Japan, paven og Helmut Kohl - alle har de hatt en Mercedes Pullman som befordringsmiddel. Pullman (fra George Pullman, mannen bak Pullman Palace Car Company), var opprinnelig betegnelsen på særdeles luksuriøse og komfortable jernbarnevogner, og Mercedes syntes det passet bra for å beskrive det beste merket hadde å by på for folk med større ansvarsbyrde og større behov for plass og diskresjon enn "vanlige dødelige". Men denne bilen er også en hyllest til en kjempe (i dobbelt forstand) i bilhistorien: Luksuslimousinen Mercedes 600 som ble introdusert i 1963 og hadde kunder som Elvis Presley, Elisabeth Taylor, John Lennon og... Mao.

Motstår granater

Vis mer

Bilen for konger og keisere

  1. Store bilder


Bilen er basert på den pansrede versjonen av S 600 L, Guard. Armeringen skal beskytte passasjerene fra prosjektiler fra lette militærvåpen og håndgranater. Dette, sammen med den betydelig forlengede akselavstanden, har gjort det nødvendig å utvikle både chassis, struktur og karosseri på nytt. Det er denne prosessen Mercedes nå er inne i - de første eksemplarene av S 600 Guard Pullman vil ikke kunne leveres før til neste år. Ekstra sikkerhetsutstyr er også "run-flat"-dekk, en selvisolerende bensintank og brannslukningssystem.

Mobilt kontor

I tillegg til ekstra beskyttelse tilbys muligheter for kommunikasjon og underholdning og bilen kan utstyres som en mobil arbeidsplass og diskret møtelokale. Kunden bestemmer selv hva slags utstyr og hvordan interiøret skal konfigureres. Førerplassen er isolert fra den bakre avdelingen, hvor det i luksuriøse lenestoler er plass til fire passasjerer som kan sitte overfor hverandre.

Sterk som en bjørn

Vis mer


Motorens styrke har også et sikkerhetsaspekt - i tilfelle kortesjen blir angrepet er sjansene større for å slippe unna. Det er derfor ikke overraskende den store V12-motoren som yter 517 hestekrefter som tjener som kraftkilde. Særlig er dreiemomentet viktig; med 830 newtonmeter er trekkraften fenomenal.

Hva med Maybach?

Et spørsmål man kan stille seg er naturligvis hvorfor det er S-klasse og ikke Mercedes' flaggskip Maybach som tjener som basis for den nye statslimousinen. Det er selvsagt lov å spekulere omkring både Maybachs fremtid som merke, alternativt omkring merkets image når man henvender seg til de høyeste sfærer hvor uttrykk for god smak er viktigere enn de fleste andre steder...

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder