UTRADISJONELT: I Norge er det fortsatt mannen som har ansvaret for bilen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
UTRADISJONELT: I Norge er det fortsatt mannen som har ansvaret for bilen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Statistikk viser at damer ikke er glade i å kjøpe ny bil

Bilen er fortsatt mannens domene

Samtidig velger én av fire kvinnelige kjøpere å ikke prøvekjøre bilen før de drar kortet.

– Det finnes kvinner som er veldig involvert i bil, men de er fortsatt få. De har ikke blitt så mange flere de siste ti årene, sier seniorrådgiver Anders G. Hovde i Kantar TNS til Dinside.

Han har akkurat intervjuet den siste av 4.999 personer i en undersøkelse om nybilkjøp i 2015. Funnene er noe overraskende: Forholdene i registreringsstatistikken er fortsatt mer eller mindre som i 2005.

– Menn stod for tre firedeler av alle handlene i fjor. Undersøkelsen viser også klart at de er anser seg interessert i bil og at de føler de kan mye om den, forteller Hovde.

Kvinner er beviselig dårligst til å rygge med bil, men det er likevel flest menn involvert i ulykker.

Dobbelt så mange menn som kvinner liker å ta seg god tid og bruke krefter ved innkjøp bil. Samtidig viser statistikken fra Kantar TNS at hele én av fire kvinner ikke prøvekjører én eneste bil før de drar kortet på noen hundretusen ved nybilkjøp.

HAR ANSVARET: Mannen er oftest den som liker å ta seg tid til å gjøre research når det skal kjøpes ny bil. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Mannen er ansvarlig

– FAR HAR VETORETT: Samfunnsgeograf og førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Høyskolen Kristiania mener kjønnsrollene er mindre utvisket enn hva mange tror. Foto: Privat Vis mer

Det samme mønsteret har forskere ved Høyskolen Kristiania oppdaget. I undersøkelsen «Sosioraster» bruker førstelektor Karl-Fredrik Tangen tall fra Kantar TNS til å gi sosiologisk blikk på Norges befolkning.

– Det er typisk at mannen har mest å si når en familie kjøper bil. Trass i all prat om likestilling er det forventet at menn skal ha greie på bil, mens kvinner skal være blanke eller kunne litt, forteller han engasjert.

Først når det kommer til bil nummer to, får damene mer innflytelse. Men tendensen er fortsatt at det er mannen som har ansvaret for at det kjøpes et trygt kjøretøy, ifølge Tangen.

– Far har vetorett på merke og modell. Mor får mer å si når det skal bestemmes farge og interiør. Kvinner trenger ikke å mene at bil er så alvorlig, og kan lettere velge fargerike biler, forklarer han.

I sommer fikk Mercedes kjeft for å promotere bilmerket med en lettkledd kvinne.

– Går mot idealet

Tangen mener forholdet til bil demonstrerer godt at kjønnsrollene er mindre utvisket enn mange tror.

– Praksis viser det ideologi fornekter. Menn bruker mer tid på barna, men vasker ikke mer i huset enn før. Det er mor som vasker mindre. Så da er blir det mer skittent hos folk, forklarer førstelektoren med et glimt i øyet.

– Når kvinner dominerer utdanning og preger arbeidslivet, blir det viktig å bruke forbruk og estetikk for å markere manndom. Gutter kles aldri i rosa og «mannekjolen» lar vente på seg, og det ser ut til at det er en stund til kvinner overtar ansvaret for bil, sier Karl-Fredrik Tangen.

Dinside ville høre hva likestillingsminister Solveig Horne og likestillingsombud Hanne Bjurstrøm tenkte om dette, men de ville ikke kommentere saken.

Mer om bil:
Venter du for lenge, kan du miste all erstatning ved kollisjon
Stem på Årets bil 2017
Sjekk hvilken SUV som er den beste bruktbilen