Foto: Knut Moberg
Foto: Knut MobergVis mer

Bilen er 240 år gammel

Nicolas-Joseph Cugnot bygde det som er ansett som verdens første automobil i 1771.

PARIS (DinSide Motor): Det var på klassikermessen Rétromobile, som går av stabelen hvert år, at denne sirlig utførte kopien av Cugnots Fardier stod utstilt. Originalen står på muséet Arts et Métiers i Paris.

En bil - det der?

1771

I den forstand at det er en selvbevegelig maskin, altså en automobil, dreier det seg om verdens første bil man har registrert patent på. Arbeidet med den ble påbegynt i 1769 - samme år som Napoleon Bonaparte ble født - og "bilen" sto ferdig i 1771.

Militærtransport

Ingeniøren bak "mesterverket" var en viss Joseph Cugnot, som arbeidet med transportløsninger i hæren. Han fikk idéen til kjøretøyet mens han prøvde å finne løsninger for å forenkle logistikken rundt tungtransporten nødvendiggjort av flytting på kanoner, ammunisjon og forsyninger i det militære. En av de store utfordringene var selvsagt det store antallet hester som trengtes til denne transporten, med behovet for foring, plassen de tok og avfallet de la fra seg.

Hvor praktisk ville det ikke være med et selvbevegelig kjøretøy til å ta seg av frakten på land?

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Verdens første bilulykke - 1771 Foto: Wikimedia Commons



Dampmaskin

Nicolas-Joseph Cugnot forlot det militære i 1763 for å bruke tiden på sine egne forskningsaktiviteter og skrev blant annet to bøker i militærteori. Utenriks- og krigsministeren Choiseul ble interessert i hans prosjekter, og han fikk finansiering til å utvikle en prototype av sin automobil. Cugnot hadde lest seg opp på den nyeste teknologien som da var dampmaskinen slik den var blitt utviklet av James Watt. Arbeidene begynte i 1769 og sommeren 1771 sto bilen, slik vi ser den her, ferdig. Bildene viser den fullstendige og tro kopien som ble vist på Rétromobile i februar.

Tosylindret dampmotor

Motoren er en dampmaskin med to sylindre. Ildsted og vannkjele må selvsagt transporteres også og fyringen foregikk med ved. (Se video). Bilen var i stand til å frakte opptil fire tonn og den kunne nå en hastighet på svimlende fire kilometer i timen. Under testing av prototypen fikk føreren problemer med nedbremsing av den over syv meter lange mastodonten slik at den kolliderte i en mur - som ble ødelagt.

Verdens første bilulykke - 1771 Foto: Wikimedia Commons Vis mer

Dette blir av og til referert til som tidenes første bilulykke.