Nye teknologier: Ny teknologi skaper utfordringer i Statsbudsjettet. Foto: Volvo
Nye teknologier: Ny teknologi skaper utfordringer i Statsbudsjettet. Foto: VolvoVis mer

Statsbudsjettet 2018

Bilbransjen undres

Det er delte meninger om bilavgiftene i statsbudsjettet for 2018. Bransjen etterlyser forutsigbarhet.

Erik Andresen fra Bilimportørenes Landsforening representerer den samlede gruppen av bilimportører i Norge, og er todelt i sitt syn på forslaget til Statsbudsjett.

- Vi er tilfreds med at de generelle satsene fryses, forteller han, men er slettes ikke fornøyd med at regjeringen bryter tidligere løfter.

I 2015 ble det lovet at satsene for elbiler skulle stå urørt frem til 2020. Disse løftene står nå for fall dersom regjeringen innfører vektbaserte avgifter på elbiler, også kalt Tesla-avgiften. Dette for å differensiere på tunge og lettere elbiler.

Erik Andresen er likevel klar på at løsningen er god, men tidspunktet er feil.

Penga uteblir

Råd blir ikke fulgt: Erik Andresen fra Bilimportørenes Landsforbund savner at Regjeringen lytter til bransjens råd. Foto: BIL Vis mer

Årsaken er nærmest åpenbar, for allerede nå i 2017 ser regjeringen at det totale provenyet fra bil sprekker så det suser.

Til nå i 2017 er det kommet inn nær en halv milliard mindre i avgiftskroner enn budsjettert.

Det betyr at de tiltakene som tidligere er gjort har hatt en bedre virkning enn antatt. Andresen tror dette er hovedårsaken til at regjeringen nå begynner å skru igjen krana tidligere enn først meldt.

26 prosent burde vært 15

Samtidig undres han over at regjeringen ikke har fulgt bilimportørenes samlede råd om ikke å gi så solid avgiftslette på de tyngste ladbare hybridene. Disse får i dag en avgiftsrabatt på 26 prosent, basert på vekten av den elektriske delen av drivlinjen.

Bilimportørenes forslag har vært å sette denne til 15 prosent for biler over 2 tonn, noe som ville representert en avgiftslette basert på den faktisk vekten på den elektriske drivlinjen.

Regjeringen ville med dette fått inn en god del av pengene de nå mangler for å nå budsjettert proveny fra bil. Men så er ikke gjort.

Regjeringen foreslår en senkning fra dagens 26 prosent til 23 prosent, noe som er en langt høyere rabatt enn det vekten representerer.

Toyota i harnisk

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, er slettes ikke imponert over regjeringens arbeid.

Ikke enig: Espen Olsen i Toyota Norge ser ikke hvorfor hybrid-teknologien ikke skal premieres. Foto: Toyota Vis mer

- Regjeringen begår et stort feilgrep når de fratar høyteknologiske hybridbiler, som kjører elektrisk halvparten av tiden uten behov for ladekabel vektfradrag for miljøteknologi, mener han.

Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening er enig, og støtter synspunktene til Toyota når det gjelder frafall av fordeler.

Toyota og Lexus har solgt over 11 millioner hybridbiler globalt, og det er denne biltypen som har bidratt med suverent størst kutt i klimautslippene fra biltrafikk, forteller Espen Olsen fra Toyota.

Han ser ikke hvorfor ladbare hybrider som ofte har kort elektrisk rekkevidde skal få så store fordeler.

- Dette er galt for miljø og klima, og i tillegg er det ikke teknologinøytralt som regjeringen hevder. Dersom vanlige hybridbiler ilegges engangsavgift basert på utslipp og vekt på linje med øvrige kjøretøy som benytter tradisjonelt drivstoff, så burde selvsagt det samme være tilfelle for ladbare hybridbiler, avslutter Espen Olsen.

Lite forutsigbart

Også Ulf Tore Hegneby fra VW-importøren Harald A. Møller AS er lite imponert, men av helt andre årsaker. Han støtter tiltakene for de ladbare hybridene, men er lite imponert over de lite forutsigbare tiltakene rundt elbiler.

Lite forutsigbart: Ulf Tore Hekneby savner langsiktighet. Foto: Møller Vis mer

Han mener stadige justeringer av avgiftene er så lite forutsigbare at det er vanskelig å ta med seg noe håndfast inn i forhandlinger med fabrikkene - spesielt med tanke på elbilene.

Han får støtte av Norsk Elbilforening, som mener regjeringens tukling med avgifter for elbiler kan ende opp med samme fenomen som i Danmark.

Der stoppet salget av elbiler nærmest over natten.

I slutten av oktober er det høring i Stortinget, og Bilimportørenes Landsforening vil der gi sine innspill basert på en felles enighet fra de forskjellige importørene.