<b>PEST ELLER KOLERA:</b> Hva er det verste utslippet? CO2 eller NOx? Foto: Knut Moberg
PEST ELLER KOLERA: Hva er det verste utslippet? CO2 eller NOx? Foto: Knut MobergVis mer

Bilbransjen: Her er fakta og myter om luftforurensning

- Restriksjoner på diesel personbiler har kun symbolsk effekt på luftkvaliteten, heter det i en rapport.

I fjor ble det kjent at kommunene skal kunne innføre lavutslippssoner der det er nødvendig. Etter hvert ble det gjort klart at dette kun var gjeldende på kommunale veier, og at riks- og europaveier skulle holdes utenfor.

Nå har byrådet i Oslo bestemt at løsningen skal tas i bruk.

Tidligere har NAF, Norges Bilbransjeforbund og Bilimportørenes Landsforening gått sammen om å lage et informasjonsskriv. Dette skrivet skulle avklare forvirring rundt fakta og myter rundt temaet luftforurensing.

Du kan lese skrivet her (PDF).

LES OGSÅ: Miljøbiler rammes av dieselforbudet

Få dager

Skrivet forteller i første omgang at det i Oslo er få dager hvor luftkvaliteten er så dårlig at grenseverdiene overstiges. Ettersom informasjonsskrivet ble laget i fjor, er det kun historiske tall som er med.

I 2012 var det seks dager hvor forbudet ville trådt i kraft i hovedstaden. I 2013 var det bare én dag.

Spørsmålet handler uansett vel så mye om hvor den lokale luftforurensingen kommer fra, og hva slags forurensing det er snakk om.

Svevestøvets partikkelstørrelse måles i en skala opp til PM10. Det er da også PM10 og PM2,5 som måles.

LES OGSÅ: Hva er redningen, og hva kan konsekvensene bli?

Symbolsk effekt

SLIK ER FORDELINGEN: Årsakene til utslipp av svevestøv, ifølge bilbransjens rapport. Vis mer


Informasjonsskrivet forteller videre at restriksjoner på dieselbiler kun har en symbolsk effekt, ettersom det er vedfyring som er den viktigste årsaken til utslipp av svevestøv.

Deretter kommer veislitasje på grunn av piggdekk og veisalt, forteller aktørene i sin informasjon.

Rundt 100.000 dieselbiler passerer Fjellinjen daglig, og i følge rapporten melder Ruter at de ikke har kapasitet til flere reisende i rushtiden (se oppdatering i bunnen av saken). Heller ikke politiet er optimister, og har uttalt at de ikke har kapasitet til å kontrollere et dieselforbud.

LES OGSÅ: Vedovner avgir mer svevestøv enn biltrafikk

Tiltak som virker

Trespannet forteller at det er mange tiltak som vil hjelpe. Her er noen eksempler:

  • Nye rentbrennende vedovner
  • Piggdekkforbud
  • Mindre salting av veiene
  • Feiing/vasking av gatene
  • Innfartsparkering
  • Ny motorteknologi (Euro6 dieselmotorer)
  • Minske gjennomgangstrafikken ut av byene
  • Øke kapasitet på kollektivtrafikken
  • Få skip over på landsstrøm
Les også bilbransjens samfunnsregnskap (PDF) (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Sjekk luftkvaliteten med en app

OPPDATERING:

Ruter har sendt oss en oppdatert uttalelse, som lyder som følger:

Vi tror det skal gå greit de dagene dieselbiler ikke får kjøre inn i Oslo.
Vi har ikke umiddelbart mange ekstra busser å sette inn, men det er heller ikke sikkert det er behov for det. Erfaringene våre fra tunnellstenginger og arrangementer viser at folk stort sett er flinke til å tilpasse seg.
Rush er fra 0700 -0900 om morgenen. Det er mest hektisk rundt 0800. De som har muligheter til å reise 0730 eller før, bør gjøre det, evt vente til etter 0830. Hjemmekontor kan være en løsning for de som har muligheten til det.
Det blir helt sikkert fullere enn vanlig om bord i transportmidlene våre, men vi mener vi skal greie å ta unna dieselbilistene.