Bilbelter og kollisjonsputer

Å kollidere i 90 kilometer i timen tilsvarer et fall på 37 meter. Ifølge forskerne gir bilbelter bedre sikkerhet enn kollisjonsputer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

  • Om lag 20 prosent av bilførere bruker ikke bilbelter på korte turer i byer og tettsteder.
  • Om lag 30 prosent av de voksne er ikke sikret i baksetet.
  • Bare en av fire passasjerer i baksetet i drosjer bruker bilbelte.
  • 3 av 10 bruker ikke alltid bilbelte – sier de selv.
  • 4 av 10 under 25 år slurver med bilbeltebruk.
  • Bare 40 prosent av bilførere under 25 år ber sine passasjerer ta på bilbelte.
  • Om bilbelter og kollisjonsputer

  • Kollisjonspute alene gir mindre sikring enn bilbelter.
  • Aldri bakovervendt bilbarnestol foran kollisjonspute.
  • Barn under 12 år skal ikke sitte på plass med kollisjonspute.
  • Bilbeltet blir ofte skadet under kraftige sammenstøt og må da byttes ut med nytt.
  • Fra 1988 ble det påbudt å bruke bilbelte der dette er montert, uansett hvilket sete som benyttes.
  • Bruk av bilbelter er også påbudt i tunge kjøretøy, inkludert busser og minibusser, når belter er montert.
  • Bilbelte er det viktigste sikringsutstyret i bil mener trafikk-sikkerhetsforskere (eks.: TØI, Volvo).
  • En person på 75 kilo uten bilbelte og som frontkolliderer i 50 km/t, vil treffe frontruta eller passasjeren i forsetet med en kraft som tilsvarer 3,7 tonn.
  • Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer fritt fall på 32 meter.
  • En usikret person i baksetet er en stor fare for dem i forsetet.
  • Er du interessert i bilsikkerhet. Du finner en rekke artikler om bilsikkerhet og kollisjonstester her.