<b>ENIGE:</b> Statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen ble enige.   Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADET
ENIGE: Statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen ble enige. Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADETVis mer

Bilavgiftene i statsbudsjettet

Intet nytt om hybrid-biler i statsbudsjettet. Her er hovedtrekkene om bil og avgift.

Statbudsjettet for det kommende året er nå lagt frem, og for området bil har spenningen vært stor med tanke på eventuelle endringer for avgiftene og reglene knyttet til plug-in hybrider.

Samlet foreslår Regjeringen en avgiftslettelse på 1,35 milliarder kroner. Dette skal blant annet gjøres ved å redusere omregistreringsavgiften. I gjennomsnitt skal denne reduseres med rundt 35 prosent.

I 2013 havnet miljøbiler på taperlisten

Vektårsavgiften ned

Vektårsavgiften skal også halveres i løpet av 2015. Dette er først og fremst gjeldende for lastebilnæringen, og endres først og fremst fordi dagens avgiftsløsning ikke differensierer godt nok i forhold til forskjeller i bruken av lastebilene. Denne endringen er ventet å gi et inntektstap på rundt 200 millioner kroner.

Kjør avgiftsfritt i 25 dager

Dersom forslaget fra Regjeringen for 2015 går igjennom, så vil det også bli omtrentlig 30 prosent lavere engangsavgift for motorsykler og snøscootere.

Nye utslippstall kan gi ekstreme prishopp

ENIGE: Statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen ble enige. Foto: ANITA ARNTZEN / DAGBLADET Vis mer


I tillegg foreslår regjeringen at årsavgiften på Campingvogner fjernes. En av grunnene til dette er at campingvogner ikke er pålagt trafikkforsikring.

Samtidig foreslås det at veibruksavgiftene på drivstoff ikke skal prisjusteres.

Komplisert med elbil

Så hva med merverdiavgiften for leasing av elbiler og omsetning av elbilbatterier? Her har Regjeringen EØS-rettslige hensyn å ta, og det er sendt en notifikasjon til EFTAs overvåkingsorgan, ESA. Dette arbeidet er mer kompleks enn først antatt, men Regjeringen har en klar målsetning om å innføre merverdiavgiftsfritak for leasing av elbiler, og omsetning av batterier til elbiler.

Sjekk også Dinsides oppdaterte firmabilkalkulator.

Bør ny teknologi få hjelp gjennom avgiftsfritak eller avgiftslette?

(Avsluttet)
Ja, avgiftsdifferensiering er riktig virkemiddel(76%) 1004
Nei, må avgiftsbelastes på lik linje med annet (20%) 267
Vet ikke(3%) 42
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Den store spenningen rundt ladbare hybrider ble med andre ord uforløst denne gangen, men Kari Aasheim fra miljøorganisasjonen Zero er overbevist om at dette vil komme i revidert nasjonalbudsjett.

Om emnet sier sier Regjeringen i en pressemelding at det i Sundvollen-erklæringen er varslet at de vil vurdere kjøretøy- og drivstoffavgiftene i sin helhet med sikte på å stimulere til bruk av ny teknologi, en sikrere bilpark, og mer miljøvennlige valg.

Dette arbeidet er med andre ord ikke ferdig, og vil bli lagt frem i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2015.

Vil du vite mer om Statsbudsjettet, kan du sjekke Dagbladets omfattende oversikt her.