<b>EN LITEN SMELL:</B> Det kom inn 2,6 milliarder mindre i engangsavgift til statskassa enn beregnet i 2014.  Foto: PER ERVLAND
EN LITEN SMELL: Det kom inn 2,6 milliarder mindre i engangsavgift til statskassa enn beregnet i 2014. Foto: PER ERVLANDVis mer

Bilavgiften raser

Det har knapt vært lavere avgift per bil i den moderne bilens tid.

Det selges flere og flere biler. 2014 var et toppår, om vi ser bort fra det glade 1986, som ser tilnærmet uslåelig ut.

Likevel stuper inntektene til statskassa.

Bransjenettstedet Bilnytt.no har sett på utviklingen av Statens inntekter fra engangsavgiften.

For første gang på veldig mange år var det gjennomsnittlige avgiftsbidraget per solgte bil i 2014 på under 100.000 kroner.

Bare det siste året har avgiften per bil falt med 8.000 kroner, og ja, noe av dette skyldes elbiler som har avgiftsfritak.

LES OGSÅ: Bilavgiftene i Statsbusjettet for 2015

En liten sprekk

Regjeringen fikk inn 2,6 milliarder kroner mindre enn budsjettert i 2014, og dette skyldes i stor grad høyere andel solgte elbiler enn beregnet, forteller nettstedet.

Men selv når elbilene holdes utenfor har kurven falt kraftig siden toppåret 2006, da avgiftsbidraget per bil var på over 142.000 kroner. I 2014 var bidraget 93.000, 35.000 lavere.

HENTER DET TAPTE: En stadig fortetning av bomstasjoner henter det tapte, og vel så det. Foto: Per Ervland Vis mer


- Det skal bli spennende å se hva Regjeringen kommer opp med i mai, etter i en periode å ha gjennomgått hele avgiftsstrukturen, forteller Per Morten Merg, ansvarlig redaktør i Bilnytt.no

For året 2015 har Regjeringen, i motsetning til for 2014, kalkulert med en kraftig nedgang i engangsavgiften, med et budsjett på 18,5 milliarder.

I tillegg jobber de med en løsning som gjør at det skal bli mulig å få refundert engangsavgift, under visse omstendigheter.

Også bidraget fra omregistreringsavgiften skal senkes med 35 prosent

- Men det er ingen som lider noen nød, kommenterer Merg, og legger til at bare økningen i bompenger tar inn nedgangen i engangsavgift, og vel så det.

LES OGSÅ: Feil forbruk betyr feil avgift