<b>KOMMER:</b> Her er en av grunnene til at Renault vil fortsette å klatre på salgsstatistikken i 2016. Golf-konkurrenten Mégane kommer til våren og senere på året kommer nok en viktig ny Renault-modell: Passat-konkurrent Talisman. Foto: RENAULT
KOMMER: Her er en av grunnene til at Renault vil fortsette å klatre på salgsstatistikken i 2016. Golf-konkurrenten Mégane kommer til våren og senere på året kommer nok en viktig ny Renault-modell: Passat-konkurrent Talisman. Foto: RENAULTVis mer

Bilåret 2016 - dette er tendensene

Slik ser bilmarkedet ut idet vi går inn i et nytt år.

Idet 2015 ebber ut vet vi en del mer om hvordan 2016 kan komme til å bli. Året vi legger bak oss blir et av de aller beste for bilsalget her i landet noensinne, men mørke skyer ligger over horisonten og rykker nærmere.

Vi spår ikke

Vi skal bare i begrenset utstrekning ta i bruk krystallkulen her, og heller se på hva som er tendensene når det gjelder bilsalget i Norge nå som et nytt år står for døren. Men en del ting vet vi da, deriblant ting som har skjedd i løpet av året og som nødvendigvis vil ha effekt et godt stykke inn i 2016.

Slik har bilsalget vært hittil i år

Dyrere biler

Det dreier seg i hovedsak om valutaendringene, som har gjort bilene betydelig dyrere i innkjøp for importørene. I året som gikk ble det ikke foretatt større justeringer, men etterhvert som situasjonen vedvarer, vil disse nødvendigvis måtte komme. Det sier seg selv, når euroen i dag koster over 9,50 kroner mens den så sent som sommeren 2014 lå på under 8,20 kroner.

Vi kan med andre ord vente oss generelt dyrere biler i året som kommer.

Diesel under press

I løpet av året som har gått har dieselandelen, som allerede for et år siden var i ferd med å synke, nådd et nytt bunnivå etter at den i kjølvannet av omleggingen av avgiftene i 2007 steg til over 75 prosent. Den ligger nå på rett i underkant av 40 prosent og lite tyder på at diesel, tross lavere CO2-utslipp, vil bli tatt inn i varmen igjen så lenge den er en notorisk versting når det gjelder de mest skadelige lokale utslippene.

Ladbart er populært

Elbiler er kommet for å bli og har hatt en andel på omkring 15 prosent av markedet gjennom hele året - mye tyder på at vi har nådd et metningspunkt innenfor de rammebetingelsene og med det produktutvalget vi har hatt i 2015. Derimot har de ladbare hybridene økt sin andel og bidratt til at én av fem nybilkjøper går for ladbar bil i en eller annen form.

Vi tror på en utflating når modellene som skal introduseres i løpet av 2016 er på plass og det er ikke usannsynlig at særlig elbiler vil måtte bli dyrere grunnet valutaendringene vi har omtalt. Årsaken? Disse er mer følsomme enn de øvrige da engangsavgiften ikke ligger som en slags dempende buffer når det kommer til relativ prisøkning (økningen i innkjøpspris vil direkte tilsvare økningen i pris til forbruker om ikke distributøren skal subsidiere salget).

Tendenser nå

I tabellen nedenfor ser vi, frem til desember 2015, utviklingen av de merker og modeller som har økt mest/tapt seg mest i forhold til 2014 (Alle tall: Opplysningsrådet for Veitrafikken - OFV AS).

SUZUKI TAR'A: Nye Vitara vil nok fortsette å holde salget oppe godt inn i 2016. Modellen har blitt godt mottatt i markedet. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Merkene som øker mest (Rangert etter økning i antall registrerte biler)
MerkeReg. 2015Reg. 2014Oppgang i %Oppgang i antall
Volkswagen244631964024,64.823
Mercedes-Benz6806584116,5965
Renault2372147261,1900
Subaru3108226137,5847
Ford772571408,2585
Lexus102273339,4289
Mazda608658094,8277
Opel301227569,3256


Merkene med størst nedgang i 2015 (Rangert etter antall færre registreringer etter 11mnd. 2015 i forhold til 11 mnd. i 2014)
MerkeReg. 2015Reg. 2014Nedgang i %Nedgang i antall
Tesla36663775-2,9-109
Fiat220355-38-135
BMW85438798-2,9-255
Audi61946473-4,3-279
Chevrolet3371-99,2-368
Nissan80878558-5,5-471
Citroen19602542-22,9-582
Volvo84669253-8,5-787
Peugeot51246028-15-904


Modellene som har økt mest i 2015 (Rangering etter oppgang i de 11 første månedene i 2015 i forhold til de 11 første månedene i 2014)
ModellReg. 2015Reg. 2014Opp i %Opp i antall
1. Volkswagen Golf15338868976,56649
14. Ford Mondeo2363864173,51499
31. Suzuki Vitara1252572096,51195
19. Mercedes-Benz B-klasse17245692031155
35. Subaru Outback1149  1149
37. Mazda CX-31115  1115
27. Renault Zoe1405345307,21060
39. BMW 2-serie1083145646,9938
9. Volkswagen Passat3009213540,9874
50. Volvo XC90821327266,7818
32. Nissan X-Trail1212410195,6802
40. Skoda Fabia1067310244,2757
53. Opel Corsa77980873,8699
64. Hyundai Tucson586  586
7. Mitsubishi Outlander3394282520,1569


Modellene som går mest ned (Rangert etter antall færre solgt i de første 11 månedene i 215 i forhold til samme periode i 2014)
ModellReg. 2015Reg. 2014Ned i %Ned i antall
Audi A48891390-36-501
BMW 3-serie12601766-28,7-506
Peugeot 20086441164-44,7-520
Citroen C4154748-79,4-594
Mazda CX-528833630-20,6-747
Volkswagen Tiguan13442145-37,3-801
Nissan Leaf31704428-28,4-1258
Volvo V4015292859-46,5-1330
Suzuki SX45552024-72,6-1469
Volkswagen up!18933591-47,3-1698