<b>Mazda CX-3:</b> En ny og mindre SUV fra Mazda vil se dagens lys i 2015.  Foto: MAZDA
Mazda CX-3: En ny og mindre SUV fra Mazda vil se dagens lys i 2015. Foto: MAZDAVis mer

Bilåret 2015: 200 nye modeller

Nye biler spys ut i rekordfart, og i 2015 kommer det rundt 25 prosent flere modeller enn i år.

For bare 10-15 år tilbake hadde bilbransjen nådd en smertegrense for hvor mange nye modeller de klarte å lage. Ingen av produsentene ville være noe dårligere enn konkurrentene, men alle var skjønt enige om at antall modeller i rekken måtte ned.

I mellomtiden har datastyrte systemer for industridesign og produksjon kommet for fullt, så i dag koster det bare en brøkdel av prisen og tiden å tegne og utvikle en ny bil.

Resultatet er at bilprodusentene nå spyr ut modeller, nær sagt som 3D-print rett fra en datamaskin.

I 2015 skal rundt 200 mer eller mindre nye modeller ut på markedet.

Starter pent, øker etter hvert

Lanseringsfesten starter allerede rett over nyåret, hvor den ventede kampen mellom nye Ford Mondeo og VW Passat blåses i gang for fullt. Deretter slippes nyhetene på rekke og rad.

I andre enden av skalaen finner vi to nye Smart-modeller som også skal ut på det norske markedet.

Men det er først fra februar og utover at mengden av nye modeller blir å se, for ikke å snakke om rett etter den store bilmessen i Geneve i mars.

Ladbare hybrider

2015 blir definitivt året hvor de ladbare hybridene gjør sitt inntog. Audi A3 e-tron har forsåvidt kommet, men ikke rukket å gjøre en fullverdig inntreden. Søstermodellen VW Golf GTE kommer rett over nyåret.

Både BMW og Mercedes-Benz lanserer også slike ladbare hybrider i løpet av året som kommer, og vi er fristet til å si at GLC Plug-in hybrid er blant deres mest spennende. Den kommer helt på tampen av året.

Passat vil også bli å finne som ladbar hybrid, Passat GTE, i løpet av ettersommeren, og dette er en bil det er store forventninger til. Det samme med helt nye Volvo XC90 T8 Plug-in Hybrid.

De familievennlige

Foruten stasjonsvogner som Mondeo og Passat, så kommer også en ny Skoda Superb stasjonsvogn, og vi vil endelig få den helt nye Subaru Outback ut på markedet.

Likevel er det mange som fortsatt sverger til mellomstore SUV’er, og ingen vil bli skuffet.

Honda kommer med en ny HR-V, pluss oppfrisket CR-V. Subaru lanserer nevnte Outback, og Land Rover kommer med Discovery Sport. Mazda CX-3 vil også bli en svært spennende modell, med tanke på suksessen de har opplevd med storebror CX-5, som forøvrig kommer med en ansiktsløfting.

De sportslige

Også i året 2015 dukker det opp sportslige modeller det er verdt å merke seg. En ting er de bilene som får nye motorer eller nye versjoner. Der blir blant annet Porsche Cayman en av de spennende modellene, som nå kommer som GT4.

I den mer moderate klassen vil vi få stifte bekjentskap med Peugeot 308 i GT og GTI utgaver, samt Ford Focus ST og Honda Civic Type R.

De to sportslige modellene som likevel kommer til å få mest oppmerksomhet er klassikeren Ford Mustang, som kommer i september, og Honda NSX som kommer på tampen av året.

Elbil? Det kommer kun én ny elbil neste år. Tesla Model X.

Her er våre elleve favoritter:

Audi Q7: Bilen, et over fem meter langt dråg skal erstatte Audis største SUV til nå. Nykommeren blir en anelse kortere. Foto: AUDI Vis mer


Audi Q7


Den tok fiffen med storm da den kom, og det varte helt til Porsche kom med Cayenne. Nå kommer en ny Q7, men denne gangen ser de fleste hva den er. Bilen blir kortere enn før, men likevel over fem meter. Innvendig skal den ha bedre plass enn tidligere, og kjenner vi Audi rett, så blir den spekket med utstyr. Denne går rett i strupen på Volvo XC90, som også blir ny, pluss de heftigste utgavene av BMW X5. En ladbar utgave dukker også opp etter hvert.
Les mer om nye Audi Q7

Ford S-Max: Endelig får S-Maz firehjulsdrift. Populær modell vil bli enda mer populær. Foto: FORD Vis mer

Ford S-Max

S-Max har vært en favoritt blant nordmenn siden den kom i 2006. Mange har ventet på en versjon med dieselmotor og firehjulsdrift, og nå skal visstnok lykken bli fullkommen. Den nye modellen er basert på samme plattform som nye Mondeo, og får derfor begge deler. I tillegg vil bilen få de samme sikkerhetsandordninger som er å finne i nye Mondeo.
Dette er nye Ford S-Max

Ford Mustang: Endelig er Mustang blitt en kjøremaskin. Den kommer til Norge i september. Foto: CHARLIE MAGEE Vis mer

Ford Mustang

Endelig! Ford Mustang er nå 50 år, og for første gang er det blitt en virkelig kjøremaskin. I Europa blir den å få med to forskjellige motoriseringer, en 2,3-liters firesylindret Ecoboost på 314 hestekrefter, pluss en skikkelig V8 av en 5-liters slagvolum. Med uavhengig fjæring på alle hjul har Ford virkelig fått til et skikkelig bra understell, som gjør bilen mer kjørbar enn den noen gang har vært i nærheten av tidligere.
Vi har testet nye Ford Mustang

Honda HR-V: Dette er Hondas bidrag blant de små SUV'ene. Bilen kommer til Norge på slutten av sommeren. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

Honda HR-V

Hvem husker vel ikke lillebroren til første generasjon Honda CR-V, lille og sjarmerende HR-V? Nå er den snart tilbake, og vi så konseptbilen av den allerede på Tokyo Motorshow for et år siden. Konseptbilen het Vezel, men det er bekreftet at den vil hete HR-V. Bilen vil havne i konkurranse med Mitsubishi ASX, Toyota Urban Cruiser og andre små SUV’er. HR-V vil komme til Norge i august.
Les mer om Honda HR-V

Land Rover Discovery Sport:Arvtakeren etter Freelander har fått nytt navn for ikke å belemres med gamle rykter. Foto: LAND ROVER Vis mer

Land Rover Discovery Sport

Kjært barn har mange navn, og de fleste vil alltid forbinde Land Rovers minste bil som Freelander. Navnet er derimot så befengt med mindre bra historikk, og Land Rover velger denne gangen å døpe bilen til Discovery Sport. Den blir blant annet eneste bil i klassen som vil få syv seter, og kommer til Norge rett etter bilmessen i Geneve i mars.
Dette er nye Land Rover Discocery Sport

Mazda CX-3: En ny og mindre SUV fra Mazda vil se dagens lys i 2015. Foto: MAZDA Vis mer

Mazda CX-3

Som en lillebror til CX-5 er det store forventninger til nye CX-3, en bil som i bunn og grunn er basert på samme plattform som nye Mazda 2. Bilen kommer med to ulike 2.liters bensinmotorer og en 1,5-liters diesel. Som vanlig i denne klassen blir det valgfritt med to- eller firehjulsdrift. De som vil ha en CX-3 må nok smøre seg med tålmodighet frem til etter sommeren. Konkurrenter vil være Mitsubishi ASX, Peugeot 2008, og deres like.
Vil Mazda CX-3 bli en bestselger?

ÅRETS BIL: For fjerde gang i historien vinner Peugeot den gjeve tittelen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Peugeot 308 GTI

308 overrasket med et svært kjørevillig understell. Det betyr at den også takler mer krefter enn det kundene frem til i dag har kunnet boltre seg i. 308 GTI kommer først sent på året, men før den tid kommer en 308 med bare de to bokstavene GT. Er du derimot fast bestemt på at du vil du ha en GTi, men ikke har tid til å vente på 308, så kan du kanskje gi 208 GTi en sjanse?
Les test av Peugeot 308

Porsche Cayman GT4: Cayman kommer i sin heftigste versjon noensinne i løpet av året som kommer. Her som GTS, foreløpig hefitgste. Foto: PORSCHE Vis mer

Porsche Cayman GT4

Da nye Porsche Cayman og Boxster kom i 2012, så ga det mang en biljournaiist hakeslipp. Bilen var på mange måter vel så morsom som storebror 911, og bød på mange av de samme kvalitetene. Cayman fåes allerede med flere friske motoralternativer, med GTS som den råeste til nå. Med GT4 kommer det en enda råere versjon, noe bilen vil takle utmerket. Ulempen er at den i de sterkere utgaven havner inn i et prisbilde hvor den faktisk konkurrerer med selveste 911, og det er en kamp de fleste taper, så også lillebror Cayman.
Dette er den frekkeste Porsche Cayman til nå

Suzuki Vitara: Vitara tilhører et kjent konsept. Kommer til Norge før sommeren. Foto: SUZUKI Vis mer

Suzuki Vitara

På bilmessen i Paris i høst viste Suzuki frem det som skal bli den nye Suzuki Vitara. Tradisjonen tro vil vi også forvente en Grand Vitara, om mulig med en ekstra seterad, foruten mer bagasjeplass. Det er ventet at bilen kommer med de samme 1,6-liters motorene som slektningen SX-4 fra samme produsent. Nye Vitara vil også bli å få med 4x4-systemet Allgrip, i tillegg til at Suzuki antagelig også vil lage bilen i en tohjulsdrevet versjon. Hvorvidt den norske importøren vil ta inn denne til Norge er likevel ikke sikkert.
Les mer om nye Suzuki Vitara

Volvo XC90: Det er stor spenning rundt Volvo XC90, som kommer til landet i april. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

Volvo XC90

Dette er en av det kommende årets store overraskelser, og vi trenger heller ikke vente veldig lenge. Bilen skal ut på markedet i april, og vi får gleden av å testkjøre i februar. For 750.000 kroner får du en SUV med nær alt utstyr, og XC90 skal være den sikreste bilen Volvo noen gang har laget. Det sier en del.
Alt om nye XC90

Volvo S/V90: Dette er konseptbilen av det som kan bli V80 eller V90, avhengig av hva navnet til slutt blir. Foto: VOLVO Vis mer

Volvo S/V90

Svenskene bytter navfilosofi, og arvtakeren etter S80 skal hete S90. En stasjonsvogn skal også se dagens lys, og det er usikkert hvorvidt denne får navnet V80 eller V90. At bilene blir store er det likevel ingen tvil om, for de skal produseres på samme SPA-plattform som XC90. I likhet med i XC90 blir det heller ingen motorer med flere sylindre enn fire under panseret. Det er også å anta at ny 90-serien vil få T8 hybrid under panseret, en løsning som tilsammen genererer 400 hk fra et dreiemoment på 600 NM. Ankomst blir helt på tampen av året.
Dette vet vi foreløpig om Volvo S/V90