Foto: Nissan
Foto: NissanVis mer

Bil og spillkonsoll i ett

XBox 360 er integrert i bilen, som åpnes og startes med mobiltelefonen. Omsider tidsriktig?

Mye tyder på at Nissan har vært forut for sin tid med denne bilen. I hvertfall er det ikke umulig at den blir hel-aktuell til neste år.

Friskt og ungdommelig

Mazda, med sin MX5, har fått leke bortimot solo i den spesielle markedsnisjen for kompakte, sporty og ungdommelige biler. Imidlertid rustes det opp både hos Honda og Toyota/Subaru, som vi har kunnet fortelle om tidligere her på disse sidene. Til sommeren kommer Hondas sportshybrid CR-Z i salg og Toyota skal lansere en snerten sportskupé i samarbeid med Subaru.

Vist i... 2006

Utrolig nok er det fire år siden vi sist omtalte bilen vi ser her. Den heter Nissan Urge og ble vist på Detroit-utstillingen i januar 2006. Grunnen til at vi henter den frem igjen nå - som nyhet for de fleste og sannsynligvis til glede for de som leste om den den gang - er at den nylig er blitt observert av amerikansk presse, og at Nissan tydeligvis ikke har lagt den død. Og utrolig nok virker det på oss som at konseptet er like friskt og aktuelt idag som det var for fire år siden.

Basert på Internett-studie

Bilen er en roadster med spesifikasjoner direkte basert på undersøkelser som ble gjort på Internett blant sportsbil- og dataspillentusiaster. Konklusjonene fra undersøkelsen baserer seg på cirka 2.000 inkomne svar fra unge personer med interesse for kommunikasjons- og underholdningsteknologi. Svarene kom i stort flertall fra menn.

Foto: Nissan Vis mer


Kjøreglede og teknologi

Bruce Campbell, ansvarlig for Nissan Design America basert i California, uttalte i 2006: - Først og fremst ønsket de forespurte en kompakt, letthåndterlig og kjøreglad bil med muligheter for integrering av teknologien man anvender til daglig som mobiltelefon, MP3-spiller og spillkonsoll. Således er Nissan Urge en bil man låser opp og starter ved hjelp av sin mobiltelefon. Xbox 360 er en integrert del av bilen; skjermen felles ned fra taket og bilens pedaler og ratt utgjør spillkontrollene. Ellers styres navigasjon og bilens informasjonssystemer fra rattet og vises på diverse skjermbilder som kan velges på den sentralt plasserte monitoren.

Fremtidige 370Z og GT-R-kjøpere

- Dette er unge og sosiale mennesker de ønsker å ha muligheten til å ha med seg et par venner i bilen, fortsatte Campbell. - De vil ikke ha en bil som legger press på deres sosiale liv, og heller ikke på økonomien. Urge vil derfor ikke måtte bli for kostbar.
Dermed håper Nissan å få unge personer til å bli merkets kunder på et tidlig stadium i deres liv - og karrière; kunder som i mer voksen alder vil kunne tenkes å bli kjøpere av etterfølgerne til det "siviliserte råskinnet" 370Z og supersportsbilen GT-R.

Motorsykkel-inspirert

Bilen vil dermed bli en kompakt og relativt enkel konstruksjon som vil formidle en relativt direkte kontakt med veien og elementene generelt. I så måte nærmer konseptet seg motorsykkelen. Samtidig må den ha et sikkerhetsnivå man kan forvente av en moderne bil. Nissan Urge er omtrent like lang som nye VW Polo: 398 centimeter. Den er også meget lav: 126 centimeter samtidig som den er bred: 182 centimeter. Vekten i underkant av 1.200 kilo er det ikke noe å si på med det påmonterte utstyret.

High-tech alternativ til MX-5

De nevnte tallene og bilens generelle layout får en uvilkårlig til å tenke på Mazda MX-5 som riktignok er en mye mer tradisjonell bil. Men neste generasjon blir kanskje mer sammenlignbar? Urge er nemlig en roadster i utgangspunktet selv om kravet om å kunne medbringe venn(er) har gjort at man i et skjult rom disponerer et tredje sete som kan avdekkes - ved hjelp av mobiltelefonen igjen. Etter samme logikk er bilen bakhjulsdrevet. Alt som blir sagt om motoren er at det er en sprek, turtallsvillig motor med lavt slagvolum. Det ryktes at det dreier seg om en 1.6-bensinmotor på cirka 200 hk. Girkassen vil være en sekvensielt styrt sekstrinnskasse.

I salg til neste år?

Publikumsreaksjonene da bilen ble vist for fire år siden kunne tyde på at konseptet var noe forut for sin tid. Nissan anslo da sjansene for at den skulle komme i serieproduksjon til omtrent 50%. Nå vil ryktene altså ha det til at den - eller en lignende bil - kommer på markedet i 2011. Hvis det slår til kan vi huske på at Nissans uttalte mål var å selge den for 20.000 dollar - eller i underkant av 120.000 kroner. Pluss norske avgifter, selvfølgelig...

Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan