Foto: PER ERVLAND
Foto: PER ERVLANDVis mer

Betal kun for bruk

Årsavgiften skal prises i forhold til bruk, foreslår NAF.

Bil bør avgiftsbelegges etter hvor mye du bruker den, er det flere som nå mener. Volvo gikk nylig ut og sa at de ønsker bilavgiftene dekket på denne måten. Nå er det NAF som foreslår at årsavgiften skal legges på mengde bruk, ikke som en fast sats.

Stem på din løsning lenger ned.

Ser til Sverige

- I Sverige betaler man avgift per måned, og man kan selv enkelt av- og påregistrere bilen. Dette er et forbrukervennlig system, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

På denne måten lar det seg gjøre å se hvor lang tid det en bil er registrert, og således skaper det et grunnlag for hvor mye av den årlige årsavgiften hver enkelt bileier skal betale. Sagedal legger heller ikke skjul på at hun regner med at flere i så tilfelle vil parkere og avregistrere hobbybilene i vinterhalvåret.

– Dette er bra for miljøet, legger hun til.

15. juni får flere parkere gratis

Brukernes ønsker

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, ønsker at årsavgiften skal betales etter bruk. Vis mer


NAF baserer forslaget på en brukerundersøkelse, hvor to tredjedeler av de spurte ønsker nettopp å heller betale sin avgift etter bruk, eller for enkelte deler av året. Eiere av eldre biler, eller to-setere er blant de som har stemt for forslaget. Dette er typiske entusiaster som har en bil nummer to eller tre å boltre seg med på fritiden. Dog ikke veterankjøretøy, som allerede har lavere årsavgift. Motparten er de med varebiler og familiebusser, som bruker bilen hele året.

Nå kan avgiften betales i kassen

Et alternativt forslag

NAF ønsker bruksjuster årsavgift

Ønsker du å betale kun for bruk? (Avsluttet)
Det er mest rettferdig å betale kun for bruk(83%)
Liker det best som det er.(16%)
Ikke viktig. Arbeidsgiver betaler.(1%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Den norske Volvo-importøren sitt forslag er å legge engangsavgiften på drivstoffet. Dermed ville man betalt en langt lavere engangsavgift, om noen, for deretter å betale sin avgift gjennom høyere drivstoffpris. På denne måten ville inntekten til statskassa blitt betalt gjennom bruk. Dette er et system entusiastene ville fått store goder av, ettersom de da kan kjøpe en heftig bil uten avgifter, for deretter å heller betale dyrere for hver liter drivstoff de bruker.

Dette er etter vår mening likevel en ugunstig løsning, rett og slett fordi det vil straffe alle med bruktbiler. De har betalt avgift for bilen gjennom en høy engangsavgift. Med dette forslaget vil de måtte betale engangsavgiften en gang til gjennom drivstoffet.

EU vil ha høyere avgift på diesel