<b>Trygg bak rattet:</b> Tar du stor risiko, eller er du en trygg sjåfør Foto: ALL OVER PRESS
Trygg bak rattet: Tar du stor risiko, eller er du en trygg sjåfør Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Betal etter oppførsel

Kjør pent, og du slipper unna med lavere forsikringspremie.

Flere norske forsikringsselskaper ser nå på en løsning hvor sjåfører betaler forsikringspremie basert på hvordan de oppfører seg i trafikken. Til nå er dette løst gjennom bonusordninger, en løsning som ikke akkurat favoriserer yngre førere som ikke har hatt mulighet for å opptjene noen verdens ting.

Det nye systemet er derfor myntet på yngre sjåfører, som enten trenger en gulrot for å kjøre penere, eller som belønning til de som allerede gjør det.

I England er dette «pay as you drive»-systemet en ganske vanlig løsning. Betal forsikringspremie etter oppførsel i trafikken. Så lang har de gått i England at ungdom får rabatt for ikke å kjøre om natta, da statistikken forteller at det er da de er mest uheldige.

Her er en annen variant: Samme grunntanke, ikke like gjennomtenkt

Installerer en sort boks

Tryg er første selskap ute med å rulle ut en fullverdig løsning i Norge. Dette gjøres som en testpilot som skal gå over et år, og selskapet har fått klarering fra Datatilsynet for denne prøveperioden. Oppstart er i mars, og de ønsker i denne perioden 1.000 brukere på landsbasis som testførere.

Her kan du spare allerede nå: Finn billigste bilforsikring

Datafangsten gjøres gjennom en sort boks som kobles til bilens diagnosekontakt. Denne fanger opp en mengde informasjon som samlet gir Tryg grunnlag for å bedømme hvorvidt brukeren er en forsiktig eller en noe overivrig sjåfør.

Boksen fanger blant annet opp:

  • Posisjon
  • Akselerasjon
  • Retardasjon (brems)
  • Turtall
  • Fart i forhold til fartsgrenser
  • Hastighet i kurve
Disse parameterne danner grunnlag for rapporten om kjørestilen din, om du kjører på tider av døgnet hvor farene er størst eller minst, og hvilke strekker du ofte kjører. Skadeavdelingen i Tryg Forsikring får ikke selv fatt i dataene, kun summen av analysene.

Norsk løsning

LITEN DINGS: Boksen kobles til bilens diagnosekontakt gjennom en kabel. Deretter lever den sitt eget liv. Foto: TELEMOTIX AS Vis mer


Løsningen er utviklet av Telemotix AS, et selskap basert i Trondheim. Det er også der de første 1.000 boksene vil bli produsert, og det er Telemotix som står for datafangsten.

All informasjon sendes etter hver kjøretur inn til Telemotix. Ved ekstra lange turer sendes de også underveis, en informasjonsflyt som går direkte fra boksen til mottager via mobilnettet.

- Det vil være helt lukkede skott mellom de som behandler dataene og skadeavdelingen hos Tryg, forteller daglig leder ved Telemotix AS, Øyvind Loeng.

Tryg får kun et sammendrag av informasjonen i en pakke som er nok til at de kan bedømme kundens kjøremønster for å gi riktig rabatt. I prøveprosjektet får likevel Tryg tilgang til alle data, ettersom prøveprosjektet er en del av utviklingen av løsningen.

LES OGSÅ: Har du forsikret bilnøkkelen?

Datatilsynet involvert

- Hvordan dette blir etter endt prøveperiode har vi ikke tatt stilling til, forteller Ole Irgens, Kommunikasjonssjef i Tryg.

Her er de også prisgitt hva Datatilsynet tillater.

- I prøveperioden vil vi ikke bruke data fra systemet i skadesaker. Om vi skal gjøre det i den ferdige løsningen, vil avhenge av erfaringene fra piloten, og de rammene Datatilsynet vil sette, sier Irgens videre.

Loeng i Telematix forteller at regelverket fra Datatilsynet er strengt. Blant annet må hver eneste bil som får en slik boks installert også ha et klistremerke i ruten som forteller alle sjåfører av den aktuelle bilen at de blir «overvåket».

Billigere forsikring? Slik dobler du bonusen på halve tiden

Snart på plass

GODE INTENSJONER: Vi ser gjerne en nedgang i antall ulykker og trafikkdrepte, forteller Ole Irgens, kommunikasjonssjef i Tryg Forsikring. Foto: TRYG Vis mer


Tryg Forsikring begynner allerede neste måned å søke etter deltakere til prøveprosjektet. Målet er å treffe de unge sjåførene som ikke på annen måte har mulighet for å å skaffe seg en rabattert forsikring. Den stødige og forsiktige familiefaren som allerede har full bonus vil ikke ha stort å tjene.

Etter at kunden har hatt boksen i bilen en periode, så vil han få tilgang til en applikasjon på mobiltelefonen, samt til en webportal. Her kan kunden se sitt eget resultat

-Vi ønsker deretter å følge hvorvidt det blir en endring i kjøremønsteret fra da sjåføren ikke så resultatet, og til han faktisk kan følge med på det, forteller Loeng i Telemotix.

Han ser ikke bort fra at det vil påvirke kjørestilen at sjåføren selv kan følge sitt eget resultat.

Hvorfor?

- Målet med løsningen er å påvirke bilførere til å kjøre tryggere, slik at vi får færre ulykker og skader i trafikken, sier Irgens.

Han håper løsningen kan være et viktig skritt for å få særlig unge sjåfører til å ha mer oppmerksomhet rundt egen atferd i trafikken.

- Vi ser for oss at kundene får en startrabatt som en oppmuntring til å være med på ordningen. Så diskuterer vi også om vi skal ha en «pay as you go»-løsning, der prisen justeres løpende etter kjøreatferden, men det vil være noe vi tar stilling til etter pilotprosjektet, forsetter han.

Aller først må den enkelte sjåfør ta et standpunkt på om han eller hun anser seg egnet som en god deltaker, og ønsker å la storebror se seg.