SUKSESS: Den nylig lanserte Volkswagen Tiguan av andre generasjon ble nest mest registrerte nye bilmodell i desember 2016, bare slått av lillebror Golf. Dermed endte VW i pluss i 2016 selv om markedsandelen gikk ned. Det totale bilsalget har ikke vært høyere siden rekord-året 1986. Foto: Knut Moberg
SUKSESS: Den nylig lanserte Volkswagen Tiguan av andre generasjon ble nest mest registrerte nye bilmodell i desember 2016, bare slått av lillebror Golf. Dermed endte VW i pluss i 2016 selv om markedsandelen gikk ned. Det totale bilsalget har ikke vært høyere siden rekord-året 1986. Foto: Knut MobergVis mer

Bilsalget i 2016

Beste på 30 år, og hybridenes år

Bilbransjen har gode grunner til å juble etter nok et rekord-år. Hybridbilene er de store vinnerne.

Med nesten 155.000 registrerte nye biler i 2016, opp med 2,6 prosent fra 2015 , setter fjoråret en ny rekord i vårt århundre og er det beste siden 1986. Som 2015 var det, som 2014 før det igjen - og også 2013! Dermed forlenges en trend med et bilmarked på et relativt jevnt økende høyt nivå. Det viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

For å sette ting litt i perspektiv, la oss likevel huske at det ikke er flere biler enn det registreres på omtrent elleve dager i Tyskland - eller tolv timer i Kina... (*)

Hybrid-året 2016

Ikke-ladbare hybrider: Topp 10
1. Toyota Rav44807
2. Toyota Auris4286
3. Toyota Yaris4039
4. Toyota Prius1981
5. Lexus NX535
6. Kia Niro501
7. Lexus CT245
8. Lexus RX233
9. Hyundai IONIQ217
10. Toyota C-HR122

Ser vi på drivlinjer - altså i hovedsak motorisering - er 2016 helt klart hybridenes år - omtrent en fjerdedel av alle registrerte biler hadde en eller annen form for hybriddrift - 13,4 prosent ladbare og 11,2 prosent ikke-ladbare. I 2015 var andelen hybrider totalt 12,4 prosent.

Elbilandelen gikk ned fra 2015 og utgjorde 15,7 prosent av totalmarkedet mot 17,1 i 2015. Mot slutten av året økte imidlertid salgstakten da de første modellene med lengre rekkevidde, som BMW i3 94 Ah og Hyundai Ioniq - sistnevnte kåret til årets bil av Dinside Motor i samarbeid med Dagbladet og Autofil - gjorde sin inntreden i markedet.

Ladbare hybrider: Topp 10
1. Mitsubishi Outlander PHEV5136
2. Volkswagen Golf GTE4337
3. Volkswagen Passat GTE2552
4. Audi A3 e-tron2283
5. BMW 225xe Active Tourer1332
6. Mercedes-Benz C 350 e987
7. BMW X5 xDrive 40e955
8. Volvo V60 Twin Engine730
9. Volvo XC90 T8688
10. Mercedes-Benz GLC 350 e626

Diesel på nytt lavnivå

31,5 prosent av alle nyregistrerte personbiler registrert i 2016 hadde dieselmotor - den lå fortsatt på 41,5 prosent i 2015. Trekker vi fra dieselhybrider var andelen i fjor 30,8 prosent. 52,7 prosent av de registrerte bilene hadde bensinmotor - her er andelen 29,0 prosent når man trekker fra hybridene.

Et knallår for nybilsalget, altså. For en stor del grunnet mindre gunstig kronekurs, gikk derimot bruktimporten ned - med 25 prosent fra 2015. Takket være parallellimport av elbilen Soul EV er Kia først på listen over bruktimporterte modeller, fulgt av Nissan med Leaf.

Elbilpause i 2016

Topp 10 - elbiler 2016 des. -16
1. Volkswagen Golf4.705225
2. Nissan Leaf4.162257
3. BMW i33.943412
4. Tesla Model S2.051263
5. Mercedes B 250 e1.895168
6. Renault Zoe1.81875
7. Tesla Model X1.430425
8. Kia Soul1.17553
9. Volkswagen up!1.148111
10. Hyundai Ioniq646293

Det merkes at det er en litt avventende holdning i elbilmarkedet gjennom året - stadig flere produsenter lover nye modeller og versjoner med tildels betydelig lengre rekkevidde enn det vi har sett til nå. Likevel: I 2016 ble det registrert 24.222 nye elbiler (pluss 23 hydrogenbiler - som også er elbiler i den forstand at de er elektrisk motorisert). Det er en nedgang på seks prosent fra 2015 - i et totalmarked som altså økte med 2,6 prosent.

Topp 5: Bruktimport
1. Kia Soul2494
2. Nissan Leaf2112
3. Mitsubishi Outlander1349
4. Volvo V70645
5. Mercedes-Benz E-klasse506

Det ble dessuten bruktimportert 5.281 elbiler i 2016 - opp 3,1 prosent fra 2015.

Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 29.526 elbiler i 2016 - det er 1.384 færre enn i 2015, men tendensen var stigende mot slutten av året.

Litt svakere VW, sterkere Toyota

På merkestatistikken troner fortsatt Volkswagen på topp, og øker salget med 0,9 prosent fra sitt tidligere rekord-år 2015 - men da totalmarkedet økte med 2,6, betyr det likevel en tilbakegang i markedsandel - på 0,3 prosentpoeng. Det forhindrer altså ikke at året var tidenes beste her i landet for Volkswagen i absolutte tall.

Toyota på sin side konsoliderer andreplassen i år, takket være et solid salg av sine hybridmodeller, særlig RAV4, som nå utelukkende selges som hybrid, og nye Prius. Sistnevnte kommer for øvrig i ladbar versjon i 2017. Dermed øker antallet registrerte Toyotaer med over 1.400 biler og markedsandelen stiger fra 10,6 til 11,3 prosent.

- I et år hvor stadig flere konkurrenter lanserte hybridbiler er vi svært tilfreds med å øke salget betydelig i 2016, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Premium-suksess

På tredjeplassen kommer stjerneskuddet BMW, som har sitt beste år noensinne her i landet med over 12.000 registreringer og en markedsandel på 7,8 prosent. Det er særlig elbilen i3 som trekker lasset, men også flerbruksvariantene av 2-serie og nye X1 er med å sørge for BMWs suksess i 2016.

– I 2016 økte BMW salget med nærmere 26 prosent sammenlignet med 2015, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

- Vi har en bred modellrekke og har lykkes med å selge i alle segmenter gjennom solid innsats fra alle våre forhandlere. Vi er svært takknemlige for den tilliten både nye og eksisterende BMW-kunder viser oss, avslutter han.

På fjerde plass kommer i år Mercedes-Benz og bekrefter at premium-merkene hadde et knallår i fjor. Volvo må se seg skjøvet ned fra 3. til 5. plass i 2016 - fortrengt av de to tyskerne.

For de følgende plasseringene - se tabellen nedenfor.

(*) Basert på 250 arbeidsdager i året og 8 timers arbeidsdag.

Les også:

Topp 30 bilmerker i 2016:

Merke Registrert Andel 2016/2015
TOTALT154.603100 %+ 2,6 %
1. Volkswagen26.57417,2 %+ 0,9 %
2. Toyota17.45311,3 %+ 9 %
3. BMW12.0987,8 %+ 26,5 %
4. Mercedes-Benz9.0335,8 %+ 17,6 %
5. Volvo8.7775,7 %-12 %
6. Ford8.3265,4 %-1,6 %
7. Nissan8.0615,2 %-3,1 %
8. Skoda7.7745 %+ 3,8 %
9. Audi7.6535 %+ 14,4 %
10. Mitsubishi6.6624,3 %+ 15,1 %
11. Mazda6.6034,3 %-1,5 %
12. Peugeot4.7983,1 %-13,4 %
13. Kia4.2132,7 %-9,1 %
14. Opel3.7082,4 %+ 11,8 %
15. Tesla3.4812,3 %-13,8 %
16. Suzuki2.9901,9 %-3,1 %
17. Renault2.9491,9 %+ 10 %
18. Subaru2.7721,8 %-26,2 %
19. Hyundai2.7401,8 %+ 10,8 %
20. Citroen1.8551,2 %-12,4 %
21. Honda1.8331,2 %-13,8 %
22. Lexus1.1630,8 %+ 8,6 %
23. MINI8580,6 %+ 2 %
24. Land Rover4440,3 %-26,2 %
25. Porsche4170,3 %+ 8,3 %
26. Jaguar3590,2 %+ 212,2 %
27. Dacia3050,2 %+ 116,3 %
28. DS2000,1 %-
29. Fiat1450,1 %-45,1 %
30. Jeep1230,1 %-47,2 %

Alle data: Opplysningsrådet for Veitrafikken