Volkswagen Passat 1.4 TSI Ecofuel er i følge den svenske foreningen Gröna Bilistar den beste miljøbilen
Volkswagen Passat 1.4 TSI Ecofuel er i følge den svenske foreningen Gröna Bilistar den beste miljøbilenVis mer

Beste miljøbil kåret

Den svenske foreningen Gröna Bilister har kåret Volkswagen Passat til den beste miljøbilen. Men her i Norge markedsføres ikke bilen.

Gröna Bilister kårer hvert år de beste miljøbilene fra et utvalg biler silt etter en rekke kriterier knyttet både til miljøegenskaper og sikkerhet. Biler som oppfyller kriteriene nomineres og stemmes så frem av fire ulike juryer bestående av henholdsvis barnefamilier, pensjonister, motorjournalister og miljøsjefer.

Best ut i årets kåring kom altså Volkswagen Passat, tett fulgt av Volkswagen Touran. En real dobbeltseier med andre ord. Passat vant for øvrig kåringen for andre år på rad. På tredjeplass ble det delt mellom BMW 320d EfficientDynamics (ED), Saab 9-3 Trifuel og Ford Focus FFV.

BMW best av de vanlige

BMW 320d ED er best med konvensjonell dieselmotor Vis mer


Verdt å notere seg er at bare BWW 320d ED har en konvensjonell drivstoffløsning. Alle de andre bilene går på en eller flere former for biodrivstoff. Samtlige kan dessuten også gå på bensin, med unntak av den dieseldrevne BMWen som slipper ut 109 gram CO2.

Under 20 gram CO2

Passat og Touran som altså ble stemt først frem av de fire juryene går på bensin, biogass eller naturgass. Begge har en 1,4-liters turbomotor med 150 hestekrefter. Det ikke-fornybare CO2-utslippet i Passat skal i følge Volkswagen kunne ligge på under 20 gram CO2 ved kjøring på biogass. Standard CO2-tall er imidlertid 119 gram, også det på gass.

Dårlig utbredelse

Verken biogass eller naturgass (CNG) er imidlertid særlig utbredt på norske bensinstasjoner ennå. Dette er også noe av årsaken til at den norske Volkswagen-importøren ikke har gjort dette drivstoffalternativet kjent i Norge.

Ingen avgiftsfordeler

Også Volkswagen Touran kan leveres med Ecofuel-motoren Vis mer


- Vi har vurdert det, men har ikke aktivt markedsført dem. Dette henger sammen med to ting, mulighet for fylling av gass og prisen. Ettersom det ikke er noen avgiftsfordeler ved dette i Norge, er dette en dyrere løsning, sier informasjonssjef for Volkswagen Jan Erik Haugen.

Haugen mener derfor at en vanlig dieselbil vil være mer attraktiv for de fleste vanlige kunder. Bilene er likevel å få kjøpt, og Haugen forteller at de har solgt noen eksemplarer til spesielt interesserte.