Beste Freelander prøvekjørt

Automatgirkassen er prikken over i’en for klasseledende Land Rover Freelander.

ISLAND (DinSide Motor): Høyt sikkerhetsnivå, gode kjøreegenskaper, høy komfort og en moderne og sterk dieselmotor til tross, det er først nå med automatgirkassen på plass at Freelander er i mål som definitiv klasseleder. Prisen er imidlertid så stiv og forskjellen til SUVer med tilsvarende ytre mål så stor, at vi har valgt å plassere BMWs X3 og nye Freelander i en klasse utenfor de tradisjonelle folke-SUVene som Honda CR-V og Toyota RAV4.

Freelander blir ytterligere attraktiv ved at svært få biler på denne størrelsen kan leveres med både dieselmotor og automatgir, for X3s del må man for eksempel velge den store treliters rekkesekserdieselen for å få automatgir.

Bedre med automat

Vis mer

Beste Freelander prøvekjørt

  1. Store bilder!


Freelander er den bilen i Land Rover-familien som er minst innrettet mot terrengkjøring, blant annet er firehjulsdriftssystemet av den enklere typen, samme som i Volvo XC90, og bilen har ikke lavgirserie. Med automatgir på plass er imidlertid behovet for lavgir redusert, girkassen jobber fint i lav hastighet og det er fullt mulig å krypkjøre i terrenget.

Ved å utruste bilen med fire forskjellige kjøreprogram for varierende forhold, reduseres også behovet for avanserte firehjulsdriftssystemer. Du velger kjøreprogram ved hjelp av et innstillingshjul ved girspaken, og velger du for eksempel snø- og grusinnstillingen vil motorkraft og antispinn operere på en måte som gir bedre fremkommelighet ved at det tillates mer hjulspinn eller at motorkraften ikke reduseres selv om bilen skrenser litt. Og også automatgirkassen endrer oppførsel avhengig av program, i nevnte kjøreprogram holder den for eksempel førstegir mye lengre enn i normal modus.

Viktigste fortrinn

Det viktigste fortrinnet til automatgirkassen er imidlertid komforten. Girkassen har seks trinn med manuell sjaltemulighet, og den gir god komfort med relativt effektive og definitivt myke skift. Og selv om Freelander godt tåler å bli presset på svingete veier, gjør automatgirkassen en avslappet kjørestil enda mer naturlig og storbilfølelsen forsterkes.

TD4-motoren er en 2,2-liter som koblet til en automatgirkasse yter 152 hestekrefter og leverer 400 Nm ved 2.000 o/min. Årsaken til at automatutgaven har åtte færre hestekrefter enn den manuelle utgaven er at partikkelfilter er standard på modeller med automatgir. Motoren kan også levere høyere i dreiemoment i kortere perioder, for eksempel ved forbikjøring, men Land Rover oppgir ikke hvor mye det dreier seg om. Ford er mindre hemmelighetsfulle på dette området, og vanligvis dreier det seg om en økning på rundt 10 prosent.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


På grunn av lavt førstegir på den manuelle utgaven er faktisk automatgirutgaven av Freelander den raskeste på øvelsen 0-100 km/t. Uten å gire selv går det på 11,2 sekunder, og den manuelle utgave blir liggende halvsekundet etter. Toppfarten er den samme; 181 km/t.

Dyrt forbruk

Med den nye CO2-komponenten i nybilavgiften blir det økte forbruket på grunn av automatgirkassen dyrt også i innkjøp. Hoveddelen av prispåslaget for automatgir er nemlig økte avgifter, og med en prisforskjell til manuell girkasse på nær 60.000 kroner vil nok mange få valgets kvaler. Forbruket går opp fra 0,75 til 0,85 l/mil, og CO2-utslippet øker fra 194 til 224 g/km.

Det gir en startpris for Freelander med automatgir på 519.000 kroner for det billigste utstyrsnivået, og en pris på 549.000 kroner for S-versjonen som er relativt komplett utstyrt. Et topputstyrt HSE-utgave begynner på 609.000 kroner før navigasjonssystem og det store musikkanlegget er på plass.

Dette er priser som gjør at Freelander skiller seg klart ut i forhold til folke-SUVene, og det er bare BMWs stahet ved ikke å levere automatgir til den lille dieselmotoren i X3 som gjør at Freelander ikke har sammenliknbare konkurrenter.

Overbeviser igjen

De første milene med Freelander med diesel og automat fikk vi på Island, der vading i halvmeter dypt vann og klatring i bratte kneiker med lavagrus var på programmet. Også lange etapper på Islands etter hvert gode landeveier og mindre gode grusveier fikk vi gjennomført, og Freelander overbeviser igjen som spesielt komfortabel. Og det som kanskje imponerer mest er at kjøreopplevelsen er involverende og morsom til tross for den høye komforten.

Og, kanskje aller viktigst for Land Rover, den er den klart sterkeste i terrenget av alle potensielle konkurrenter. Den fører seg med nesten samme selvfølgelighet som storesøsknene i ulendt terreng, og de aller fleste kjøperne vil få terrengegenskaper langt utover behovet. Tidligere har det medført dårligere egenskaper på vei, men nye Freelander viser at terrengegenskaper og veiegenskaper lar seg kombinere også i denne klassen.

Det er mange positive sider ved nye Freelander, den er kanskje den avløseren som har tatt det største steget fra forgjengeren. Nye Freelander stiller sterkt fordi det er gjort tøffe prioriteringer, men noen av disse kan også gjøre bilen mindre aktuell for noen. Den viktigste endringen er selvsagt oppgraderingen i kvalitet, sikkerhet og materialer som gjør den svært mye dyrere enn forgjengeren. Og baksetet er for eksempel klart prioritert fremfor bagasjeplass, som har fått lide dobbelt ved at reservehjulet nå er plassert under slik at bagasjeromsgulvet blir svært høyt.

Land Rover Freelander med automatgir er i salg.

  • Store bilder av Land Rover Freelander på Island.
  • Vår test av Freelander med manuell girkasse.

  • Mer om Island som reisemål finne du i denne samleartikkelen fra reiseredaksjonen i DinSide.
  • Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder