Best på miljøluksus

BERLIN (DinSide Motor): LS 600h har 394 hestekrefter i bensinmotoren og 224 hestekrefter i elektromotoren. I denne typen matematikk blir dette dessverre ikke 618 hestekrefter til sammen, men 445.

En samlet motoreffekt på 445 hestekrefter og et dreiemoment på 520 newtonmeter ved 4.000 omdreininger gir en forholdsvis kvikk luksusbil med et imponerende lavt drivstofforbruk. Dette er nok et eksempel på rar matematikk. 445 hestekrefter inkludert elektromotoren, mens dreiemomentet på 520 newtonmeter er uten elektromotor. Dreiemomentet for elektromotoren er ikke med i tekniske data noe sted.

På landeveien oppgir Lexus et forbruk på 0,8 liter per mil og ved blandet kjøring er forbruket 0,93 liter per mil som tilsvarer et CO2-utslipp på 219 gram per kilometer.

Vis mer

Best på miljøluksus

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer

Grunnen til at dette er mulig er selvsagt elektromotoren som avlaster bensinmotoren. Batteriet er et Nikkel Metalhydrid-batteri som leverer 288 Volt. I tillegg er det satt på noe som Lexus kaller en "volt boost converter" som til slutt leverer 650 volt til motoren.
Effekten er upåklagelig og du skyter opp i 100, og for den saks skyld også 200, på kort tid. Oppsiktsvekkende er det også at turtelleren gjerne ligger på 900 omdreininger i 150 kilometer i timen. 0 til 100 går unna på 6,3 sekunder og toppfarten er begrenset til 250 kilometer i timen.

Drift på alle fire

LS 600h har også firehjulsdrift, og bilen er konstruert som følger: Lengst frem ligger bensinmotoren, rett bak den ligger det en generator, så kommer elektromotoren og deretter girkassen.

Helt til slutt ligger det en Torsen differensial som også sender effekt til forhjulene. Alle fire hjulene drives med andre ord av både bensin- og elektromotoren. Effekten distribueres 60 prosent bak og 40 prosent foran, men kan variere fra 70 bak og 30 foran til 50 bak og 50 foran.

Forbruk og fart

Kjøreturen er en demonstrasjon i fart og komfort. Ytelsene er bra, og i tillegg er kjøreturen så komfortabel og lydløs at det nesten er trist. Med 200 på fartsmåleren hvisker det litt rundt speilene, men det er ikke mye.

Ved hardt gasspådrag avgir V8-motoren en lun brumming og alle bensinmotorens fordeler følger med, for eksempel et behagelig lydbilde, lavt lydnivå, jevn levering av krefter og skikkelig fartspotensial. I tillegg er forbruket svært lavt. I krypefart og ved rødt lys er forbruket 0,0. Bensinmotoren skrur seg av.

Masse spennende utstyr

LS-modellen er spekket med utstyr, og aktive sikkerhetsystemer finnes i rikt utvalg. Den kan parkere av seg selv, holder seg i riktig felt på veien, holder avstand til bilen foran, bremser og varsler hindringer og gjør tiltak for å forberede for eventuell krasj. Den "ser" både forover og bakover, og hvis noen holder på å kjøre på deg bakfra sørger bilen for at du skal klare deg så godt som mulig. Om du ikke ser fremover, varsler den også om eventuelle hindringer. Stabilitetsprogram med aktiv styring av forhjul, luftfjæring, alle typer innvendig komfort og et gedigent Mark Levinson stereoanlegg er også noe av det som kan leveres.

Dette er basert på en kort kjøretur i forbindelse en førlansering av LS 600h. En mer fullstendig gjennomgang av bilen kommer i begynnelsen av juli. Da får DinSide Motor testet bilen under vanlige forhold.

Lexus LS 600h kommer til Norge til høsten og vil koste fra cirka 1,5 millioner.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Lexus-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder