<b>KJEMPESMELL:</b> Volvo XC90 er nå testet, og funnet svært sikker på så godt som alle områder.  Foto: VOLVO
KJEMPESMELL: Volvo XC90 er nå testet, og funnet svært sikker på så godt som alle områder. Foto: VOLVOVis mer

Best og verst i kollisjonstestene

Euro NCAP har nå testet ni spennende biler. Det byr på både gode og dårlige resultater.

Euro NCAP har i dag offentliggjort resultatene fra kollisjonstestene på ni nye biler.

Resultatene er oppløftene, om ikke for riktig alle.

Alle bilprodusentene har naturlig nok fem stjerner som målsetning, men i denne runden var det to biler som ble tildelt bare fire stjerner. I det ene tilfellet litt unødvendig.

Må ha autobrems

Det er gjort klart og tydelig fra Euro NCAP sin side at autobrems er et krav for å oppnå full pott, altså fem stjerner.

Autobrems like effektivt som kollisjonsputer

Eksempelvis sa Tesla for halvannet år tilbake at de siktet mot testens beste resultat, før deres Model S var testet. Vel vitende om at mangel på autobrems ville gi Model S én stjerne i skrell, så spurte vi Tesla om de var klar over dette.

De parerte da med å si at de skulle ha fem stjerner, og sa med dette mellom linjene at det ville komme en oppgradering på Model S. Den kom to måneder senere, og Model S oppnådde full pott.

Mener de store skjermene er trafikkfarlige

Men i denne runden er det Mazda CX-3 som får lide motsatt skjebne

CX-3 er dermed den eneste bilen i de nye resultatene som ikke oppnår fem stjerner. Årsaken er altså mangel av autobrems blant standardutstyret, noe som er en merkelig avgjørelse av Mazda i all den tid bilen er å få med autobrems som tilbehør i Europa.

Dette får ingen konsekvenser for Norske kjøpere. Her er nemlig alle modellvarianter utstyrt med Autobrems som standard. Utover denne mangelen får CX-3 forøvrig gode skussmål.

SKUFFER: Mazda CX-3 får skuffende resultat, med sine fire stjerner. Årsaken ligger i at autobrems står på listen over ekstrautstyr, ikke blant standardutstyret. Foto: MAZDA Vis mer


Euro NCAP tester autobrems-systemer

Sikker som banken

Ikke uventet gjør Volvo XC90 det veldig bra, ettersom sikkerhet er merkets fanesak.

På området sikkerhetssystemer gjør de rent bord, med 100 prosent skår. At en så stor bil som XC90 ikke skårer bedre enn 76 prosent på sikkerhet for fotgjengere ligger i dens fysiske størrelse. Trekket kom som en følge av bilens høyde. Fordi bilen er høyere enn ordinære sedaner og stasjonsvogner, så treffer den fotgjengerne i hoftehøyden.

Alt tyder også på at Volvo har fått rettet opp feilen som gjorde at de måtte trekke tilbake alle utleverte biler av nye XC90. Dette skyldtes et panel som dekket for bakerste sidegardin, og kunne være til hinder for riktig oppblåsing.

Adaptiv fartsholder til besvær

Terningkast fire

Av de øvrige bilene får alle personbilene, bortsett fra Mazda CX-3, fem stjerner. Kun én annen bil får fire stjerner, pickup’en Mitsubishi L200. Nå sorterer denne type biler vanligvis under nyttekjøretøy, men Mitsubishi har likevel valgt å få den testet. Den skårer da også svært bra på alle andre punkter, bortsett fra akkurat det punktet som handler om aktive sikkerhetssystemer.

Alle resultatene:

 Voksne passasjererBarnFotgjengerbeskyttelseSikkerhetssystemer
     
Volvo XC90 D5 Momentum97 %87 %72 %100 %
Audi Q7 3.0 Tdi quattro94 %88 %70 %76 %
Renault Kadjar 1,5 dCi ZEN89 %81 %74 %71 %
Ford Galaxy 2.0d Titanium87 %87 %79 %71 %
Ford S-Max87 %87 %79 %71 %
VW Touran 1,6 Comfortline88 %89 %71 %76 %
Toyota Avensis 1,6 D-4D Touring Sports93 %85 %78 %81 %
Mazda CX-3 2.0 Core85 %79 %84 %64 %
Mitsubishi L200 GLS81 %84 %76 %64 %