<b>6mm er nok:</b> Selv om nye piggdekk har bedre feste på is enn nye piggfrie dekk, endrer det seg allerede ved 6 mm slitasje.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBEKK
6mm er nok: Selv om nye piggdekk har bedre feste på is enn nye piggfrie dekk, endrer det seg allerede ved 6 mm slitasje. Foto: FRED MAGNE SKILLEBEKKVis mer

Best feste med piggfritt

NAF har testet fire slitte vinterdekk mot fire nye vinteredekk. Resultatet vil overraske de fleste.

Av testen kommer det frem at nye piggdekk er bedre enn piggfrie dekk på is, noe som ikke overrasker noen.

Men hva med mer velbrukte dekk? Dersom dekkene er slitt, har slitte piggfrie dekk bedre feste både på snø og på is enn slitte piggdekk. Det sier Rune Korsvoll, mangeårig dekktester og redaktør i NAFs magasin Motor i en pressemelding.

LES OGSÅ: Her er vinterens beste dekk

Når dekkene er nye, har piggdekk en klar fordel på is med både kortere bremsetrekning og bedre sidegrep og akselerasjon. På snø derimot, presterer dekktypene i følge NAFs test ganske likt.

Slik tar du vare på vinterbilen

6 millimeter

Selv om piggdekkene presterer bedre når de er nye, skjer det en betydelig endring allerede når dekkene er slitt til seks millimeter mønsterdybde. Av alle dekkene som ble testet hadde de slitte piggfrie dekkene kortere bremsestrekning på is enn de slitte piggdekkene.

Om mønsterdybden reduseres til tre millimeter, som er den lovlige grensen i Norge, blir forskjellen enda større.

Hvilken dybde gjelder når? Dekkregelen få tenker over

Her er en oversikt over NAFs dekktest.

Bremsing på is fra 50 km/t
DekkBremselengde (m)
Nokian (beste pigg)50,5
Continental (beste piggfritt)68,0
Slitt piggfritt 6 mm mønsterdybde77,5
Slitt piggdekk 6 mm mønsterdybde80,3
Slitt piggfritt 3 mm mønsterdybde90,7
Slitt piggdekk 3mm mønsterdybde97,4


Bremsing på snø fra 80 km/t
DekkBremselengde (m)
Dunlop (beste pigg)55,2
Continental (beste piggfritt)55,5
Slitt piggfritt 6 mm mønsterdybde60,1
Slitt piggdekk 6 mm mønsterdybde61,6
Slitt piggfritt 3 mm mønsterdybde65,9
Slitt piggdekk 3mm mønsterdybde66,9


Slitasje avgjør

Grunnen til denne overraskende endringen er at gripeevnen til piggene blir betydelig redusert ved slitasje. Det er i hovedsak piggene som gir de gode is-egenskapene når dekket er nytt.

Les også om nye dekk med superfunksjon som gjør det lettere å se slitasjen.

Grunnet sin myke gummiblanding får de piggfrie dekkene fortsatt god effekt, sammenliknet med piggdekkenes hardere gummi som mister festet når piggene slites, sier Korsvoll i en pressemelding.

Han legger også til at de piggfrie dekkene er bedre enn piggdekkene også under bremsing og fremkommelighet på snø.

Hva bør man velge?


Etter en slik test er det naturlig at diskusjonen om hva man bør velge blusser opp. Begge dekktypene har både fordeler og ulemper.

På spørsmål om en undersøkelse som dette vil få noen betydning for debatten om piggdekk, sier Korsvoll at en slik undersøkelse naturlig nok vil være et moment når du skal velge mellom pigg eller piggfritt, men at han har ett hovedråd dersom du er i tvil:

- Kjøp nye dekk i god tid før mønsterdybden kommer ned mot de lovbestemte tre millimeter. Uerfarne sjåfører, som ikke klarer å forutse at kryss, rundkjøringer, broer og lavereliggende områder i terrenget ofte byr på glatte overraskelser, bør vurdere piggdekk. De aller fleste erfarne sjåfører klarer seg bra med piggfrie dekk, selv om vinteren i år har hatt flere dager med blank is der piggdekkene fortsatt er best.

Få også med deg Zalo-knepet som gir deg bedre feste på is og snø.