PÅ PLASS: Dagbladet var med da Vegvesenet fikk bekreftet sine mistanker mot Bertel O. Steen Vare-Last-Buss på Lørenskog. Her er Torbjørn Seljevoll (f.v.) og  Jan Robert Halvorsen i Statens Vegvesen region Øst. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
PÅ PLASS: Dagbladet var med da Vegvesenet fikk bekreftet sine mistanker mot Bertel O. Steen Vare-Last-Buss på Lørenskog. Her er Torbjørn Seljevoll (f.v.) og Jan Robert Halvorsen i Statens Vegvesen region Øst. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Verksted fratatt retten til å foreta EU-kontroller

Bertel O. Steen-verksted får ikke EU-godkjenne biler

Bertel O. Steen Vare-Last-Buss får hard straff fra Vegvesenet.

I januar skrev Dagbladet om et av landets største merkeverksteder som fra og med 10. februar mister retten som godkjennings- og kontrollorgan av EU-kontroller (periodisk kjøretøykontroll - PKK) i seks måneder.

62 andre verksteder har også blitt fratatt retten til å drive EU-kontroll.

Motorbransjen.no offentliggjorde mandag 6. februar dokumentene fra Statens Vegvesen, som viser at det er Bertel O. Steen Vare-Last-Buss AS på Lørenskog som er fratatt én av sine to PKK-godkjenninger.

Det er personbil-verkstedet som mister retten til EU-kontrollene. Lastebilverkstedet får fortsatt lov til å gjennomføre PKK-kontroller av alle kjøretøy.

To menn, én hovedmann i 30-årene og en «medhjelper» i verkstedet fikk som Dagbladet tidligere har omtalt, sparken like etter at det anmeldte verkstedet jukset med 100 EU-kontroller, mellom 1. januar og 23. november 2016, ble avslørt. Hovedmannen har dessuten blitt anmeldt av Vegvesenet, uten at han vil si seg skyldig i forholdet.

– Nullvisjon mot svart arbeid

Daglig leder ved Bertel O. Steen Vare-Last-Buss AS på Lørenskog, Jarle Viuls har tidligere uttalt til Dagbladet (Pluss-sak, krever abonnement) at de ikke hadde mistanker om at det foregikk juks med EU-kontroller hos dem - noe de fortsatt står for.

– Nei, tvert imot. Vi har nullvisjon mot svart arbeid og er sjokkerte over at dette fantes i vårt system. Hadde du spurt meg før dette ble avslørt, ville jeg sagt at noe slikt er umulig å gjennomføre og at det ikke finnes hos oss, sier Viuls til Dagbladet nå.

– Hvordan har det kunnet skje?

– Ved at en betrodd medarbeider misbrukte systemet. Han hadde de nødvendige godkjenningene for å gjøre jobben.

– Vi tar imidlertid selvkritikk og læring fra dette. Nå skal vi få lukket systemet og gjøre det teknisk umulig å gjøre dette igjen.

Viuls mener nå verkstedet har ryddet opp og at de nå går videre.

– Vi har gjort de endringene som er avtalt med Vegvesenet, sier han.

LES OGSÅ:
Verdens mest solgte biler selges ikke i Norge
Prøvekjørt: Opel Ampera-e
Disse bilene er tryggest å krasje med