Bentleys raskeste noensinne

Bentley lanserer sin hittil sterkeste og raskeste modell gjennom en spesialversjon av kjempekupeen Continental GT. Samtidig får den ordinære utgaven av nevnte modell en mindre facelift.

Continental har vært Bentleys viktigste modell de siste årene og eksisterer nå i tre karosserivarianter. I tillegg til den her omtalte kupeen GT, finnes også sedanen Flying Spur og kabrioleten GTC.

Facelift

Det er imidlertid kupeen som er eldst, og det er trolig også derfor den mottar oppdateringen først. Endringene går både på det visuelle og det mer tekniske. Blant annet er grillen nå mer oppreist og luftinntakene i underkant er større og bredere.

Lettere

Kjøreegenskapene skal ha blitt enda bedre ved hjelp av mindre justeringer i både understell og styring. En vektreduksjon på 35 kilo skyldes blant annet at man i større grad benytter aluminium i hjulopphenget.

Speed

Vis mer

Bentleys raskeste noensinne

  1. Store bilder


Men så til den største nyheten, GT Speed. Navnet stammer fra det britiske luksusmerkets racingsatsning i mellomkrigstiden og betegner det som blir britenes råeste modell noensinne, i alle fall målt i rene tall.

Vanvittige ytelser

Eller hva sier du till 610 hestekrefter, 750 newtonmeter og en toppfart på 326 kilometer i timen? Imponerende tall i seg selv, men enda sterkere inntrykk gir de når vi tenker på hva Continental GT egentlig er; en diger og overdådig, firehjulsdreven luksuskupé på bortimot to og et halvt tonn. Derfor går heller ikke 0-100 kjappere (alt er relativt) enn på 4,5 sekunder.

Større luftinntak, en grill i mørk krom og ovale enderør er blant tingene som gjør det mulig å skille GT Speed fra vanlige GT. Speed er dessuten senket opptil 15 millimeter og har enda større hjul. Dekkene er i dimensjonen 275/35-20.

Komfort

Vis mer


Oppsett av understell og styring er også hakket mer sportslig i GT Speed enn i vanlige GT med blant annet hardere fjæring og demping, samt mindre servovirkning på styringen. Likevel lover man at komfortnivået skal være omtrent like bra i Speed som den er i nåværende GT. Ikke noe å bekymre seg nevneverdig for, med andre ord.

Miløtiltak

Apropos understatements, Continental GT har med sin W12-motor med doble turboladere hatt et bensinforbruk som tre mellomklassebiler. Det har man gjort noe med (med vekt på noe), uten at vi tror ambisjonen var å redde verden. 1,71 liter per mil har blitt til 1,66 og 410 gram C02 per kilometer har blitt til 396.

GT Speed og facelifted Continental GT er klar til neste modellår.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Bentley-stoff:

  • Nyheter
  • Spionbilder