<b>SKJULTE FORMER:</b>Den svarte folien skjuler noen av bilens mest utpregede linjer, men man ser likevel tydelig bilens fasong. Foto: Automedia
SKJULTE FORMER:Den svarte folien skjuler noen av bilens mest utpregede linjer, men man ser likevel tydelig bilens fasong. Foto: AutomediaVis mer

Bentley SUV bekreftes

Disse bildene bekrefter den kommende Bentley SUVen, etter testkjøring i Alpene.

Tekst: Morten Moum

Bilen er, som testbiler flest, maskert godt for å skjule særegne linjer og kurver, men det er likevel en god indikator på hvordan den mye omtalte luksus-SUVen vil se ut.

Etter bildene å dømme ser bilen ut som en blanding av Bentley Continental GT og konsept-SUVen EXP 9F som ble vist på bilmessen i Geneve i 2011.

Likevel er designet noe tonet ned sammenliknet med konseptbilen, og minner nå mer om en Continental enn en Mulsanne, slik konseptbilen gjorde.

FØRSTEUTKASTET: Her er konseptbilen EXP 9F som ble presentert i Geneve i 2001. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Blandet mottakelse

Likevel er grillen, Bentley-tradisjon tro, fortsatt massiv med store luftinntak og runde lykter. Selv om den er tonet noe ned fra konseptet, ser man fortsatt tydelige likhetstrekk, og for noen er det kanskje skuffende, da kritikken ikke lot seg vente på da den ble presentert i Geneve.

NY MEN KLASSISK:Selv om SUV er et helt nytt konsept for Bentley, har de likevel beholdt det klassiske Bentley-imgaget. Foto: Automedia Vis mer


Kompromiss

Men, det er som med Bentley som med alle andre luksusbil-produsenter som kaster seg på SUV-bølgen, at kritikken hagler når de første bildene blir vist. Det er ofte vanskelig å lage en stor SUV og fortsatt beholde de klassiske linjene som de andre mindre modellene fra merket har.

SKJULTE FORMER:Den svarte folien skjuler noen av bilens mest utpregede linjer, men man ser likevel tydelig bilens fasong. Foto: Automedia Vis mer


Resultatet blir gjerne et underlig kompromiss mellom størrelse og design, som publikum i starten ofte har vanskeligheter med å forstå. Porsche Cayenne er et godt eksempel på dette, en bil denne kan minne veldig om. Cayenne fikk hard kritikk da den ble lansert, men er i dag en veldig populær bil.

BEVART KONSEPTETMan ser tydelig at mye av konseptbilen er bevart i sluttproduktet. Den brede bakenden er lik, med både takspoiler, lykter og enderør. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer


Stor luksus

Hva interiør angår, avslører bildene lite. Men, om vi skal ta utgangspunkt i det vi ser av bildene, konseptbilen og Bentleys standard generelt, kan man forvente mye blankpusset treverk og andre krumme detaljer. Bentley sparer sjelden på luksusen.

Den vil antakelig også ha digitale instrumenter og runde lufteventiler som stikker opp av dashboardet.

STOR:SUVen blir utilsomt en stor bil, men det er forleøpig usikkert om den vil bli en fire - eller en femseter. Foto: Automedia Vis mer


Kan få W12

Når det gjelder motor, har Bentley foreløpig sagt lite. Men, modellen vil bygges på MLB Evo-plattformen, som mange av Volkswagen Groups nye biler bygges på, blant annet Audi.

Man antar at den vil bli tilgjengelig med twin-turbo 4-liters V8-motor, og kanksje til og med Bentleys kjente 6 liter W12 som i dag sitter i de største Continental-modellene.

I tilegg ryktes det at vil komme en plug-in hybrid-variant i 2017.

LIK BAK Selv om lyktene på testbilen er litt høyere enn på konseptbilen, ser man tydelige likhetstrekk. Blant annet har begge doble avlange enderør. Foto: Automedia Vis mer


Tror på suksess

Skal vi tro Bentleys CEO, Wolfang Durheimer, kan SUVen bli Bentleys mest solgte modell. Men, det får tiden vise. Produksjonen starter nå i 2014, og om alt år etter planen kan bilen lanseres allerede senere i år.