Vis mer

Bentley lanserer supersportsbil

Mer krefter og lavere vekt: Bentley har her brukt en velprøvd og effektiv formel. Resultatet vises i Genève.

Bentley er det mest suksessrike av super-luksusmerkene, og for første gang i 2007 ble det solgt mer enn 10.000 eksemplarer av det eksklusive bilmerket.

Mens vi venter på Arnage...

Produsentens mer utpregede luksusmodell, tradisjonelle Arnage (flankert av enda mer eksklusive avleggere Azure - kabriolet, og Brooklands - kupé), er moden for utskiftning - noe vi forventet, inntil finanskrisen virkelig begynte å gjøre seg gjeldende, skulle skje nå i år.

Mer Continental

Vel, vi får se hva det blir til med det, men inntil videre hviler ikke Bentley på laurbærene av sin suksess med Continental GT, Continental Flying Spur, Continental GTC og spesialversjonen Continental GT Speed.

Nytt i Genève

I anledning 2009-utgaven av bilmessen i Genève kommer nemlig den britiske produsenten - som riktignok er en del av Volkswagen-konsernet og dermed kontrollert av Porsche - til å presentere modellen vi ser her og som har fått et navn som utvilsomt er rett på sak: Bentley Continental Supersports.

3,9 sekunder fra 0 til 100

Luksus og sport i skjønn forening
Stolte tradisjoner: Bentley Supersports fra 1925!

Og det er da også supersport-verdenen vi fornemmer når vi ser ytelsestallene på papiret selv om bildene viser oss en bil som er temmelig massiv i forhold til det vi forbinder med nevnte type biler (Ferrari Enzo, Lamborghini Murciélago, Pagani Zonda, Porsche Carrera GT, Mercedes SLR McLaren, Maserati MC 12, Gumpert Apollo, Koenigsegg CCX, Caparo T1 og så videre...) Men Bentley annonserer faktisk 0 til 100 på 3,9 sekunder. Det er kjapt. 0 til 160 tar 8,9 sekunder.


Tung

Det er spesielt imponerende i og med at det her dreier seg om en bil som er bortimot et tonn tyngre enn flere av de nevnte supersportsbilene. Selv om Bentley fremhever at Continental Supersports har gjennomgått en kur som gjør at den veier 110 kilo mindre enn en Continental GT Speed, ligger vi likevel på en dødvekt på 2.240 kilo -like mye som en røslig SUV og eksempelvis 150 kilo mer enn en BMW X5. Dette er nemlig en stor bil - med sine 480 centimeter i lengden og 195 centimeter i bredden tar den opp mer plass enn en Ford Mondeo stasjonsvogn - og tross utstrakt bruk av karbon og andre vektbesparende materialer er den også luksuriøs og velutstyrt. Bilen har jo også firehjulsdrift som veier en del. Allikevel har bilen bare plass til to og attpå til er bagasjerommet på størrelse med det i en VW Golf!

Gylden kombinasjon

Dermed vil nok puristene bestride at dette er en supersportsbil. Og det det dreier seg om er jo i virkeligheten i god britisk tradisjon å tilby en luksusbil for gentlemen som også krever ytelser utenom det vanlige. En bil en sporty Lord kan føle seg hjemme i. Hvordan har så Bentley fått til denne kombinasjonen? Jo, ved å arbeide både med motor og ytelser, forbedret lufttilførsel, chassis, aerodynamikk og, tross alt, redusert vekt.

Pur kraft

Luksus og sport i skjønn forening Vis mer


Motoren er en videreutviklet utgave av den 12-sylindrede motoren i W-konfigurasjon som utgjør det ypperste av motorisering i VW-konsernet sammen med den tisylindrede Lamborghini-motoren. For øvrig har "grunnversjonene" av begge disse motorene gjort tjeneste i Audi-flaggskipet A8 (A8 W12 og S8, henholdsvis). Men det viktige ordet her er "videreutviklet". Bentley-ingeniørene har nemlig stått på og endt opp med en monstermaskin som produserer 630 hestekrefter og 800 newtonmeter. Nevnte dreiemoment er for øvrig tilgjengelig over et bredt register - 1.700 til 5.600 omdreininger. Den hurtige akselerasjonen muliggjøres i tillegg av den oppgraderte sekstrinns "Quickshift"-automatgirkassen som sender kreftene til alle de fire hjulene. Bilens toppfart er oppgitt til 329 kilometer i timen. Muligens er imidlertid det mest imponerende tallet mellomakselerasjonen fra 80 til 120 km/t: 2,6 sekunder. Forbikjøringer? Null problem!

Miljøprofil

Motoren er for øvrig tilpasset for bruk av bioetanol, og Bentley kan dermed skilte med "miljøriktig" profil i den grad man anser biodrivstoff som positivt i et globalt perspektiv. Bilen har altså FlexFuel-teknologi og kan dermed kjøre på bensin, bioetanol E85 eller annen blanding av de to. Produsenten presiserer at anvendelsen av E85 i Continental Supersports vil resultere i en total reduksjon av CO2-utslippene på 70 % når man tar høyde for produksjon av drivstoffet, dens transport og dens forbrenning. Vi tillater oss å anse dette utspillet som et politisk nødvendig miljø-alibi snarere enn som en reell og tung innsats for å redde planeten...

For øvrig oppgis CO2-utslippene til 388 gram per kilometer.

Entusiasme

Stolte tradisjoner: Bentley Supersports fra 1925! Vis mer


For det det dreier seg om her er jo luksus og heftige ytelser. Og hadde det ikke vært for en hard kjerne av meget entusiastiske Bentley-folk hadde vel ikke bilen sett dagens lys, noe som innrømmes i pressemeldingen fra Crewe i England, Bentleys hovedkvarter. Det dreide seg nemlig i utgangspunktet om et eksperimentelt prosjekt for å forske i fordelene med bruk av lettvektsmaterialer og innvirkningen på ytelsene av forskjellige grep man kunne ta. Men det hele utkrystalliserte seg, som Bentley sier, i løpet av en toårsperiode, til en prototype som var realistisk nok til at det ble besluttet å gå for produksjon. Og voilà: Bentley Continental Supersports, tidenes heftigste Bentley.