Bentley knuser Rolls og Maybach

I fjor solgte superluksus-produsenten Bentley utrolige 10.000 biler. Rolls Royce og Maybach blir til sammenligning de reneste dverger.

Ifølge Automotive News klarte Volkswagen-eide Bentley i 2007 å finne kunder til hele 10.014 biler. Dette er - av flere årsaker - imponerende tall. For det første er Bentleys modeller usedvanlig dyre biler. Selv i USA, som sett med norske øyne kjennetegnes ved irriterende lave bilpriser, koster den rimeligste Bentley-utgaven - Continental GT - rundt 1,25 millioner kroner (med dagens dollarkurs, ca. 7,00 kr). For den dyreste Bentley-modellen - Brooklands - må en amerikaner ut med rundt 2,4 millioner kroner.

Enda dyrere i Norge

I USA er dette usedvanlig høye priser for en bil. En nordmann vil selvsagt i tillegg måtte belage seg på å legge til noen hundre tusen i merverdiavgift pluss rundt 1,5 millioner kroner i engangsavgift.

Vi snakker altså her om noen av verdens dyreste personbiler. Likevel klarte altså Bentley å selge flere enn 10.000 biler i fjor. Til sammenligning kan det nevnes at Norges mest solgte bil i 2007 - Volkswagen Passat - solgte i snaue 7.200 eksemplarer.

Ti ganger større enn Rolls

Vis mer
«Det betyr at Bentley i fjor var et ti ganger så stort bilmerke som Rolls Royce.»

Hva med deg?

Hvilket bilmerke liker du best? (Avsluttet)
Bentley(47%) 308
Rolls-Royce(34%) 222
Maybach(20%) 129
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.
Bentley Continental GT Vis mer
Maybach Vis mer
Rolls Royce Phantom Vis mer


Det som imidlertid er langt mer interessant når det kommer til antall, er å holde Bentley opp mot sine to hovedkonkurrenter; Rolls-Royce og Maybach. BMW-eide Rolls-Royce produserte nemlig kun 934 biler i 2007. Vi understreker at vi for Rolls-Royces vedkommende snakker om produksjonstall - ikke salgstall. Vi har imidlertid grunn til å anta at differansen mellom disse to tallene er svært begrenset. Det betyr at Bentley i fjor var et ti ganger så stort bilmerke som Rolls-Royce.

Men selv Rolls-Royce fremstår som en kjempe sammenlignet med tredjemann i superluksus-familien, Daimler-eide Maybach. I 2007 ble det kun produsert 322 eksemplarer av den ekstreme luksusbilen.

Smalt modellutvalg hos konkurrentene

Til de to sistnevnte produsenters forsvar, skal det understrekes at disse har enda smalere modellpaletter enn Bentley. Maybach tilbyr i praksis kun én modell med kort og lang akselavstand (57 og 62), mens Rolls-Royce-paletten er begrenset til tre varianter modellen Phantom; luksussedanen Phantom, kupeen Phantom Coupé og kabrioleten Phantom Drophead Coupé.

Seks Bentley-varianter

Storebror Bentley har derimot utviklet to modellrekker. Den ene har sitt utspring i kupeen Continental GT, som har ledet til luksussedanen Continental Flying Spur og kabrioleten Continental GTC. Den andre rekken har utgangspunkt i luksussedanen Arnage, som har skapt grunnlaget for kabrioleten Azure og kupeen Brooklands.

Dyrere konkurrenter

Når de tre merkene skal sammenlignes, må det understrekes at Rolls-Royce- og Maybach-modellene er omlag like dyre som den dyreste Bentley-modellen; Brooklands. Det vil si at de starter på rundt 2,4 millioner kroner - i USA. For ordens skyld - ingen av de tre superluksus-merkene markedsføres i Norge.

30 prosent tilbake

Bentley gjorde det ikke bare godt i fjor, ifølge Automotive News har merket flere gode år bak seg. I likhet med omtrent alle andre bilprodusenter har imidlertid også Bentley begynt å merke svikt i etterspørselen. En talsmann for merket opplyser til Automotive News at Bentley antar at 2008-salget ender opp på rundt 7.000 enheter. Dette innebærer i tilfelle en tilbakegang på 30 prosent sammenlignet med fjoråret. Likevel vil Bentley fortsatt være det overlegent største merket i superluksus-segmentet.

Kilde: Automotive News Europe