<b>FINT SKAL DET VÆRE:</b> Breitling er husleverandøren til Bentley og vil også pryde dashbordet i Bentayga. Foto: BENTLEY
FINT SKAL DET VÆRE: Breitling er husleverandøren til Bentley og vil også pryde dashbordet i Bentayga. Foto: BENTLEYVis mer

Bentley Bentayga er offisiell

Det har vært mye snakk om denne de siste tre årene og omsider er den klar, Bentleys gedigne luksus-SUV.

Folk med kjennskap til seriøs, ekte og klassisk luksus vil nikke gjenkjennende til klokken med Breitling-inskripsjonen i dashbordet av edeltre. Men noen vil nok også bli overrasket når de får vite at klokken kun er tilgjengelig i en SUV.

Vi for vår del hadde fryktet at dette kom til å bli ille, riktig ille.

Vi snakker selvsagt om designen på Bentleys første luksus-SUV, som ble vist første gang med det barbariske navnet EXP 9 F.

Det var en konseptbil som ble vist i Genève i 2012, og den mildt talt labre mottakelsen gjorde at Bentley reviderte sine planer ganske grundig. Men om de gjorde det grundig nok? Vel - det vil tiden vise.

Uansett ble avgjørelsen om å utvikle og lansere en gedigen, mektig og selvsagt luksuriøs Bentley-SUV tatt i løpet av sommeren 2013.

POSØR? Vi vil tro bilens design igjen vil bli gjenstand for opphetede diskusjoner i Frankfurt og også senere. Langt fra allfarvei, som her, mistenker vi Bentayga ikke vil befinne seg så ofte. Foto: BENTLEY Vis mer


Her er den

Men nå er den altså ferdig, og doningen vil bli offisielt avduket på bilmessen i Frankfurt som åpner for pressen i morgen.

Dette er med andre ord en slags før-première, der vi kjenner igjen hovedtrekkene fra den maskerte doningen vi kunne vise bilder av i fjor høst.

NYE HEMSEDAL-EKSPRESS: Bentayga skal ha avanserte terreng-egenskaper og kan trekke 3,5 tonn. Suksess i påskefjellet garantert. Foto: BENTLEY Vis mer


Vi kan ikke her liste opp alle bilens luksuriøse detaljer, men bildene forteller en god del.

Hyper-eksklusivt

Den har selvsagt det mest avanserte av både kommunikasjons- og underholdningssystemer, inkludert avtagbar nettbrett-type skjerm til betjeningen. Alt av høyteknologisk førerassistanse, sikkerhets-systemer og sikkerhetsforanstaltninger vil også være på plass.

Men det stopper ikke der, for bilen kan også tilpasses individuelt på de aller fleste områder.

Den kan selvsagt leveres med eget, eksklusivt bagasjesett. Og den kan spesifiseres med noe av det ypperste på urverk-fronten, en mekanisk Mulliner Tourbillon fra selveste Breitling, utført i rosa eller hvitt gull og med innfatning av ibenholt eller perlemor med diamantutsmykning. For å gi et eksempel.

Les også: Bentley overrasket stort med denne luksus-sportskupéen i Genève i år

FINT SKAL DET VÆRE: Breitling er husleverandøren til Bentley og vil også pryde dashbordet i Bentayga. Foto: BENTLEY Vis mer


Og vi vil tro at allerede Bentleys standard lydsystem låter bra, men man kan også, mot noen ekstra titusener gå for et såkalt Signature-anlegg - eller gå helt til topps og velge Naim for Bentley Premium Audio. Det blir klassens kraftigste anlegg med samlet effekt på 1.950 watt og et nettverk med 18 høyttalere og super-tweetere.

BRITISK SALONG: I tråd med merkets luksuriøse tradisjon er det edle materialer som preger interiøret, selvsagt eksklusivt treverk og skinn av fremste kvalitet.Detalj-finish bør være upåklagelig. Foto: BENTLEY Vis mer


Kraftpakke de luxe

Bilen er utstyrt med den allerede kjente W12-motoren med seks liter slagvolum, makseffekt på 608 hestekrefter og et «tilstrekkelig» dreiemoment på 900 newtonmeter - tilgjengelig fra 1.250 til 4.500 omdreininger. Det lover en trekkraft og et drag utenom det vanlige.

MEKTIG: Den blir verdens kraftigste serieproduserte SUV når den kommer i produksjon. Bentley Bentayga blir utstyrt med den gedigne W12-motoren på 6.0 liter, 600 hestekrefter og 800 newtonmeter. Bilen preges for øvrig av overdådig luksus. Og utseendet? Skjemmer ingen, heter det jo... Foto: BENTLEY Vis mer


Den slår i hvertfall med ganske klar margin den allerede voldsomme kraftpakken BMW X5 M, som vi nylig testkjørte.

Og for at kjøreegenskapene skal være på høyden - en utfordring for en stor og tung SUV - lover Bentley et unikt nytt system kalt Bentley Dynamic Ride, som skal være verdens første elektriske krengingskontroll-teknologi basert på et 48 volts-system, noe som hittil har vært forbeholdt tunge nyttekjøretøy karakterisert ved høyt tyngdepunkt.

BENTLEY PÅ VEI: SUV-en vil nok oftest befinne seg på asfalten. Her er luftfjæringen (standard), stilt inn på laveste nivå. Foto: BENTLEY Vis mer


Kvikkas

Bentley Bentayga har en toppfart på over 300 kilometer i timen. Standard-øvelsen 0-100 skal på sin side gå unna på imponerende 4,1 sekunder, og det er altså på nivå med Porsche 911!

Dette til tross for at den svære SUV-en veier 2.350 kilo (egenvekt uten fører). Med sine 514 centimeter i lengden og to meter i bredden (ja, uten speilene!) ruver den i trafikken og blir ingen venn med parkeringshusene her i landet.

Bentley har ifølge eget utsagn jobbet for å effektivisere drivlinjen før lansering av denne bilen, noe som gir et normforbruk på «bare» 1,28 liter per mil og CO2-utslipp på under 300 gram per kilometer - 292 for å være presis.

Bentley Bentayga blir en av stjernene på Frankfurt-utstillingen. Når det gjelder eventuell innføring i Norge og priser, har vi per i dag ingen informasjon. Billig blir det ikke.

Se flere bilder her:

ARVEN FRA WO: WO står for Walter Owen, fornavnene til herr Bentley som grunnla bilmerket sommeren 1919. LED-hovedlys, som her på Bentayga, var ganske fjernt. Foto: BENTLEY
NENNSOMT: Luksus er i detaljene. En Bentley er det motsatte av noe sammenrasket ræl. Foto: BENTLEY
INTIMT: Bildene gir ikke inntrykk av verdens beste plassutnyttelse, men koselig og eksklusivt ser det jo ut til å være her bak. Og alt av bil-underholdning er tilgjengelig, selvsagt. Foto: BENTLEY
HUSETS BAGASJE: Er det noe som ikke er gedigent i den svære Bentayga, er det størrelsen på bagasjerommet, med skarve 430 liter. Da kan det være på sin plass med spesialtilpasset bagasjesett, som Bentley selvsagt tilbyr, til en ukjent pris. Foto: BENTLEY
ALTERNATIVT: Her er en mer modernistisk vri på Bentley-interiøret for den som ikke er like tradisjonsbundet som den klassiske Bentley-kunden. Foto: BENTLEY
HÅNDVERK: Ethvert Bentley-interiør må være et veritabelt mesterstykke av grundighet i utførelsen. Foto: BENTLEY
OVERSIKTLIG: Betjeningen til det vell av systemer bilen er utstyrt med, har i det minste en klar og tydelig layout i konsollen. Foto: BENTLEY
FINT SKAL DET VÆRE: Breitling er husleverandøren til Bentley og vil også pryde dashbordet i Bentayga. Foto: BENTLEY
BRITISK SALONG: I tråd med merkets luksuriøse tradisjon er det edle materialer som preger interiøret, selvsagt eksklusivt treverk og skinn av fremste kvalitet.Detalj-finish bør være upåklagelig. Foto: BENTLEY
Foto: BENTLEY
Foto: BENTLEY
Foto: BENTLEY
Foto: BENTLEY
Foto: BENTLEY
MEKTIG: Den blir verdens kraftigste serieproduserte SUV når den kommer i produksjon. Bentley Bentayga blir utstyrt med den gedigne W12-motoren på 6.0 liter, 600 hestekrefter og 800 newtonmeter. Bilen preges for øvrig av overdådig luksus. Og utseendet? Skjemmer ingen, heter det jo... Foto: BENTLEY
POSØR? Vi vil tro bilens design igjen vil bli gjenstand for opphetede diskusjoner i Frankfurt og også senere. Langt fra allfarvei, som her, mistenker vi Bentayga ikke vil befinne seg så ofte. Foto: BENTLEY
Foto: BENTLEY
BENTLEY PÅ VEI: SUV-en vil nok oftest befinne seg på asfalten. Her er luftfjæringen (standard), stilt inn på laveste nivå. Foto: BENTLEY