Elio håper å ta bilmarkedet med storm, og samtidig skape arbeidsplasser for amerikanerne. De har allerede overtatt en av GMs tidligere fabrikker i Louisiana. Foto: Elio Motors
Elio håper å ta bilmarkedet med storm, og samtidig skape arbeidsplasser for amerikanerne. De har allerede overtatt en av GMs tidligere fabrikker i Louisiana. Foto: Elio MotorsVis mer

Bensingjerrig trehjuling fra Elio

Denne... ehh... bilen(?) tar deg fra Hamar til Bodø på én tank.

Det er en bil! Nei, det er en motorsykkel! Nei, vent - det er begge deler?

Elio er en amerikansk prototype som er på vei mot produksjon. Utseendemessig kan den minne om 70-tallets Reliant Robin, men den hadde to hjul bak og ett fremme.

Det skapte utfordringer når man skulle svinge, noe TopGear illustrerte pent i denne videoen.

Klimaanlegg er standard

Elios trehjuling har 70 hestekrefter, tre sylindre og gjør 0-100 på 9,6 sekunder. Toppfarten ligger på rundt 160 km/t. Den har altså tre hjul - to fremme og ett bak, noe som skulle tilsi at vi her snakker om en trehjulet motorsykkel, eller trike.

Den har førerhus, passasjersete bak førersetet, to dører, bagasjerom, klimaanlegg, tre kollisjonsputer, elektriske vinduer og elektrisk dørlås. Alt som standard.

Ja, og så en AM/FM radio selvfølgelig. Høres det fortsatt ut som en motorsykkel?

Synes du Elio var litt tafatt? Da bør du sjekke ut denne råtassen

Billigbil

Prisen er satt til 6.800 dollar, inkludert utstyret nevnt over. Omregnet i norske kroner skulle det bety rundt 40.000 kroner. Men det er før norske avgifter.

Den skal være billig i drift. En full tank (30 liter) med 95 blyfri gir en rekkevidde på rundt 100 mil. Du kan altså komme deg fra Hamar til Bodø med et bensinbudsjett på en snau femhundrelapp. Ikke verst.

Til nå er det blitt forhåndsbestilt 13.000 biler, men firmaets mål er å selge 250.000 biler årlig, noe sjefen sjøl, Paul Elio, innrømmer er et hårete mål.

Så vil den bli en realitet?

Trenger penger

Akkurat nå er sjefene i Elio på jakt etter penger. Mye penger. For kjøretøyproduksjon er ikke gratis, og i et fortsatt ustabilt marked må man ha godt med penger i madrassen for å lande mykt.

Ifølge Jalopnik.com kan det være noen millioner på vei fra fylkeskassa. Caddo Parish har nemlig 50 millioner dollar i royalties på konto. De har de fått som godtgjørelse for tilgang til de store skifergassforekomstene i området.

I tillegg har Elio Motors blitt lovet rundt 150 millioner dollar i skatteinsentiver fra myndighetene.

Sjekk også denne - som har fått Elios fjerde hjul på vogna?

Det har vært flere lignende prosjekter før, men ikke alle har funnet veien til forbrukerne. Selv har Elio Motors stor tro på at deres bil har det som trengs for å hevde seg.

– Det har vært andre prosjekter som noen nok vil sammenligne oss med, men ingen av dem har vært i nærheten av vår prislapp, opplyser Laura Czarnecki, daglig leder i Elio Motors til DinSide.

Det ser kanskje ut som sjåføren tar opp hele kupeen, men det er faktisk et baksete også. Særlig stort er det imidlertid ikke. Foto: Elio Motors Vis mer


Motorsykkel eller bil?

Elio Motors hevder de fleste stater i USA vil tillate førere med vanlig sertifikat å kjøre bilen, men oppfordrer sine kunder til å sjekke dette med biltilsynet i sine respektive stater.

Ifølge en reportasje på CNN anser de føderale myndighetene kjøretøyet for å være en motorsykkel, noe Elio Motors også bekrefter overfor DinSide.

Her hjemme i Norge virker det sannsynlig at myndighetene kan få en skikkelig hodepine, skulle bilen nå norske forhandlere. Det er nemlig ikke bare bare å sette et definisjonsstempel på denne doningen.

I tillegg er det et spørsmål om hva slags førerkort de skal kreve for at du skal få kjøre en Elio.

Har du fått med deg de nye reglene for førerkort?

Først i USA

Elio vil først etablere seg i USA, før de beveger seg videre til det internasjonale markedet.

– Det første året vil vi bruke på å perfeksjonere vår distribusjonsplan i USA. Derfor er vårt foreløpige mål å starte eksport i løpet av det andre året, med oppstart sommeren 2015. Vi er bevisst på at vår strategi må tilpasses de forskjellige markedene, og det siste vi vil er å ta på oss for mye arbeid på én gang, forteller Czarnecki til DinSide.

De har ennå ikke har tatt stilling til hvilke land de vil satse i først, men trekker fram Canada som det naturlige stedet å begynne.

– I Norge er det ikke uvanlig at temperaturene når 30 minusgrader eller mer på kalde vinterdager. Er Elio forberedt på slike forhold?

– Selv om Elio aldri vil erstatte en SUV, klarer den seg svært godt på snø- og isdekke, samt andre typer vanskelig vær. Mange av testene våre er simulerte, men klimatestingen vår involverer også en rekke interessante tester - blant annet plasserer vi kjøretøyet i forskjellige "klimatanker", for å forsikre oss om at ikke bare kjøretøyet klarer seg bra, men også at passasjerene har det komfortabelt under slike forhold.

Og resultatene til nå har vært betryggende.

– De foreløpige testene viser at kjøretøyet vil klare seg bra i selv de kaldeste værforhold, opplyser Czarnecki.

Forventet produksjonsstart er juni 2014, og første bil skal etter planene rulle ut av fabrikken måneden etter.