<b>NY TYPE BENSIN:</b> Med tilleggsstoffer skal Statoil øke rekkevidden på drivstoffet. Foto: Johnny Syversen/Statoil
NY TYPE BENSIN: Med tilleggsstoffer skal Statoil øke rekkevidden på drivstoffet. Foto: Johnny Syversen/Statoil Vis mer

Bensinen som lar deg kjøre lengre per liter

Med et tilsetningsstoff skal du snart kunne kjøre lenger på drivstoffet, lover Statoil.

Med det klingende navnet Fuel Save har Shell solgt drivstoff som de mener gir deg lenger rekkevidde per liter drivstoff.

Nå er det Statoil som går ut og lover deg å komme lenger på drivstoffet. Hele 2,7 prosent lenger lover de at deres nye bensin skal være godt for. Dieselen skal klare 1 prosent bedre rekkevidde.

Drivstoffet har fått navnet Miles, noe som sikkert er lettere å markedsføre enn om det hadde blitt kalt Kilometer.

Hemmeligheten er et nytt additiv, et tilsetningsstoff, som skal gjøre at bilen bruker mindre drivstoff.

I skrivende stund oppgir Statoil en veiledende pris på 15,78 kroner. Med en besparelse på 2,7 prosent utgjør dette nesten 43 øre per liter. Til sammenligning tilbyr Statoil 30 øre rabatt på bensin i deres fordelsprogram, dersom du har Statoil-kort.

Les også: Bensin eller diesel?

Forretningshemmelighet

DEKORERT: Slik har Statoil dekorert pumpene i Danmark. Foto: Knut Hilmar Hansen/Statoil Vis mer


Hva det nye tilsetningsstoffet består av skal være en hemmelighet. Stoffene er utviklet av eksterne aktører, og testet over lengre tid. Faktisk lot Statoil tre eksterne selskaper komme med testprodukter, og til slutt var det amerikanske Lubrizol som stakk av med seieren.

Lubrizol leverer også tilsetningsstoffer til andre selskaper, så Statoil er bare orientert om deler av innholdet i stoffet.

- Vi kjenner selvfølgelig hovedgruppen av additivene som Lubrizol har satt sammen, men ikke den nøyaktige formelen, forteller Bob Seymour i Statoil til danske Ingeniøren.

Han forteller videre at tilsetningsstoffene til en bensin- og dieselmotor er forskjellig. I en bensinmotor ligger forbedringspotensialet i å endre friksjonen mellom sylinder og stempel, mens årsaken til tap i en dieselmotor ligger i at dysene kokser igjen.

Etter 2-3 tanker med den nye dieselen skal man merke en klar effekt på en eldre dieselmotor, mener Statoil.

99,9 % av bensinen i Norge er lik

Grundig testet

I motorredaksjonen får vi stadig tilbud om å prøve forskjellige additiver fra forskjellige leverandører direkte. Dette har vi konsekvent takket nei til, ettersom det krever grundigere tester enn vi er i stand til å utføre for å få et pålitelig resultat over lang tid.

Statoil har gjort laboratorietester hos Bosmal, et polsk testinstitutt. I tillegg er det gjort tester i det virkelige liv. Dette er gjort ved en svensk trafikkskole med flere biler, samt hos bilparken til danske Arla.

Additiver: Bortkastede penger

Førerne var ikke kjent med at de var med på et testprosjekt. Kjøreskolen kjørte i testperioden 2,43 prosent lengre på drivstoffet, mens det hos danske Arla kunne spores en kjørelengde per liter drivstoff som var 2,3 prosent lenger enn med annet drivstoff.

Tross i at disse to ikke klarte den anslåtte besparelsen på 2,7 prosent, så sier Statoil fortsatt at 2,7 prosent skal være en gjennomsnitt besparelse, og at det dermed er mulig for enda større besparelse.

Ingen prisendring

I Danmark skal det ikke gjøres endringer på prisen, noe Hansen regner med blir gjeldende for Norge også. På Statoil.dk har de laget en kalkulator som gir deg besparelsene i kroner og øre. Kjøper du normalt bensin for 1.600 kroner per måned, så blir besparelsen på 635 kroner i året. Som en følge av lavere forbruk finner vi med dette forbruket også en besparelse i CO2-utslippet på 101 kg årlig.

Statoil er per i dag representert med totalt 2.300 stasjoner i åtte forskjellige land. Pressetalsmann Knut Hilmar Hansen i Statoil Fuel & Retail bekrefter at drivstoffet i dag er lansert i Danmark, og at danskene er det femte landet hvor Statoil har gjennomført lansering.

Bensin til halv pris

- Også i Norge skal Miles lanseres. Akkurat når ønsker jeg ikke gå ut med tidspunktet, med det er snart, sier Hansen med et smil.