Utslipp fra gamle bensinbiler er nødvendigvis ikke det verste.  Foto: Colourbox
Utslipp fra gamle bensinbiler er nødvendigvis ikke det verste. Foto: ColourboxVis mer

Bensin eller diesel?

Nye motorer er verstingene.

Den nye generasjonen bensinmotorer slipper ut opptil tusen ganger mer partikler enn tidligere tradisjonelle bensinmotorer, melder Reuters. Likevel slippes det i Norge ut mindre og mindre CO2.

Undersøkelsen presenteres av tyske TUeV Nord, som har kommet frem til de oppsiktsvekkende tallene. Partiklene inkluderer også den delen av utslippet som anses som farlig.

Årsaken til de høye utslippene er bilprodusentenes evige kamp mot redusering av bilmotorenes CO2-verdier, og nye teknologier dette bringer med seg. Undersøkelsen trekker nemlig inn de nye motorenes direkteinnsprøytning som en direkte årsak til de nye utslippstallene.

Det stopper derimot ikke her, for undersøkelsen viser også at de nye motorene slipper ut ti ganger mer av disse partiklene enn nye dieselmotorer.

Greg Archer fra Transport & Environment er klar i sin tale.

- Biler er den største kilden til luftforurensning i de europeiske byene, og så mange som 90 prosent av Europas innbyggere er utsatt for skadelige nivåer av partikkelutslipp.

Les mer: Dette er de mer miljøvennlige bilene

Gamle dieselbiler

En annen undersøkelse viser at eksos fra dieselbiler kan ha skylda for hele seks prosent av alle dødsfall knyttet til lungekreft. Det er representanter fra universitetet i Utrecht i Nederland som melder dette.

Tallene i denne undersøkelsen gjelder for USA og England, men gir klare signaler om farligheten av denne type eksos. Riktig nok tar denne siste undersøkelsen for seg de som er utsatt for utslipp fra blant annet lastebiler fra 1970 til 1990, og de presiserer at det er usikkert på om resultatene er representative for nyere og mer moderne dieselbiler.

Beregningene tar høyde for livslang eksponering, og sier at man da har 689/10.000 sjanse for å rammes, altså rundt regnet 6,9 prosent.

Undersøkelsen sier også at mengden av lastebiler med dette farlige utslippet har falt kraftig de senere årene, og at mulighetene for en bedring i forholdene er store. Det er mer enn man kan si om de førstnevnte benisnmotorene.

Bilprodusentene lager motorer som skal slippe ut minst mulig etter gitte normer. Da fokuseres det lite på de utslippene som ligger utenfor normene, noe denne undersøkelsen viser. Vi har tidligere stilt spørsmål rundt kampen om bensin eller diesel. Kan det være at vinneren i denne kampen blir elbilen?

.