Om Bellonas forslag til avgiftsendringer får gjennomslag, kan denne bli 39.142 billigere. Foto: Knut Moberg
Om Bellonas forslag til avgiftsendringer får gjennomslag, kan denne bli 39.142 billigere. Foto: Knut MobergVis mer

Bellona vil at denne skal bli billigere

Miljøorganisasjon til angrep på norske bilavgifter.

Engangsavgiften på biler må ha som formål å sikre at salg av nye biler i Norge gir oss det aller beste bilindustrien har å by på i form av lave utslipp. Det mener Bellona i sin helhetlige klimaplan (pdf) som ble fremlagt i dag. De foreslår derfor at avgiftene må konstrueres slik at bilmodeller med lave utslipp får en prisfordel. En av vinnerne kan bli en relativt sprek BMW 3-serie (bildet).

Les også: De beste miljøbilene

Avgiftene må endres

CO2-komponenten i bilavgiftene i dag, gir null avgift for biler med utslipp under 120 gram per kilometer, samt fradrag fra andre avgifter med 500 kroner per gram under 120. Denne komponenten vil Bellona tredoble til 1.500 kroner. Ergo at en bil som har utslipp på 90 gram per km får et avslag på 45.000 kroner.

Organisasjonen foreslår en nedtrapping av grensen for avgiftsreduksjon til 110 gram fra 2013 og 90 gram fra 2015.

(Bellonas forslag til endringer i bilavgiftene)
 Første 120 g/km121-140 g/km141-180 g/km181-250 g/kmOver 250 g/km
Satser i 2009- 500 kroner per gram under 1205265311486,782500
Bellonas forslag- 1500 kroner per gram under 1201500250030004000


KOMMENTAR: Vi mener det samme som Bellona.

De andre engangsavgiftene


Bellona foreslår også å fjerne effektavgiften, som de mener har negativ miljøeffekt i mange tilfeller. Enkelte biler med energieffektiv motorteknologi og lave utslipp, straffes fordi de også har høy effekt. De trekker frem BMW 320 D som eksempel.

- Denne BMWen er jo ikke en bil som vanligvis blir assosiert med miljøbiler, men det er ikke lenger slik at biler med høy effekt nødvendigvis gir høye utslipp. Derfor bør regjeringen som et ledd i en opprydning fjerne den såkalte effektavgiften, sier Marius Holm, nestleder i Bellona til VG.

Miljøorganisasjonen foreslår videre å øke vektavgiften, men at vekten av batterier og el-motor i hybridbiler ikke skal tas med i vektberegningen.

Organisasjonen ønsker å videreføre fulle avgiftsfritak for rene elbiler.

Les også: En skam at ikke flere kjører elbil

Teknologien kutter utslippene

Klimaforliket setter som mål at gjennomsnittlig utslippp fra nye personbiler fra 2012 skal være under 120 g CO2 per km. Dette er også et mål i EU, som i tillegg går inn for at utslipp fra nye biler som selges i 2020 ikke skal overstige 95 g/km.

Les også: Er dette fremtidens biler?

24 prosent

Transportsektoren sto i 2006 for 24 prosent av de samlede norske utslippene av CO2, tilsvarende 13 millioner tonn CO2-ekvivalenter.

Les også: Minimal interesse for miljøbiler

Denne sektoren har de raskest voksende CO2-utslippene i landet, og det forventes en økning i utslippene frem til 2020 på 29 prosent i denne sektoren om ikke nye tiltak settes iverk. I denne økningen er det i Nasjonalbudsjettet for 2007 lagt inn en årlig energieffektivisering på 1 prosent for kjøretøyene.