IKKE KJØRBAR? Har du promille, starter ikke bilen ved hjelp av en alkolås.  Foto: Colourbox.com
IKKE KJØRBAR? Har du promille, starter ikke bilen ved hjelp av en alkolås. Foto: Colourbox.comVis mer

Behold lappen etter fyllekjøring

Kan bli aktuelt ved innføring av alkolås.

Vegdirektoratets forslag om bruk av alkolås i Norge ble sendt ut på høring sist vår.

Forslaget innebærer at sjåfører som tas for fyllekjøring kan unngå å tape retten til å kjøre bil, dersom de deltar i et alkolåsprogram og samtidig betaler for installering av alkolås i bilen.

Strengere kontroll av bilistene

Krever sitt av føreren

I tillegg til å kjøre med alkolås på bilen i en periode, vil promillekjørere som deltar i programmet måtte gå med på følgende:

  • Gjennomgå en legevurdering av egnetheten til å ha førerett, og deretter gjennomføre en legekontroll hver fjerde måned for å teste om man har et alkoholproblem.

  • Delta i møter i regi av friomsorgen.

  • Selv sørge for å få installert alkolåsen i det kjøretøyet som skal brukes i tapstiden, og betale kostnadene for dette.
Høringsforslaget foreslår gjennomføring av et pilotprosjekt for å teste ut et slikt alkolåsprogram, som legges til Akershus og Nord-Trøndelag.

Da DinSide sist skrev om mulig innføring av alkolås i Norge, sa 67 prosent av artikkelens leserne at de støtter en slik ordning for de som blir tatt for fyllekjøring.

Etter at høringsfristen gikk ut 6. september i fjor, ligger saken nå til vurdering hos Samferdselesdepartementet. De er godt kjent med at denne typen ordninger har gitt resultater i andre land.

- Det er et kontroversielt forslag, men det er absolutt gjennomførbart i Norge. Det fanger ikke opp den lille gruppen sjåfører som velger å kjøre bil uansett om de har førerkort eller ikke, men vi er absolutt nysgjerrige på en slik ordning, sier statssekretær Lars Eirik Bartnes.

Skadet av fyllekjører? Krev oppreisning

I gang i Sverige

En liknende prøveordning ble gjennomført i Sverige tidlig på 2000-tallet, og ble i ettertid vurdert som nyttig av Transportøkonomisk Institutt. Ved evaluering av den svenske prøveordningen konkluderte de med at den ga bedre trafikksikkerhet, og at deltakerne ble bedre i stand til å skille alkohol og bilkjøring.

I Sverige er alkolåsprogrammet nå innført, og deltakerne må gå med på kjøring med alkolås i en periode på to år.

Men det svenske alkolåsprogrammet funker ikke helt som det skal, ifølge Motorförarnas Helnykterhetsförbund. De har nylig påpekt flere svakheter ved alkolåsprogrammet. Blant annet viser de til store tekniske problemer med alkolåsene, som sliter med å måle riktig promille. Likevel stoler regelverket i programmet blindt på den ikke-fungerende teknikken, lyder kritikken fra MHF.

Antakelig bør teknikken være på plass hvis Sosialdemokratene i Sverige får det som de vil. De foreslår å kreve alkolås på alle nye biler fra og med 2012, skriver Aftonbladet.