UNNGÅ DETTE: Takket være understellsbehandlinger kan bilen forbli rustfri i flere år. Foto: Colourbox.com
UNNGÅ DETTE: Takket være understellsbehandlinger kan bilen forbli rustfri i flere år. Foto: Colourbox.comVis mer

Behandling som kan sikre verdien på bilen

Ingen vits når rusten allerede er kommet, og sjekk med forhandler først.

Rusten du ikke kan se med det blotte øye gjør stor skade på bilen. Flere verksteder tilbyr såkalte understellsbehandlinger som beskytter bilen fra både synlig og usynlig rust. Og ved å beskytte mot rust, ivaretar man verdien på bilen.

DinSide har snakket med NAFs kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen, for å finne ut hvilke biler som kan ha nytte av en slik behandling, som koster fra rundt 2.500 kroner og oppover.

- Understellsbehandlingen fjerner ikke rust, den virker kun forebyggende. Har bilen mye rust, må dette eventuelt repareres før man behandler bilen, sier Engebretsen.

Les også: Kjøpe bruktbil? Slik gjør du et trygt kjøp

Sjekk med merkeverkstedet først

Ved en understellsbehandling blir bilens understell først spylt. Deretter blir det påført et såkalt tynnstoff inni alle krinkler og kroker, mens det blir påført et såkalt tjukkstoff på den synlige undersiden av bilen.

Nye biler er understellsbehandlet når de kommer fra fabrikken, og Engebretsen anbefaler å få gjort en slik behandling når bilen er to år gammel. Deretter bør behandlingen gjentas annenhvert år.

Har man derimot kjøpt bil med en gjennomrustningsgaranti, kan det være lurt å vente med understellsbehandlingen.

- Snakk med merkeforhandleren før du leverer bilen til understellsbehandling. Noen sier det er ok med denne typen etterbehandlinger, mens andre sier at gjennomrustningsgarantien da frafaller. Det viktige er da å følge bilens serviceintervaller i de årene garantien gjelder, hvor bilen også vil bli understellsbehandlet, sier Engebretsen.

Les også: Slik sjekker du selv etter rust på bilen

Ingen vits på gamle, rustne biler

Bileiere som bor ved kysten eller i områder med mye salting på veiene, kan ha spesielt god nytte av å levere bilen til understellsbehandling. Er bilen allerede synlig rusten, er imidlertid nytten av en slik behandling liten.

Engebretsen minner på at verkstedet plikter å informere bileieren om det faktisk er et poeng å behandle bilen.

Under bilen er det mange plastdeler, som bør skrus av i forbindelse med en understellsbehandling.

- Ved valg av verksted bør du derfor spørre om de faktisk skrur av plastdelene, da kommer de best til og understellsbehandlingen har mest effekt, sier Engebretsen.

Les også: Kjøpe brukt? Da bør du se etter dette under panseret