G-klasse er ennå ikke ferdig, men dette er siste utgave av tredørsversjonen Foto: Mercedes
G-klasse er ennå ikke ferdig, men dette er siste utgave av tredørsversjonen Foto: MercedesVis mer

Begynnelsen på slutten

Den smått legendariske Mercedes G-klasse er 32 år gammel. Nå kommer den siste utgaven av den korte versjonen. Betyr det slutten?

Mercedes G-klasse er en av de lengstlevende bilmodellene på markedet i dag. Den første utgaven ble lansert i 1979 og siden den gang har hovedtrekkene i bilen vært de samme. Riktignok har både drivlinjer, interiør og utstyr blitt kraftig oppdatert underveis, for å nevne noe, men noe virkelig gjennomgripende generasjonsskifte i vanlig forstand har den ikke opplevd.

Den kanskje største forandringen skjedde i 1990 når en ny versjon med kodenavn G 463 ble lansert, mer komfortorientert og luksuriøs enn den tidligere utgaven. Sistnevnte ble imidlertid med videre som et mer praktisk og robust alternativ.

72 til 507 hester

Det har eksistert et utall forskjellige utgaver og versjoner både hva gjelder motorer og karosseri både for sivilt og militært bruk. Spennet fra en 240 GD med 72 hestekrefter til en G 55 AMG med 507 hestekrefter må kunne sies å være ganske stort.

Det har kommet både korte og lange utgaver med og uten fast tak, og i tillegg mange spesialversjoner, som eksempelvis den brukt av paven. I dag selges det kort og lang "stasjonsvogn", som Mercedes kaller det, i tillegg til en kabriolet. Det er førstnevnte som altså er på vei ut.

Se bilder av noen av versjonene her

Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes


Over 200.000 eksemplarer

Da G-klasse feiret 30-års-jubileum for et par år siden, hadde man levert over 200.000 eksemplarer til kunder verden over. Mange trodde imidlertid at lanseringen av dagens GL i 2006 kom til å gjøre G-klasse overflødig, men slik ble det altså ikke. Femdørsvarianten er forventet å stå i produksjon til minst 2015, når kontrakten med den østerrikske produsenten Magna Steyr løper ut.

Final Edition og Edition Select

Foto: Mercedes
G-klasse er ennå ikke ferdig, men dette er siste utgave av tredørsversjonen Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes
Foto: Mercedes


Final Edition

Men for den korte tredørsvarianten er det nå altså straks slutt. Spesialutgaven BA3 Final Edition er som navnet antyder nettopp siste utgave . To motorvarianter blir tilgjengelig, G 350 Bluetec og G 500. Førstnevnte har en 3,0-liters dieselmotor med 211 hestekrefter og 540 newtonmeter. G 500 har en 5,5-liters bensinmotor med hele 388 hestekrefter og 530 newtonmeter. Modellene har blant annet AMG-grill og 18-tommers aluminiumsfelger og litt ekstra krom for å pynte opp, både utvendig og innvendig.

Edition Select

Også den større femdørsversjonen kommer i en spesialutgave, denne ved navn Edition Select. Denne kommer utelukkende som G 500 og har også en hel del utvendige og innvendige stylingdetaljer som skiller den fra den vanlige versjonen. Også denne har 18-tommers hjul og krominnlegg i grillen, i tillegg til utvidede hjulbuer.

G 500 gjør forøvrig 0-100 kilometer i timen på raske 6,1 sekund, og har et forbruk på solide 1,47 liter ved blandet kjøring. Det gir et CO2-tall på 351 gram, sjeldent høyt i dag. Og kanskje er det nettopp miljøhensyn som blir spikeren i kista for G-klasse når den tid kommer.

Vi har testet G-klasse ved tre anledninger tidligere:

G 55 AMG offroad

G 400 CDI med diger dieselmotor

G 270 CDI