BEDRE GARANTI: Dr. Ralph Hannappel, europeisk sjef for elektrifisering av Opel, kommer med gode nyheter. Opel ender derfor opp med å ha blant markedets beste garantivilkår for batteriene i den nye elbilen Ampera-e. Foto: Fred Magne Skillebæk  
BEDRE GARANTI: Dr. Ralph Hannappel, europeisk sjef for elektrifisering av Opel, kommer med gode nyheter. Opel ender derfor opp med å ha blant markedets beste garantivilkår for batteriene i den nye elbilen Ampera-e. Foto: Fred Magne Skillebæk  Vis mer

Garanti på Opel Ampera-e

Bedrer garantien for elbil-batteriene

Opel snur og gir bedre garantivilkår for Ampera-e. 

Det har i en periode blitt stilt spørsmål rundt garantivilkårene for batteriene i den kommende Opel Ampera-e. Da vi i desember besøkte moderselskapet GM i Detroit ble det klart at garantivilkårene i USA fikk en litt uheldig ordlyd.

På side 322 i instruksjonsboken for Chevrolet Bolt, som er den amerikanske søstermodellen til Opel Ampera-e, stod det skrevet at GM ikke gikk god for at restverdien på batteriene ville være mer enn 60 prosent av opprinnelig effekt ved garantitidens utløp.

Dette er langt dårligere enn hva konkurrentene i Europa oppgir.

Vi satte derfor opp en oversikt over hva alle de andre konkurrentene kunne tilby av garanti, og fortalte samtidig hva de ansvarlige representanter for både GM i USA, Opel i Europa, og Opel i Norge hadde å si til denne begrensningen i garanti.

Les også: Dette skal Ampera-e koste

Kjent med saken: Dr. Ralph Hannappel (t.h.) fortalte allerede i desember til Dinside at de så på en annen ordlyden for Europa. Foto: Santa Fabio Vis mer

Allerede den gang fortalte Dr. Ralph Hannappel, som er ansvarlig for elektrifisering for Opel i Europa, at de var i ferd med å gå gjennom forskjellene i regelverket for USA og Europa.

I forbindelse med en testkjøring av Ampera-e for en liten gruppe motorjournalister i San Francisco denne uken, kom Hannappel tilbake til oss med følgende gladmelding:

- USA og Europa har to vidt forskjellige måter å håndtere forbrukerlover og regler på. Dette gjør at vi i Europa kan være langt mer realistiske enn i USA, hvor de må sikre seg langt mer, forteller Hannappel til Dinside.

– Opel vil derfor tilby en garanti på det som kommer først av åtte år og 160.000 kilometer i Europa, samtidig som vi garanterer for en gjenværende kapasitet på minimum 70 prosent, fortsetter han.

Som et bevis på dette viser han oss teksten til brukermanualen for Opel Ampera-e, og de nye betingelsene står klart definert.

Garanterer: Du skal ha igjen minst 70 prosent av batterikapasieten etter 8 år eller 160.000 km, garanterer Opel. Foto: Opel Vis mer

Opel klatrer dermed opp på en delt annenplass sammen med VW og Mitsubishi når det gjelder garantivilkår for batterier - kun slått av Hyundai, som for Ioniq tilbyr en kjørelengde opp til 200.000 km innenfor åtte år.

Forbrukerrådet i Norge har også etterspurt klarere definisjoner.

– Det holder ikke å oppgi bare tid og kilometer. Det må også defineres en restverdi, fortalte Ingeborg Flønes til oss da vi skrev den forrige saken om garantivilkår på batterier.

Nå har Opel oppgitt sine endelige vilkår for Europa, og de er heldigvis bedre enn de første antagelsene.

Her er den nye listen over Opel og konkurrentenes garantibetingelser:

  • Hyundai - 70 % / 8 år / 200.000
  • Opel - 70 % / 8 år / 160.000 km
  • VW - 70 % / 8 år / 160.000 km
  • Mitsubishi - 70 % / 8 år / 160.000 km
  • BMW - 70 % / 8 år / 100.000 km
  • Mercedes-Benz - 70 % / 8 år / 100.000 km
  • Renault - 66 % / 8 år / 160.000 km
  • Peugeot - * / 8 år / 100.000 km
  • Citroën - * /8 år / 100.000 km

Tesla - / 8 år / ubegrenset (60kWh er begrenset til 200.000) Merket oppgir garantitid og distanse, men oppgir ikke minimum resterende kapasitet innenfor garantitiden.

Nissan - Merket oppgir ikke minimum restkapasitet i prosent, men sier at de garanterer minimum ni av 12 streker i indikatoren. I teorien utgjør dette 75 prosent, men Nissan anerkjenner ikke denne formen for omregning. Dermed definerer heller ikke Nissan hva de garanterer, kun garantitid og kjørelengde.

* PSA-gruppen (Peugeot og Citroën) har forventninger om at bilene innenfor garantitiden har en gjenværende kapasitet på 80 prosent, men dette er ikke definert i garantivilkårene, og dermed ikke juridisk bindene.

LES OGSÅ: