Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuoloVis mer

Batteriracer fra BMW

BMW viser nye hybridbiler i dag. X6 Hybrid blir en spennende "terrengbil".

BMW avslører i dag en av de store nyhetene på den kommende bilutstillingen i Frankfurt. Det er tydelig at BMW skal dra på litt på hjemmebane og avslører allerede nå X6 Hybrid.

BMW tar utgangspunkt i X6 50i som er utstyrt med en V8 bensinmotor med to turboladere. Denne motoren yter 407 hestekrefter.

Den nye her er at denne motoren har fått selskap av to elektromotorer med henholdsvis 91 og 86 hestekrefter. Denne bilen har metall-hydridbatterier.

Det totale antallet hestekrefter blir dermed 485, og dreiemomentet blir 780 newtonmeter. Såpass mye "pulver" gir ekstreme ytelser og denne store, og minst tunge firehjulstrekkeren, klarer likevel 0 til 100 på 5,6 sekunder.

Toppfarten er begrenset til 236 kilometer i timen, eller eventuelt 250 hvis man velger ekstrautstyret sportspakke.

Forbruket synker også når man putter på elektriske motorer. BMW oppgir et forbruk ved blandet kjøring på 0,99 liter per mil. Dette tilsvarer et CO2-utslipp på 231 gram per kilometer.

Dette er for så vidt ikke noe lavt tall i seg selv, men sett i sammenheng med bilens ytelser, vekt og størrelse, setter det nye standarder.

De som husker kjøring av Lexus RX450h vet at den har et CO2-utslipp på 148 gram. Til det kan vi si at det er et ekstremt bra tall, men BMWen har mye større motor, går betydelig fortere og er erfaringsmessig bedre å kjøre. Dette er to biler som prismessig og opplevelsesmessig vil stå langt fra hverandre.

Les om Lexus RX450h her.

Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo
Foto: eb.andriuolo