<b>INGEN REKKEVIIDEANGST:</b>Denne tilhengeren skal gi deg inntil 60 mils rekkevidde på en liten elbil.  Foto: Nomadic Power
INGEN REKKEVIIDEANGST:Denne tilhengeren skal gi deg inntil 60 mils rekkevidde på en liten elbil. Foto: Nomadic PowerVis mer

Batteri-tilhenger for elbilen

Nå har Nomadic Power satt spøken ut i livet, og de mener alvor.

Det tyske selskapet Nomadic Power har nå gjort det mange bare har turt å tenke. For hvor mange ganger har vi ikke hørt at det på mindre elbiler burde være mulig å slenge et aggregat bak på en henger, og lade mens man kjører?

Dette er selvfølgelig å bite seg selv i halen med tanke på miljøaspektet, men Nomadic Power har tenkt tanken videre til en slags versjon 2.0.

EU-kommisjonen liker tanken så godt at de like gjerne har tilført prosjektet 2 millioner Euro, i håp om at Nomadic Power skal klare å bringe resultater på bordet.

Store forskjeller i pris på hurtiglading

Tro det eller ei

De har nå utviklet en liten tilhenger som huser en batteripakke på 85kWh. Dette skal være nok til å drive en mindre elbil i opp til 60 mil. Ettersom batteriet bare er hektet bak på bilen som en tilhenger, så blir løsningen veldig fleksibel med tanke på når man ønsker å dra rundt på den ekstra vekten, og ikke.

Vekt er som kjent en elbils største ulempe. Med denne løsningen kan du dra på vekten kun i de situasjonene du vet du trenger ekstra rekkevidde.


Utvikler trådløs lading av elbil

NØYE PLANLAGT: Hengeren skal kunne brukes på de fleste kjente modeller i dag. Foto: Nomadic Power Vis mer


Eie eller leie?

Nomadic Power ser likevel ikke for seg at dette nødvendigvis blir en løsning folk flest kjøper og har i egen garasje, men at hengeren kan bli å finne på ladestasjoner rundt om hvor de kan leies i en eller annen form. Enten fra gang til gang, eller i en abonnementsløsning.

Skal du virkelig langt, så kan du kjøre innom en stasjon underveis og bytte til en ny henger med fulladet batteri.

På denne måten kan biler som Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe og deres like kjøre akkurat like langt som en hvilken som helst vanlig bensin eller dieselbil, og ordet rekkeviddeangst kan legges bort en gang for alle.

For alle løsninger

Nomadic har naturligvis tenkt på alle de forskjellige ladekontaktene og strukturene når de har utviklet hengeren. De har også tatt for seg hvordan bilen skal få tilgang til strømmen underveis.

Prosjektet er nemlig ikke helt nytt, og har tidligere eksistert under navnet e-Buggy.

BMWs nye ladeportal vekker oppsikt

Brukes til hus og hytte

e-buggy: Her er noen av utviklerne fra et tidlig stadie, da prosjektet ble kalt e-buggy. Foto: Nomadic Power Vis mer


For de som faktisk ønsker å kjøpe en slik henger, så tenker Nomadic et hakk videre. Da ser de for seg at batteriet kan bli et energilager for husholdningen, og gjerne i kombinasjon med et solcelle-panel. Dermed fungerer tilhengeren på samme måte som en Tesla Wallbox.

Den blir et lager av solenergi, som brukes når du trenger det.

Hva synes du om batteri-tilhenger-løsningen?

(Avsluttet)
Kjempesmart! Håper det blir en leie/panteordning på bensinstasjoner(59%) 2271
Ser ikke poenget: Ladbare hybrider er fremtiden(17%) 670
Bryr meg ikke: Jeg tviholder på bensin/diesel(16%) 629
Skeptisk: Vil bli vanskelig å organisere, og vil den virkelig passe alle el-biler?(7%) 282
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Forskjellen er at her sitter ikke boksen fast på veggen, men kan kobles fra huset, og til bilen. Dermed har du en rekkeviddeforlenger til langturene, og fleksibiliteten til det store batteriet blir dermed langt større.

Om du har hytte uten strøm, så har du også en glimrende løsning for denne, ettersom du har med deg eget energilager. For den virkelig avanserte brukeren har Nomadic også utviklet et operativsystem hvor man kan styre energien til og fra en eller flere slike hengere eller batteriløsninger, og på den ha full kontroll på når man bruker og når man lader.

Gigafabrikk: Her skal Tesla lage batteriene sine

Mulig støtte

Hvorvidt EU-kommisjonen gir støtte kun til utviklingen, eller om de også planlegger en støtteordning for de som ønsker å kjøpe er det ikke sagt noe om. I Norge vil uansett en slik støtteordning håndteres lokalt.

Prisen? Ikke kjent.