Vis mer

Barnefamiliens drømmebil

MINITEST: Ford Galaxy er en unik bil. Ingen annen bilprodusent kan tilby en så gedigen bil til en så overkommelig pris.

I fjor sommer testet vi nye Chrysler Grand Voyager og lot oss i den grad imponere at vi stilte spørsmålet "Verdens beste familiebil?" i tittelen. Vi hadde veldig mye pent å si om amerikaneren, som imidlertid har et stort problem - prisen. Med en innstegspris på 709.000 kroner blir bilen fullstendig uaktuell for de aller fleste barnefamilier.

Fra 438.000 kroner

Denne sommeren har vi vært på ferietur med en annen røslig syvseter, Ford Galaxy. Og bilen sjarmerte oss fullstendig i senk. Galaxy er rett og slett en drøm for store og små barnefamilier, noe vi snart skal begrunne. Bakgrunnen for at vi til de grader lot oss fascinere over Galaxy, er at vi hele tiden hadde i bakhodet at bilen har en innstegspris på 438.000 kroner. Det betyr at den faktisk ikke koster veldig mye mer enn ordinær stasjonsvogn og bare litt mer enn en velutstyrt folke-SUV. Med andre ord; det er fullt mulig å bli Galaxy-eier uten å være millionær.

Annen divisjon

Vis mer
«Dette, sammen med den gedigne plassen, sørget for at vi fikk litt av den samme opplevelsen som vi får de sjeldne gangene vi flyr business class.»


Men det finnes jo en rekke syvsetere i 350.000-kronersklassen, tenker du kanskje nå? Hva med Opel Zafira, Toyota Verso og Volkswagen Touran. Vel, sammenlignet med Galaxy blir overnevnte for de reneste småbiler å regne. Galaxy er rett og slett i en annen divisjon. I motsetning til biler som Verso og Touran - er Galaxy en av svært få biler på markedet som tilbyr fullverdig benplass og takhøyde til syv voksne personer.

Samtidig kan den skilte med svært fleksible seteløsninger, noe som blant annet betyr at fem voksne personer kan handle på Ikea og ta med seg varene hjem uten å bruke takstativ. Alt man trenger å gjøre, er å felle ned ett sete på tredje og ett sete på andre seterad. Disse forsvinner ned i gulvet (Fold Flat), noe som åpner for å dytte inn 2,0 meter lange varer samtidig som det gjenstår sitteplasser for fem.

Enormt bagasjerom

Vis mer


Eller man kan velge å legge ned begge setene på tredje rad og bruke bilen som en ordinær femseter. Da disponerer man et eksepsjonelt stort lasterom, ikke minst hvis man monterer sikkerhetsnett bak andre rad og utnytter den voldsomme takhøyden. Vi har aldri brukt så lite tid og krefter på å planlegge pakkingen som det vi gjorde denne gangen. I Galaxy er det bare å lempe inn barnetriller, kofferter, kjølebager, dyner, puter og sekker - hvis Galaxy ikke har plass nok, er det bagasjemengden det er noe galt med, ikke bilen.

Tre barneseter i bredden

Vis mer


En annen og viktig styrke ved Galaxy, er den imponerende kupébredden. Takket være denne, har Ford kunnet utruste bilen med tre uavhengige og fullverdige seter på andre rad. Det betyr at bilen faktisk rommer tre store barneseter/beltestoler ved siden av hverandre, noe svært få bilmodeller kan tangere. I tillegg kan seterygg-vinkelen justeres på både andre og tredje seterad. Dermed kan man ved hjelp av et par raske håndgrep sørge for at barna sover behagelig og tilbakelent.

Syv voksne

Som allerede nevnt evner også Galaxy å produsere behagelige sitteposisjoner for syv voksne passasjerer, noe som er svært uvanlig. Mens lillebror S-Max og de fleste andre syvsetere har svært begrenset takhøyde på tredje rad, tilbyr Galaxy over 90 centimeter. Det betyr at vi snakker om like god takhøyde som enkelte familiebiler tilbyr på andre seterad. Resultatet er at voksne som måler over 180 centimeter på strømpelesten, kan kose seg i Galaxys tredje seterad uten å bøye hodet. På andre seterad er takhøyden hele 100 centimeter, noe av det høyeste vi noen gang har målt.

Artikkelen fortsetter under fotoalbumet.


Imponerende benplass

Og benplassen er like imponerende. Med andre seterad - som kan justeres i lengden - i bakre posisjon, målte vi over 80 centimeter benplass. Med unntak av Chrysler Grand Voyager, Skoda Superb og utgåtte Opel Signum, er det svært, svært få biler som slår denne rause benplassen.

Det betyr at personene på andre rad uten å lide kan avgi litt benplass til tredje rad, som i utgangspunktet tilbyr snaue 67 centimeter. Hvis andre rad gir fra seg åtte centimeter, disponerer plutselig passasjerene på tredje rad 75 centimeter, noe som er mer benplass enn de vil få på andre seterad i de fleste normale familiebiler.

En av de store styrkene til rival Chrysler Grand Voyager, er at den tilbyr relativt god bagasjeplass bak tredje seterad. Galaxy er ikke like god på dette området, men vi målte 39 dybdecentimeter, noe som tross alt er langt bedre enn snittet i syvseterklassen. Hvis man utnytter høyden, er det derfor mulig å få med seg en god del bagasje selv med samtlige seter i bruk.

Lekkert interiør

Vis mer


Men Galaxy tilbyr ikke bare plass i overflod. I tillegg kan den skilte med et lekkert og tidsriktig interiør. Førermiljøet minner mye om det vi kjenner fra Mondeo, noe som blant annet innebærer polstret dashbordplast, store fargeskjermer, en masse knapper på rattet og lekre luftdyser. Dette, sammen med den gedigne plassen, sørget for at vi fikk litt av den samme opplevelsen som vi får de sjeldne gangene vi flyr business class.

Samtidig er interøret praktisk. En hel rekke oppbevaringsrom er plassert på dashbord, i tak, under forseter og under gulvet på andre rad. Og Ghia-utgaven leveres med lekre, integrerte persienner i sidevinduene på både andre og tredje seterad. Disse, sammen med sotede bakre sideruter, sørger for at barn sover bedre i Galaxy enn i de fleste andre biler.

Mulighet for mange godsaker

Den som har god råd, kan velge og vrake i en hel masse utstyr som gjør Galaxy enda mer komfortabel. Vårt testeksemplar var for eksempel utrustet med panoramaglasstak, som om ønskelig kan tildekkes med persienner. Navigasjon på stor, trykkfølsom fargeskjerm er også tilgjengelig, i likhet med hodestøtte-monterte skjermer for bakseteunderholdning. Galaxy-kunden kan også velge mellom godbiter som elektrisk justerbare forseter, skinn, ventilerte forseter, bixenonlykter og radarbasert avstandsholder.

Høyt ustyrsnivå

Vis mer
«Bakgrunnen for at vi til de grader lot oss fascinere over Galaxy, er at vi hele tiden hadde i bakhodet at bilen har en innstegspris på 438.000 kroner. Det betyr at den faktisk ikke koster veldig mye mer enn ordinær stasjonsvogn og bare litt mer enn en velutstyrt folke-SUV.»


Det betyr overhodet ikke at Galaxy er ribbet i utgangspunktet. Selv grunnutgaven Family (tidligere "Trend") kan skilte med elektronisk klimaanlegg med to soner, integrert radio med ti høyttalere og skinntrukket ratt med knapper for betjening av kjørecomputer og radio. Elektriske vindusheiser med ett-trykk-funksjon rund baut er også på plass, i tillegg kommer tilleggsvarmer og 16-toms alufelger. Family-utgaven leveres også med parkeringssensorer foran og bak og Bluetooth mobilstyring, noe som forøvrig, merkelig nok, ikke er standard i Ghia-utgaven.

Sikkerheten ivaretas blant annet av antiskrens (ESP) og syv kollisjonsputer, deriblant en knekollisjonspute. Hodekollisjonsputene dekker forøvrig alle de tre sitteradene. Galaxy oppnådde fem stjerner da den ble testet av Euro NCAP i 2006.

Ghia

Topputgaven Ghia, som koster 10.000 kroner mer enn Family, leveres i tillegg med regnsensor, fartsholder, elektrisk innfellbare sidespeil og automatisk nedblendbart bakspeil. Førersetet har elektrisk høydejustering og de omtalte vinduspersiennene er på plass. Ghia har også et genialt baksetespeil plassert i taket over bakspeilet. Med dette får man full oversikt over hva barna holder på med. I tillegg kommer 17-toms alufelger.

Det kanskje aller beste med Ghia-utgaven, er at den også leveres med et tresoners klimaanlegg. Det betyr at baksetepassasjerene kan velge sin egen temperatur og at en egen vifteenhet kjøler og varmer passasjerene på de to bakre radene.

Fine kjøreegenskaper

Vis mer


Ford Galaxy er 482,0 centimeter lang, hele 188,4 centimeter bred og hele 176,4 centimeter høy. Biler med slike mål har vanligvis ikke spesielt gode eller inspirerende kjøreegenskaper. Europeiske Ford er imidlertid kjent for å gi sine biler gode kjøreegenskaper og Galaxy er intet unntak fra regelen. Til tross for at man sitter høyt og i utgangspunktet opplever Galaxy som en stor bil, oppstår ingen følelse følelse av uhåndterlighet når man setter i marsj. Galaxy er retningsstabil, men har samtidig fin og presis styring og trives overraskende godt på svingete landeveier. Bilen er svingvillig samtidig som den sitter godt i svingene og et flott hjuloppheng sørger for at den krenger mindre enn det man forventer i en bil av denne typen.

Med tanke på de store vindusflatene og de relativt brede dekkene (225), er lydnivået inne i kupeen overraskende behagelig, også i relativt høye hastigheter.

Fin motor

Vårt testeksemplar var en 2.0 TDCi med 140 hestekrefter. Denne motoren er etter vårt syn mer enn sterk og kvikk nok for bilen, selv når den - som i vårt eksemplar - var paret med en automatgirkasse. Forbruket - 0,74 liter per mil - er, med utgangspunkt i bilens størrelse og automatgirkassen, godkjent. Med manuell girkasse er forbruket oppgitt å synke til 0,62 liter per mil.

Galaxy leveres forøvrig med tre andre motoralternativer; 2.0 TDCi med 115 hestekrefter, 2.2 TDCi med 175 hester og 2.0 Duratec bensinmotor med 145.

Under 500.000 kroner med automat

Vis mer


Ford Galaxy har altså en innstegspris på moderate 438.000 kroner. For denne prisen får man en 115-hesters dieselmotor og utstyrsnivå Family. Med utstyrsnivå Ghia stiger prisen med 10.000 kroner til 448.000.

Vårt testeksemplar hadde altså en 140-hesters dieselmotor. Med denne under panseret starter prisen på 464.000 kroner som Family. Som Ghia stiger prisen med 10.000 kroner til 474.000.

Rimeligste variant med automat er 2.0 TDCi Family med 140 hk, som koster 487.000 kroner, 23.000 kroner mer enn samme bil med manuell kasse. Som Ghia med automatgir blir prisen 496.000 kroner.

Lillebror S-Max

Etter vårt syn er dette - sammenlignet med potensielle rivaler - svært konkurransedyktige priser. Riktignok koster lillebror Ford S-Max, som også er en flott familiebil, gjennomgående rundt 80.000 kroner mindre enn Ford Galaxy. S-Max kan altså friste med en innstegspris på 358.000 kroner.

Men selv om vi har skrytt mye av S-Max, som er langt større enn de fleste av sine konkurrenter, er S-Max tross alt mindre enn Galaxy. Dette merkes først og fremst på tredje seterad, som i S-Max har betydelig dårligere takhøyde og benplass. S-Max kan dermed ikke på samme komfortable måte transportere syv voksne personer. Også når det kommer til benplass på andre rad og bagasjeromsdybde, er S-Max noe svakere enn storebror.

For små, for gamle, for dyre

Vis mer


Opel Zafira, Renault Grand Scenic, Toyota Verso og Volkswagen Touran blir de reneste dvergene sammenlignet med Galaxy. Og selv om Mazda 5 og Citroën C4 Grand Picasso er romsligere enn de overnevnte, har heller ikke disse noen mulighet til å måle seg med Fords kjempeflerbruksbil.

Dodge Journey og Mitsubishi Grandis kan til en viss grad konkurrere med S-Max, men ikke med Galaxy. Det samme gjelder tvillingmodellen Citroën C8/Peugeot 807, som forøvrig lider under gammeldagse og tungvinne seteløsninger. Den utgamle Volkswagen Sharan, samme bil som forrige generasjon Galaxy, er fullstendig utdatert.

Ssangyong Rodius er stor, men starter på 650.000 kroner og er dermed håpløst dyr. Det samme gjelder Chrysler Grand Voyager, som starter på over 700.000 kroner. Renault Grand Espace er på mange måter en fin bil, men sammenlignet med Galaxy faller den gjennom. Dessuten har den en innstegspris på 517.000 kroner.

Vis mer


Hva så med Volkswagen Caravelle og luksusversjonen Multivan. Vel, sistnevnte starter på 702.000 kroner, noe som diskvalifiserer bilen i denne sammenhengen. Caravelle starter på 508.000 kroner med en fillemotor (1.9 TDI 84 hk). Med 130-hesters dieselmotor øker prisen til 576.000 kroner. Dette, sammen med svakere komfort og kjøreegenskaper, sørger for at Caravelle i våre øyne ikke kan konkurrere med Galaxy, enorm plass til tross.

Konklusjon

Ford Galaxy er en fantastisk familie- og feriebil, som kan friste med en overraskende overkommelig pris. Hvis du er blant dem som drømmer om en bil med plass i overflod, kan klasseleder Galaxy trygt anbefales.

Les også:

  • DinSide Motors juveler