Barn i bil: De sikreste modellene

Hvis barnas sikkerhet står i høysetet, er Toyota Prius, Citroën C4 og BMW 5-serie blant de beste bilkjøpene du kan gjøre. Smart Forfour derimot, er "No Go" for barnefamilier.

"BARNE-STJERNER": Euro NCAP har siden utgangen av 2003 undersøkt hvordan ulike bilmodeller og barneseter beskytter barn. Som i de ordinære kollisjonstestene er fem stjerner høyeste oppnåelige poengsum. Her en Citroën C4. Vis mer

Hva med deg?

Har sikkerhet for barn noen betydning for ditt bilvalg? (Avsluttet)
Ja(87%) 1893
Nei(13%) 292
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Euro NCAP har gjennomført kollisjonstester siden 1997 og har siden den gang rukket å vrake hundrevis av bilmodeller. Mange DinSide-lesere er fortrolige med Euro NCAPs kollisjonstester, som resulterer i én til fem stjerner. Disse stjernene avslører hvordan den aktuelle bilmodellen beskytter fører og forsetepassasjer.

Fra 2003

De velkjente Euro NCAP-stjernene sier imidlertid ingen ting om hvordan bilen beskytter barn, som vanligvis plasseres i baksetene. Ved utgangen av 2003 innførte imidlertid Euro NCAP en ny disiplin - barnebeskyttelse. Barnebeskyttelses-testen viser hvordan de aktuelle bilene beskytter to barn - ett på 18 måneder og en treåring. De små kollisjonsdukkene plasseres i hvert sitt barnesete, som velges ut av bilprodusenten.

Mulighet for ekstrapoeng

Det gis først og fremst poeng etter hvor godt barna beskyttes i front- og sidekollisjonene. I tillegg kan det gis en rekke ekstrapoeng. Blant annet premieres isofix-fester og muligheten for å koble ut kollisjonsputen foran fremre passasjersete. Euro NCAP vurderer også merkingen i bilene. For eksempel gis det tilleggspoeng hvis advarselen mot å plassere barnesete i fremre førersetet er tydelig og lettfattelig. Les mer om kriteriene her.

Toyota Prius flest poeng

43 POENG: Toyota Prius oppnådde 43 poeng i barnebeskyttelses-testen, den høyeste poengsummen noen bil foreløpig har oppnådd hos Euro NCAP. Vis mer


Også evnen til å beskytte barn belønnes med én til fem stjerner. Maksimal oppnåelig poengsum er 60 poeng og minstekravet for å bli tildelt fem stjerner er 49 poeng. Så langt er det ingen av de 44 bilmodellene som er testet som har oppnådd fem stjerner. Bestemann så langt er Toyota Prius, som i 2004 ble tildelt 43 poeng. Like bak finner vi BMW 5-serie og Citroën C4, som begge klarte 42 poeng.

Katastrofalt for Smart Forfour

JUMBO: Smart Forfour ble kun tildelt 18 poeng, noe som bare kvalifiserer til to stjerner. Bilen kan dermed ikke sies å egne seg for barnefamilier. Vis mer


I den andre enden av skalaen finner vi Smart Forfour, som kun ble tildelt fattige 18 poeng da den ble testet tidligere i år. Dermed måtte Forfour nøye seg med fattige to stjerner. Heller ikke Fiat Panda eller Renault Kangoo egner seg for barnefamilier. Også disse bilene måtte nøye seg med to stjerner da de ble testet i henholdsvis 2004 og 2003.

Kolliderer "med sin egen vekt"

Det må imidlertid understrekes at Euro NCAP deler bilene inn i klasser og at resultatene ikke er direkte sammenlignbare på tvers av disse klassene. Dette fordi frontkollisjonstesten går ut på at 40 prosent av testbilens front kjøres inn i en deformerbar barriere i 60 kilometer i timen. Det ligger i denne testens natur at testbilens vekt er avgjørende for hvilke krefter som blir utløst i selve kollisjonen - bilen kolliderer på en måte med sin egen vekt. Samme problemstilling er aktuell i den såkalte stolpetesten, der testbilene slynges sideveis mot en stolpe i 29 kilometer i timen.

Ikke direkte sammenlignbare

42 POENG: Mange ble overrasket da det viste seg at nye BMW 5-serie kun ble tildelt fire Euro NCAP-stjerner. Det mange overså, var at 5-serie oppnådde hele 42 poeng i barnebeskyttelses-testen, den nest beste poengsummen som foreløpig er oppnådd. Vis mer


Sidekollisjonstesten derimot, der en 150 centimeter bred rambukk kjøres inn i testbilenes side, diskriminerer ikke. Her blir både småbiler og store firehjulstrekkere utsatt for nøyaktig samme påkjenning.

Men fordi frontkollisjonstesten og stolpetesten altså påvirkes av bilens egenvekt, blir ikke resultatene direkte sammenlignbare. For eksempel vil ikke en femstjernes småbil være like sikker som en femstjerners storbil i en frontkollisjon med en Toyota Landcruiser.

Treåringen

FREMOVERVENDT: Nesten alle bilprodusentene velger å plassere "3-åringen" fremovervendt. Omlag halvparten velger å også plassere "halvannetåringen" i kjøreretningen. Her en BMW 5-serie. Vis mer


Bilprodusentene kan altså velge barneseter selv, og det store flertall har til nå valgt setet Britax Römer Duo for "treåringens" vedkommende. En del produsenter valgte i stedet å satse på et sete med det noe merkelig navnet Fair Bimbo Fix. Felles for samtlige, med kun to unntak, er at produsentene valgte å montere setet fremovervendt. Kun de svenske produsentene Volvo og Saab valgte å montere "treåringen" bakovervendt. Det store flertall valgte også å bruke det standardiserte festesystemet isofix, som består av to festekroker og et toppanker.

Halvannetåringen

For det 18 måneder gamle barnets vedkommende er Britax Römer Baby Safe det mest populære barnesetet, etterfulgt av Britax Römer Duo og Fair Bimbo Fix. Bare omlag halvparten av produsentene valgte å montere setet bakovervendt, mens resten også monterte halvannetåringen fremovervendt. Omtrent halvparten valgte å bruke isofix, mens den andre halvparten valgte å bruke de ordinære bilbeltene for innfesting av setet.

Hodekollisjonsputer

NYTTIGE GARDINER: Hodekollisjonsputer, også kalt hodekollisjonsgardiner, beskytter både forsete- og baksetepassasjerene. Hodekollisjonsputer bør derfor stå høyt på agendaen for barnefamilier på biljakt. Her en BMW 3-serie. Vis mer


Samtlige testbiler er utrustet med frontkollisjonsputer og det store flertall er i tillegg testet med sidekollisjonsputer i forsetene. Slike kollisjonsputer gir imidlertid ingen økt sikkerhet for baksetepassasjerer.

Hodekollisjonsgardiner derimot, som dekker både de fremre og de bakre sidevinduene, ser ut til å styrke sikkerheten også for småbarn i barnesetet. Omlag to tredeler av testbilene var utrustet med hodekollisjonsputer. Disse oppnådde gjennomsnittlig 37 av 60 oppnåelige poeng. Bilene uten hodekollisjonsputer oppnådde kun 30 poeng i snitt.

Men hodekollisjonsputer er selvsagt ikke avgjørende for resultatene. Mercedes-Benz A-klasse, som manglet hodekollisjonsputer, oppnådde for eksempel 38 poeng, mens Honda FR-V måtte nøye seg med 27 poeng, hodekollisjonsputer til tross.

Euro NCAP-stjerner og "barne-stjerner"

21 POENG: Fiat Panda oppnådde kun 21 poeng og to stjerner. Vis mer


Det ser ut til å være en ganske klar sammenheng mellom de ordinære Euro NCAP-stjernene og barnebeskyttelses-stjernene. Blant testbilene som oppnådde fem Euro NCAP-stjerner oppnådde det store flertall også fire "barne-stjerner". Ingen "femstjerners-biler" fikk mindre enn tre "barne-stjerner". På samme måte oppådde de fleste "firestjerners-bilene" tre eller fire "barne-stjerner". Unntakene er Smart Forfour og Renault Kangoo, som kun ble tildelt to "barne-stjerner". Kia Picanto er det eneste eksempelet på at en bil har oppnådd flere "barne-stjerner" (4) enn Euro NCAP-stjerner (3).

  • Test-kriteriene finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • De fullstendige resultatene finner du her:

  • Småbiler
  • Kompaktklassen
  • Mellomklassen
  • Storbiler
  • Fleksibiler
  • Flerbruksbiler
  • Store firehjulstrekkere
  • Relaterte artikler:

  • De sikreste bilene: Full oversikt